Logga in
Logga in

En kraftsamling som tar järnvägen framåt

Från den 12 juni till den 19 juni kommer det istället för tåg vara arbetsfordon ute på Södra stambanan. Detta är en nödvändig kraftsamling för att rusta upp och modernisera en av de mest trafikerade sträckorna i Sverige.

Jenny Nilsson, Trafikverkets projektledare för samordningen av banarbetsveckan 12-19 juni

Det är ett stort antal arbeten av olika karaktär som samordnats för att kunna genomföras under vad som kommer bli en ovanligt intensiv banarbetsvecka på två banor i södras Sverige. Det handlar om Södra stambanan, delen mellan Norrköping och Hässleholm, och Kust till kust-banan, mellan Värnamo och Växjö. Det handlar exempelvis om att byta ut växlar och spår, att modernisera ställverk och rusta kontaktledningar samt att uppgradera kommunikationsutrustning i ett 50-tal teknikhus. 

Ett stort antal arbeten genomförs vecka 24 på sträckan Norrköping - Hässleholm (Södra stambanan) och Alvesta – Värnamo (Kust till kust-banan). Arbetena har påverkan på hela banorna, håll dig uppdaterad via ditt tågbolag hur din resa påverkas.

– Alla dessa arbeten är viktiga för att skapa förutsättningar för en mer tillförlitlig och punktlig trafik. Södra stambanan har en lång historia och med den trafikutveckling vi sett de senaste decennierna med fler både tyngre och snabbare tåg har slitaget ökat kraftigt säger Jenny Nilsson, Trafikverkets projektledare med ansvar för samordningen av banarbetsveckan.

Hellre ett jobbigt stopp än många små

Även om upprustningsbehovet är stort är ambitionen att trafiken ska påverkas så lite som möjligt av våra jobb. De flesta arbeten utförs därför på nätter och helger då det går färre tåg. Men ibland räcker inte en natt eller ett veckoslut till, utan vi behöver mer tid för att hinna med allt.

– Vi har full respekt att våra arbeten innebär mer eller mindre jobbiga stopp i människors vardag, och därför har vi försökt samla så många arbeten som möjligt när vi ändå måste stänga av spåren. Och även om trafiken på spåren tillfälligt står kommer det självklart finnas ersättningstrafik. Jag vet att alla tågbolag gör allt de kan för att du som resenär ska kunna få ditt vardagspussel att gå ihop, och det bästa sättet att hålla sig uppdaterad är genom bolagens trafikinformationssidor och reseplaneringsappar avslutar Jenny. 

Arbeten på södra stambanan 12–19 juni:

  • Norrköping–Linköping: Spårbyte (Södra stambanan)
  • Kimstad: Byte av växlar som nått teknisk livslängd. Inkoppling av den sista kontaktledningssektionen för att elektrifiera sträckan Kimstad–Skärblacka. (Södra stambanan och stråket Kimstad–Finspång)
  • Norsholm: Byte av kontaktskena (kontaktledning) på Norsholmsbron. (Södra stambanan)
  • Norsholm: Upprustning av vägbro (Södra stambanan)
  • Mjölby: Plattformsarbete och LTS-arbeten (Södra stambanan)
  • Mantorp: Vi byter ut och uppgraderar ställverket i Mantorp (Södra stambanan)
  • Nässjö: Vi byter ut och uppgraderar ställverket i Nässjö (Södra stambanan)
  • Värnamo: Växel- och ställverksarbeten (Kust till kust-banan)
  • Värnamo–Forsheda: Spårbyte (HNJ, Halmstad–Nässjö järnväg)
  • Sjöatorp: Rivning av vägbro (Kust till kust-banan)
  • Alvesta: Ombyggnad på Alvesta bangård och dess anslutning till Södra stambanan. Flytt och byte av 14 växlar, spårbyte mot Gemla samt kontaktlednings- och ställverksanpassningar på Kust till kust-banan
  • Älmhult–Nässjö: Omhändertagande av besiktningsanmärkningar och förebyggande underhållsåtgärder
  • Älmhult–Hässleholm: Kontaktledningsrevision (Södra stambanan).
  • Uppdatering av ett 50-tal datautrustningar i teknikhus

Berörda tågbolag persontrafik:

SJ, Snälltåget, Östgötatrafiken, Krösatågen (samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge, Kronoberg och Skåne), Västtrafik, Tåg i Bergslagen, Mälardalstrafik och Öresundståg.

Berörda tågbolag godstrafik:

Green Cargo, Tågåkeriet I Bergslagen, DB Cargo, Hector Rail, CargoNet, Real Rail, TX logistik, CFL Cargo, Nordic Train, Greenland Rail och BLS Rail.