Logga in
Logga in

Vi stänger av Västra stambanan i Hallsberg 6–7 juli

Mellan den 6–7 juli arbetar vi på Västra stambanan i Hallsberg under 26 timmar. Då är järnvägen avstängd för tågtrafik. Arbetena är en del av vår satsning på en tillförlitlig, punktlig och framtidssäkrad järnväg.

Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm är en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägssträcka. Hallsberg är också en viktig järnvägsknut där vi har norra Europas största godsbangård.

Så påverkas du som reser eller transporterar gods

Från den 6 juli klockan 00:00 (alltså natten mellan lördag och söndag) till och med måndag den 7 juli klockan 02:00 kommer ingen tågtrafik kunna gå genom Hallsberg. Hos respektive tågföretag hittar du alltid aktuell information om restider och eventuell ersättningstrafik.

Vår ambition när vi arbetar med att utveckla järnvägen är att tågtrafiken ska påverkas så lite som möjligt av våra jobb. Det är till exempel därför de flesta arbeten utförs på nätter och helger när färre eller inga persontåg går. Mer omfattande underhållsarbeten förläggs också till storhelger då arbetspendling och skolresor är mindre omfattande. Ibland måste vi göra undantag och lägga arbeten på tider som alltså kan innebära jobbiga stopp. Kanske förlängs din restid, eller så blir du också under en period hänvisad till ersättningstrafik, medan vi rustar upp och moderniserar järnvägen.

Tillsammans bygger vi framtidens järnväg

Med kraftsamling och samordnade insatser moderniserar vi järnvägen. Det är en viktig del i att möta den ökande efterfrågan på hållbara resor och transporter och att göra järnvägen mer tillförlitlig. Effektivare metoder, större finansiella ramar och ny kunskap gör att allt fler arbeten kan genomföras med så liten påverkan på trafiken som möjligt. Under avstängningen den 6–7 juli arbetar vi bland annat med två projekt, det nya signalsystemet ERTMS i Hallsberg och dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön. Genom att samordna flera arbeten vid ett och samma tillfälle minimerar vi den totala påverkan på tågtrafiken.

ERTMS – Ett modernt signalsystem för framtiden

I arbetet med att förbereda Västra stambanan för det nya signalsystemet ERTMS lägger vi längsgående kanalisation utmed nedspåret in mot Östansjö. Kanalisationen är en viktig del av anläggningsarbetet och möjliggör installation av modern teknik som ska förbättra styrning, övervakning och kommunikation i järnvägssystemet.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) är det nya, digitala signalsystemet som successivt införs på Sveriges högtrafikerade järnvägsstråk. Det bidrar till ökad kapacitet, färre fel, förenklat underhåll och en mer punktlig trafik. Västra stambanan är en av de prioriterade sträckorna.

Dubbelspår Hallsberg–Degerön

Samtidigt pågår omfattande arbeten mellan Hallsberg och Stenkumla där vi just nu bygger den sista delsträckan av Dubbelspår Hallsberg-Degerön. Under avstängningen 6–7 juli arbetar vi nattetid vid broarna vid Perstorp och Västra stambanan, där det befintliga godsstråket korsar järnvägen. Arbetet omfattar bland annat schaktning, fundamentarbeten, kabelschakt och installation av en provisorisk övergång.

Utbyggnaden till dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön förbättrar kapaciteten på ett av Sveriges viktigaste godsstråk. Det nya dubbelspåret ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa.

EU-logga