
Start för årets spårbyte på Malmbanan
Nu drar Trafikverket igång den andra etappen av spårbytesprojektet mellan Gällivare och Kiruna på Malmbanan (Håmojåkk-Råtsi, 53 kilometer).
Det är den andra av två etapper som ska göra järnvägen mer driftsäker och lättare att underhålla. Efter spårbytet kan högst tillåtna vikten för tågvagnar höjas till 30 ton.
Nytt spår mellan Håmojåkk och Råtsi - för en mer driftsäker Malmbana
16.5.2025 11:35:10 | Trafikverket | Pressmeddelande
Nu drar Trafikverket igång den andra etappen av spårbytesprojektet mellan Gällivare och Kiruna på Malmbanan (Håmojåkk-Råtsi, 53 kilometer). Det är den andra av två etapper som ska göra järnvägen mer driftsäker och lättare att underhålla. Efter spårbytet kan högst tillåtna vikten för tågvagnar höjas till 30 ton.
Spårbyte på Malmbanan mellan Gällivare och Råtsi Foto: Trafikverket
Med start tisdag 20 maj börjar Trafikverket ett omfattande spårbyte på den totalt 89 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Råtsi. Arbetet är uppdelat i två etapper och under förra sommaren gjordes arbetet med etappen mellan Gällivare och Håmojåkk (ca 30 kilometer).
- Det här är ett arbete som är inplanerat sedan länge och det är av yttersta vikt för att vi ska ha en robust och driftsäker järnvägsanläggning. Spårbytet innebär att räls, slipers och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.
Under spårbytet kan störande arbeten pågå under kvällar och nätter. Som närboende kan du under kortare perioder bli berörd av buller, byggtrafik och byggdamm. Under de tider spårbyte görs behöver vi tillfälligt stänga järnvägsövergångar. Informationsskyltar kommer att sättas ut vid de trafikerade järnvägsövergångarna inför arbetet.
- Den största delen av arbetet kommer att ske under kvällar och nätter. En del vägar som går över järnvägen kommer att stängas av under själva spårbytet. Informationsskyltar sätts upp innan avstängningen, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.