
Banarbetssäsongen slutspurtar med flera viktiga höst- och vinterjobb i spåren
Under höst–vinter fortsätter vi att rusta upp och utveckla järnvägen över hela landet. När året är slut har vi genomfört över 1 700 jobb i spåren, vilket innebär att svensk järnväg blir mer tillförlitlig och punktlig.
Det handlar om att fortsätta och hålla i en historiskt stor satsning på att rusta den svenska järnvägen.
En satsning som nu resulterat i att vi nu lyckats hejda det eftersatta underhållet från att växa – inom de närmaste åren kommer det att minska. Och nästa år gör vi ännu mer i anläggningen.
– Vi fortsätter att växla upp underhållsarbetet. Nästa år kommer fler än 1 800 större jobb att bidra till en järnväg som fungerar allt bättre och att ett eftersatt järnvägsunderhåll blir allt mindre, säger Robin Backebjörk på Trafikverket.
Det är främst i de västra delarna av landet vi hittar de flesta och framförallt de större arbetena, i slutet av årets banarbetssäsong. Ett exempel är bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås som fortsätter att påverka trafiken i väst. Men höst- och vinterjobben med växelbyten, kontaktledningsupprustningar och nylagda spår genomförs över hela landet på flera viktiga bansträckningar.
Till och med i norra delarna av landet kommer vi att hinna med ett antal åtgärder innan snö och tjäle tar marken i besittning och tvingar fram en rustningspaus.
Planering och påverkan
Vi siktar alltid på att resenärer och transporter ska påverkas så lite som möjligt när vi arbetar med att utveckla och rusta järnvägen. Men vi tummar aldrig på säkerheten när vi rustar anläggningen, det gör att vi ibland måste sänka hastigheten eller stänga av spår.
Banarbetena är planerade tillsammans med tågföretagen sedan lång tid tillbaka. Vi har tillsammans tagit fram trafiklösningar som ska fungera smidigt, och förändringar som förlängda restider eller hänvisning till ersättningstrafik finns redan inlagda i tågföretagens biljetter.
– Många arbeten läggs också på nätter och helger när färre eller inga persontåg går. Men vi behöver även arbeta dagtid, så om du planerar att ta tåget i höst så kolla med ditt tågbolag om just din resa påverkas, avslutar Robin Backebjörk.
I filmen berättar Robin Backebjörk, avdelningschef på Trafikverket, mer om arbetena som bidrar till att den svenska järnvägen blir allt mer tillförlitlig och punktlig.
Läs mer
Här kan du läsa mer om aktuella arbeten på järnvägen.