
Vägarbeten igång – tankbeläggning ger bättre vägar till lägre kostnad
Vägarbetena i länet har startat för säsongen. Trafikanter kan räkna med förbättrade vägar, men också med vissa tillfälliga störningar. En av metoderna som Trafikverket använder för asfaltering är tankbeläggning.
Det finns olika metoder och material som används när en väg ska asfalteras. En variant är så kallad tankbeläggning, vilket innebär att bindemedel och stenmaterial blandas direkt på vägen istället för i ett asfaltsverk. Metoden är särskilt vanlig på det mindre trafikerade vägnätet där vägytan börjar bli sliten och behöver ett nytt skyddande ytskikt. För trafikanterna kan den nya beläggningen dock upplevas som både grov och bullrig inledningsvis.
– Metoden ger stor nytta till en låg kostnad och går snabbt att utföra, men man får ha lite tålamod under byggtiden, säger Magnus Berg, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket.
Viktigt hålla låg hastighet
En vanlig oro bland bilister är risken för stenskott när beläggningen är ny. För att minska risken sänks hastigheten till 50 km/h tills vägen är färdigsopad – något som vanligtvis sker inom ett par veckor. Trafikanter uppmanas att hålla avstånd, undvika omkörningar och vara extra försiktiga vid möten.
– Vi förstår att det kan kännas besvärligt med grus på vägen och sänkt hastighet, men det är nödvändigt för att skydda både fordon och de som arbetar längs vägen, förklarar Magnus Berg.
Mindre påverkan på miljön
En av fördelarna med tankbeläggning är dess låga klimatpåverkan. Eftersom stenmaterialet inte värms upp, sparas energi och koldioxidutsläppen minskar jämfört med traditionell asfaltmassa. Men metoden har också sina begränsningar.
– På högtrafikerade vägar funkar tankbeläggning mindre bra, delvis på grund av att den nöts snabbare och är bullrigare. Men genom att använda tankbeläggningar på vägar där vi har mindre trafik har vi råd att förbättra fler vägar, säger Magnus Berg.
Håll koll på aktuella arbeten
Det är många sträckor som ska åtgärdas i sommar i länet. Till exempel på E45, både i trakterna runt Arvidsjaur och på sträckan Vajkijaur – Porjus som är flera mil lång.
– Vissa sträckor är både långa och relativt vältrafikerade, och vi rekommenderar att man håller koll på vår webbplats där vi informerar om aktuella vägarbeten, säger Magnus Berg.
Trafikverket sätter upp skyltar ute på vägarna innan arbetena börjar. Vädret spelar dock en avgörande roll – arbeten kan komma att flyttas med kort varsel om förhållandena inte är gynnsamma. På vägar med mer trafik görs arbeten med traditionell asfaltbeläggning. På trafikverkets webbplats kan man ta del av pågående och till viss del planerade arbeten.
Sträckor som får tankbeläggning i sommar
Sträcka |
Start |
Slut |
E45 Avaviken - Julträsk |
2025-06-23 |
2025-06-24 |
E45 Arvidsjaur - Arvidsjaursjön N |
2025-06-24 |
2025-06-25 |
E45 Vajkijaur - Porjus |
2025-06-30 |
2025-07-09 |
Väg 516 Glommersträsk - Byskeälven |
2025-06-25 |
2025-06-30 |
Väg 691 Jämtön - Vitåfors |
2025-07-22 |
2025-07-23 |
Väg 881 Keräntöjärvi - Parkalompolo |
2025-07-21 |
2025-07-22 |
Väg 886 Junosuando - Kitkiöjoki |
2025-07-09 |
2025-07-21 |
Väg 889 Keräntöjärvi - Keräntöjärvi S |
2025-07-22 |
2025-07-22 |
OBS! Datum är preliminära och kan ändras utifrån väderförhållanden och annat.