Logga in
Logga in

Rekord i antal tåg – och bättre punktlighet än förra årets oktober

I oktober gick det fler persontåg än någonsin, över 95 000, på svensk järnväg. Sedan 2001 är det också den oktober flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent.

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg och 87,2 procent kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena till sin slutstation räknas som försenade. Det är 0,8 procentenheter lägre än septembers punktlighet, men 1,3 procentenheter högre än oktober 2024. Över 96 procent av tågen kom fram i tid inom en kvart. 

– Vi ser en positiv trend. Av hittills tio månader i år är punktligheten bättre för åtta av dem, jämfört med motsvarande månad förra året. Och just nu har vi tre månader i rad med sådana resultat. Det är bara april och juli som var bättre 2024, konstaterar Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket. 

– Fler tåg i rena antal kommer alltså fram i tid, men vi är inte nöjda med det – den procentuella andelen behöver också öka ytterligare, så att fler resenärer kommer fram i tid på fler sträckor i landet. Därför rustar vi järnvägen som aldrig förr och moderniserar den på fler sätt.    

Störningar i Stockholm och Malmö

De rekordmånga upprustningsarbetena är förstås något som får konsekvenser för punktligheten. Banarbeten smyger sig in i olika orsakskoder, till exempel där driftledningen behöver prioritera tåg före ett annat vid enkelspårsdrift. 

– DPR, Driftledningen prioriterar, var den enskilt största orsakskoden i oktober. Det har dels med banarbetena att göra, dels med andra förseningar som gör att vi behöver prioritera för att lösa en trafiksituation med så få förseningar som möjligt. Att punktligheten ändå förbättras mot samma period förra året får ses som ett kvitto på god planering i en mycket hårt belastad trafikmiljö, säger Thomas Andersson.

Bland det som påverkade punktligheten finns också några större trafikstörningar i slutet av månaden. I Stockholmsområdet handlade det om signalfel vid Häggvik och Odenplan (det sistnämnda på grund av felaktiga spårbeläggningar*) samt ett stillastående tåg med hjulskador vid Stockholm Södra. Allt inträffade samma dag, den 27 oktober. Dessutom var hastigheten nedsatt hela dygnet vid Knivsta på grund av banarbeten. Störningarna denna dag resulterade också i att 25 pendeltåg helt ställdes in.

Dagen därpå var det tidvis spänningslöst söder om Malmö, mellan Triangeln och Lernacken samt till Svågertorp och Lockarp. På grund av detta blev det tidvis trafikstopp och förseningar på berörda sträckor, och 41 pendeltåg ställdes in helt.

Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar

Grafik orsaker till förseningar

Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. 

Obehöriga i spår, så kallat spårspring, försenade i oktober 871 persontåg varav 610 tåg blev mer än 5 minuter sena till sina slutstationer. Dessa förseningar drog ner punktlighetsresultatet i oktober med minus 0,8 procentenheter. Utan spårspringet hade resultatet alltså varit 88 procent istället för 87,2.

– Det är fortfarande många resenärer som blir försenade på grund av obehöriga personer i spåren. Dessa problem brukar minska under vinterhalvåret, men i oktober ökade de tyvärr något jämfört med september. Att vistas i spårområdet är både förbjudet och livsfarligt. 

Hög punktlighet i Värmland

Totalt var det 26 tåglinjer där över 95 procent av tågen kom fram i tid under oktober. På första plats hamnade en fjärrtågslinje, nämligen fjärrtågen på sträckan Stockholm–Karlstad med en punktlighet på 100,0 procent. Visserligen är dessa tåg endast weekend-tåg, men det är ändå glädjande att alla framförda tåg ankom slutstationen Karlstad i rätt tid.

– Flera regionala linjer i Värmland gick också riktigt bra. Förhoppningsvis kommer vi att se stabilare siffror även framåt nu när nya Karlstad C är färdigbyggd och andra arbeten i länet börjar bli klara, säger Thomas Andersson.  

Allra bäst punktlighet, om man undantar weekend-tågen, hade regionaltågen på linjen Karlskrona–Emmaboda med 98,7. 

Topp 20 – tåglinjer där över 95 procent var i tid i oktober 2025

1.     Stockholm-Karlstad C 100,0 %. (OBS! Weekend-tåg, endast 15 framförda tåg).

2.     Karlskrona-Emmaboda 98,7 %

3.     Kristianstad-Malmö-Hyllie 98,5 %

4.     Hyllie-Malmö-Kristianstad 98,5 %

5.     Jönköping-Eksjö 97,9 %

6.     Stockholm-Arlanda 97,6 %

7.     Gnesta-Södertälje 97,5 %

8.     Tranås-Nässjö-Jönköping 97,4 %

9.     Kristinehamn-Torsby 97,4 %

10.  Hässleholm-Markaryd 97,4 %

11.  Tranås-Norrköping 97,3 %

12.  Halmstad-Helsingborg 97,2 %

13.  Malmö-Helsingborg-Ängelholm 97,1 %

14.  Nässjö-Vetlanda 97,0 %

15.  Helsingborg-Halmstad 96,7 %

16.  Emmaboda-Karlskrona 96,7 %

17.  Jönköping-Nässjö-Tranås 96,6 %

18.  Norrköping-Tranås 96,6 %

19.  Motala-Mjölby-Tranås 96,4 %

20.  Markaryd-Hässleholm 96,3 %

Grafik, punktlighet för tåg, tio tåglinjer

Grafik punktlighet för tåg, tio tåglinjer

Grafik, de olika tidsintervallen och andel tåg i tid

Grafik, de olika tidsintervallen och andel tåg i tid

Kort fakta: tåg i tid oktober 2025

Resultat: 87,2 procent

  • Tåg som kommit fram till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabellen (RT+5) räknas som i tid.
  • 96,2 procent av tågen kom fram till sin slutstation högst 15 minuter efter tidtabell (RT+15).

Resultat per tågtyp:

  • Pendel- och flygtåg – kortdistans: 92,5 procent (+0,1), 51 324 tåg.
  • Regionaltåg – medeldistans: 83,3 procent (-1,7), 36 056 tåg.
  • Fjärr- och snabbtåg – långdistans: 70,4 procent (-1,8), 7 602 tåg.

(Jämförelser med föregående månad inom parentes). 

*Felaktig spårbeläggning (eller spårledningsfel) är när något felaktigt belägger spåret/spårledningarna. Det kan till exempel vara en metallflisa som slitits loss från ett tåg som bromsar in hårt, etc. Våra spårledningar tolkar det som att ett tåg belägger spårledningen, och då går alla intilliggande signaler till ”stopp”. De kan inte visa ”grönt” så länge spåret/spårledningen är belagd.