Logga in
Logga in
Bilden visar hur det kommer att se ut när man kör österut på bron mot Värmdö. Vi kommer att sätta upp förbudsskyltar. Dessutom har vi förstorat skylten med hänvisande pil för att förtydliga vilket körfält man ska välja, för att ingen ska råka komma över i fel fil (mittenfilen). Bilden är ett fotomontage.

Förstärkta trafiksäkerhetsåtgärder på Farstabron

Vi har genomfört en översyn av skyltningen på och i anslutning till Farstabron. Under oktober månad kommer vi även att sätta upp nya skyltar samtidigt som vissa befintliga skyltar kommer att bytas ut.

Bilden visar hur det kommer att se ut när man kör österut innan bron mot Värmdö Här kommer vi att förtydliga att körbanan går ihop till ett körfält. Bilden är ett fotomontage.  

Under våren har vi gjort ett antal åtgärder på bron, bland annat har vi satt upp större skyltar och förstärkt markeringar och spärrlinjer på vägbanan för att tydligare visa hur man ska köra.

Under hösten kommer också förbudsmärken att monteras och avfartsvägvisare kommer att få en ny placering genom att visare för avfarten till Hålludden flyttas närmare avfarten för att förbättra trafiksituationen.

Åtgärder på kort och lång sikt

Trafiksituationen på Farstabron, som förbinder Nacka och Värmdö över Farstaviken, är inte optimal och det är därför vi ser över vilka åtgärder som kan göras på kort och på lång sikt.

Bron har i dag tre körfält: två fasta körfält västerut, mot stan, och ett fast körfält österut, mot Värmdö. Det har hänt att bilister som åker mot Värmdö, kör över i mittfilen, där mötande trafik åker mot stan.

I slutet av 2023 inträffade en dödsolycka på väg 222. Vi ser alltid allvarligt på svåra olyckor som inträffar på våra vägar och efter en allvarlig olycka genomför vi alltid en olycksutredning för att få en så komplett bild som möjligt av vad som inträffat.

Justering av linjemarkering

Utöver skyltning har vi genomfört en justering av linjemarkeringen där mittsepareringen börjar vid östra brofästet för att utöka spärrfältet. Vi har också föreslagit en förlängning av gällande omkörningsförbud, vilket Länsstyrelsen i Stockholms län beslutade om i mars. Syftet med de här åtgärderna är att minska risken att bilister av misstag byter körfält innan mittsepareringen börjar och på så vis hamna i motsatt körriktning.

Tidigare har vi även utrett vikbara stolpar som mittseparering men det har visat sig att de inte är lämpliga att förankra i bron, istället har det kompletterats med fler heldragna räfflade linjer. 

Kontroll av vägmärken

Vägmärkena kan under vissa perioder vintertid i högre grad vara smutsiga. Dessa tvättas vid behov av upphandlad entreprenör och kravet är att de ska vara hela och rena. Under förra vintern utökade vi kontrollen av vägmärkena för att upptäcka om behov av tvätt finns och i sådant fall tvätta oftare. Även kommande vinter kommer vi att tvätta vägmärkena vid behov. Vi planerar även att tvätta mittlinjerna på bron. 

När det gäller belysningen på bron måste en kantbalk repareras innan belysning kan monteras. Planeringen av det arbetet påbörjas under 2025. 

Tittar på flyttbar mittbarriär

Vi har tidigare sett över möjligheten att anlägga någon form av separering på bron men det har visat sig svårt att ha en permanent mittbarriär på Farstabron. Det beror på att väg 222 är en omledningsväg för Essingeleden och för dispenstrafik med tunga fordon som måste kunna köra mitt på bron. Dessutom är bron konstruerad så att det är svårt att fästa något i själva bron utan att skada tätskiktet. Istället utreder vi möjligheten att ha en flyttbar mittbarriär vilken då kan flyttas vid behov. 

Reversibelt körfält

Vi utreder även möjligheten att anlägga ett reversibelt körfält på bron, vilket skulle öka trafiksäkerheten och framkomligheten på bron. I utredningen ingår att undersöka vad åtgärden har för inverkan på trafiksäkerheten samt hur brons trafiksäkerhetsklass kan höjas. Utredningen förväntas bli klar under hösten 2024.