
Med en stark beredskap för bränder
Järnvägsunderhållet kommer gå på högvarv i sommar. Parallellt med planerade arbeten ska även beredskap finnas för att hantera för årstiden typiska utmaningar som bränder,solkurvor och åskoväder. Sören Stark berättar mer!
Från vecka 23 till vecka 35 ska vår och våra entreprenörers organisationer utöver resurser för ett stort antal planerade underhållsarbeten också ha beredskap för alla de utmaningar som hör sommaren till. Det handlar om exempelvis att vara beredd för att rycka ut och hantera för årstiden typiska företeelser som solkurvor, bränder och åskoväder.
Hur vi tar höjd för att möte dessa utmanande händelser beskrivs i en beredskapsplan som uppdateras inför varje ny årstid.

Under 2025 kommer ett stort antal banarbeten göras som ett led i arbetet med att återta eftersatt underhåll. Foto: Trafikverket
Ett underhåll på högvarv
Den kommande sommaren planeras för fler banarbeten än något tidigare år längs en järnvägsanläggning som omfattar mer än 14 400 kilometer spår, 10 000 växlar, 4 000 järnvägsbroar och 190 tunnlar. Att sommaren är den mest intensiva banarbetsperioden beror på att det går färre person- och godståg under sommaren, men framförallt för att arbetet går snabbare och lättare när det är både ljusare och varmare ute. Men med värmen följer också ett antal risker som behöver hanteras.
Vi ber Sören Stark, nationell samordnare på Underhåll, att berätta mer.
Vilken är den risk vi framförallt behöver ha koll på under sommaren?
– Ska jag lyfta något är det brandrisken, en fråga som hela branschen faktiskt har aktier i. Att en brand uppstår längs järnvägen beror oftast antingen på gnistbildning på grunda av tjuvbroms/varmgång i fordonens hjul eller som en följd av olika ”heta underhållsarbeten” ute i spåren.
Här finns riktlinjer för exempelvis spårslipning, svetsning eller slyröjning som vi som bransch behöver förhålla oss till. En i sammanhanget mer udda risk står järnvägens gamla ånglok för, och även där är det så klart viktigt att de föreskrifter som finns för körning med ånglok följs för att vi ska undvika bränder.
Sedan har vi klimatförändringarna, men exakt hur de kommer påverka risken för bränder är svårare att sia om. Prognoser pekar dock på att vi kommer att få en längre sommarsäsong med fler varma dagar vilket gör att perioder med förhöjd brandrisk kommer oftare och kan pågå under en längre. Dessutom gör vi bedömningen att åskoväder kommer bli vanligare. De modeller vi utgår från visar att en temperaturökning på ”bara” en (1) grad gör att antalet blixtnedslag ökar med 12 procent. Utöver att blixtnedslag kan orsaka bränder kan de slå ut delar av järnvägens el-kraftanläggning. Man får heller inte glömma att de skyfall som ofta följer i spåren av ett åskoväder kan påverka banvallarnas bärighet.

Att en brand uppstår längs järnvägen kan bero på gnistbildning från bromsar eller i samband med exempelvis svetsning och spårslipning. Foto: Trafikverket
Har vi några nyheter för årets sommar?
– Ett exempel på en nyhet är att vi kommer få tre nya vattenvagnar som i samråd med bland annat MSB kommer stationeras på olika platser i landet. Vagnarna rymmer upp till 50 000 liter vatten, och kan fyllas på längs linjen om det krävs. Förutom att kunna användas både förbyggande och avhjälpande i vår anläggning när så kallade ”heta arbeten” ska genomföras kan de också komma till nytta vid skogsbränder om det brinner i väglöst – men inte spårlöst – land! Där vi har ett samarbete med brandmyndigheterna. Vagnarna kan också användas för att pumpa upp och föra bort vattenmassor för att motverka risken för översvämningar vid kraftiga regn.
Vad gör vi för att minska risken för bränder?
– För att höja vår branschgemensamma kompetens kring brandskyddsåtgärder håller vi veckomöten där vi informerar både entreprenörer och järnvägsföretag hur vi ser att vi som bransch gemensamt kan arbeta med risker och förebyggande arbete när det är torrt i markerna. Vi tittar på möjlighet till kontrollerade avbränningar för att minska volymerna av brännbart material i anläggningen, och om arbeten på grund av risker behöver ställas in eller flyttas fram. Vi lyfter också betydelsen av fordonsunderhåll så vi minimerar risken för varmgång och tjuvbroms. Jag vill också slå ett slag för våra digitala tjänster där vi med hjälp av allt från detektorer till satelliter får en bild av hur riskerna ser ut. Det är viktigt att vi alla håller oss uppdaterade och inte blir överraskade av olika väderfenomen – oavsett om det handlar om torka eller skyfall.