Logga in
Logga in

Säkrad flygtrafik till Gällivare och Arvidsjaur

Trafikverket och flygoperatören Nordic Aviation Group AS har säkrat flygtrafiken till Gällivare och Arvidsjaur i vinter. Ett avtal om byte till flygplanstyper som klarar de nya kraven har nu skrivits under.

I augusti 2021 infördes nya internationella krav om hur start- och landningsbanors bromsvärden ska mätas och rapporteras. Det innebär att det jetflygplan som trafikerar sträckan Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda flygplats inte klarar de värden som Gällivares landningsbana har under vintermånaderna. Lösningen blir att nuvarande jetflygplan CRJ 900 ersätts med propellerflygplan ATR 72 under oktober och november 2022 och Dash 8 400Q mellan 1 december 2022 och 30 april 2023.

– Förra året trafikerades sträckan under vintermånaderna med ett propellerflygplan av modell ATR 72. Under oktober och november i år fortsätter vi med denna flygplanstyp och när resandet ökar under vintermånaderna använder vi propellerflygplan Dash 8 400Q som har fler stolar och kortar restiden, säger Lennart Kalander på Trafikverket.

Vilken flygplanstyp trafikerar?

  • Perioden 1 oktober – 30 november 2022 trafikeras sträckan med propellerflygplan ATR 72.
  • Perioden 1 december 2022 – 30 april 2023 trafikeras sträckan med propellerflygplan Dash 8 400Q.
  • Från och med 1 maj 2023 trafikeras sträckan med jetflygplan CRJ 900.
  • Antalet stolar är i enlighet med beslutad trafikplikt.