
Historiskt många tåg i tid för maj månad
För första gången någonsin kom resenärerna på över 80 000 tåg fram i tid under en majmånad. Fler tåg kommer fram i tid idag än det gick tåg för tio år sedan. Nästan nio av tio tåg var punktliga i maj.
I maj reste resenärer med drygt 90 000 tåg i Sverige och 88,6 procent kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena till sin slutstation räknas som försenade. Det är 1,1 procentenheter högre än i april och 1,9 procentenheter högre än maj 2024.
– Fler ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, efter säkerheten är det järnvägens viktigaste fråga. Samtidigt kommer fler tåg fram i tid idag än det överhuvudtaget gick tåg för bara tio år sedan, säger Thomas Andersson, avdelningschef Trafikverket.
Järnvägen rustas på högvarv
Antalet tåg har fördubblats de senaste decennierna. Det är en positiv utveckling att allt fler väljer att resa och transportera på järnvägen, men det ställer stora krav på vår järnvägsanläggning. Järnvägen behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla behov. Den behöver bli mindre känslig för störningar, så att fler kommer fram punktligt.
– Nio av tio tåg kommer fram i tid och 95 procent inom en kvarts marginal. Det ska gå att lita på järnvägen och nu rustar vi upp den mer än någonsin för att fler resenärer ska komma fram punktligt, säger Thomas Andersson.
Under 2025 genomför vi över 1700 planerade arbeten i spåren och en hel del görs den här tiden på året. Med hjälp av dubbelt så mycket pengar som för tio år sedan och smart planering får vi ut fler underhållsjobb i spåren. Arbetena är planerade sedan länge tillsammans med tågbolagen och entreprenörerna för att påverka trafiken så lite som möjligt.
– Vi rustar upp järnvägen i ökad takt, faktiskt på högvarv. En utmaning är att göra alla rustningsarbeten som behövs samtidigt som rekordmånga tåg ska komma fram i tid medan vi jobbar i spåren. Vi har ett nära samarbete inom branschen för att hitta de bästa lösningarna för resenärerna, fortsätter Thomas.
Obehöriga i spåren försenar tågen
Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. Det är olagligt att korsa järnvägen på andra platser än vid övergångar som plankorsningar, broar och tunnlar. Att befinna sig bland spåren är livsfarligt och det orsakar förseningar då tågen måste sakta ner eller stanna.
– I maj försenades resenärerna på över 1000 tåg på grund av obehöriga personer i spåren. Förutom att det drabbar andra så är det framförallt en livsfarlig plats att befinna sig på, spåren är till för tågen, avslutar Thomas Andersson.
För att minska antalet obehöriga personer i spåren och öka säkerheten sätter vi till exempel upp höga stängsel och kameror. Vi förbättrar också säkerheten vid plankorsningar och plattformar genom tydligare skydd och skyltning.

Göteborg–Köpenhamn – punktligaste fjärrtågen
I maj blev resenärer som reste med tåg som var minst en minut försenade i snitt 16 minuter sena med fjärrtåg, sju minuter med regionaltåg och fem minuter med pendeltåg. Medianvärdet var fem minuter för fjärrtågen, tre minuter för regionaltågen och två minuter för pendeltågen. Den stora skillnaden beror på att medianen inte påverkas lika mycket av till exempel tåg med väldigt långa förseningar.
Resenärerna kom fram i tid med fler tåg i maj än månaden innan oavsett om de reste med både pendel-, regional- och fjärr-/snabbtåg. Punktligaste fjärrtågslinje var Göteborg-Helsingborg-Köpenhamn, där nästan 92 procent av över 1000 tåg kom fram i tid.
Totalt var det 32 tåglinjer där över 95 procent av tågen kom fram i tid. Bäst gick det för regionaltågen i Småland, där gick 15 av de mest punktliga linjerna i maj. På linjen Jönköping–Nässjö–Eksjö var 99,6 procent av tågen punktliga, bara ett av 231 tåg var mer än fem minuter sent. Över 98 procents punktlighet hade även tåglinjer på sträckorna Halmstad–Ängelholm-Helsingborg, Karlskrona–Emmaboda, Tranås–Jönköping–Tranås, Eksjö–Jönköping och Nässjö–Vetlanda–Nässjö.
Sträckor med tåglinjer där över 95 procent var i tid
Några sträckor med tåglinjer där över 95 procent var i tid var bland annat:
- Jönköping-Eksjö: 99,6%
- Karlskrona-Emmaboda: 99,3%
- Tranås-Jönköping: 99,3%
- Eksjö-Jönköping: 99,1%
- Nässjö-Vetlanda: 98,6%
- Vetlanda-Nässjö: 98,5%
- Halmstad-Helsingborg: 98,2%
- Jönköping-Tranås: 98,1%
- Åstorp-Helsingborg: 97,4%
- Kalmar-Emmaboda: 97,0%
- Göteborg-Älvängen: 96,9%
- Helsingborg-Halmstad: 96,8%
- Emmaboda-Karlskrona: 96,8%
- Varberg-Uddevalla: 96,8%
- Jönköping-Växjö: 96,5%
- Växjö-Värnamo: 96,5%
- Malmö-Ängelholm: 96,4%
- Norrköping-Jönköping: 96,4%
- Hässleholm-Markaryd: 96,3%
- Gnesta-Södertälje: 96,1%
Kort fakta: tåg i tid maj 2025
Resultat: 88,6 procent
- Tåg som kommit fram till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabellen (RT+5) räknas som i tid.
- 96,2 procent av tågen kom fram till sin slutstation högst 15 minuter efter tidtabell (RT+15).
Resultat per tågtyp:
- Pendel- och flygtåg – kortdistans: 92,4 procent (+1,0), 48 937 tåg.
- Regionaltåg – medeldistans: 86,5 procent (+0,6), 34 519 tåg.
- Fjärr- och snabbtåg – långdistans: 72,9 procent (+3,9), 7 180 tåg.
(Jämförelser med föregående månad inom parentes).