
Fler tåg än någonsin i tid för en septembermånad
Det rullar fler tåg än någonsin på järnvägen. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler än det överhuvudtaget gick tåg för bara 10 år sedan. 9 av 10 tåg var punktliga i september.
Under september 2025 reste resenärer med över 91 000 persontåg och 88 procent kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena till sin slutstation räknas som försenade. Det är 0,5 procentenheter lägre än sommarens samlade punktlighet och 0,5 procentenheter högre än september 2024. Hela 96 procent av tågen kom fram i tid inom en kvart.
– September 2025 är den septembermånad som det gått flest tåg någonsin – och dessutom flest tåg i tid. Mer än 80 000 tåg kom fram till sina slutstationer inom punktlighetsmåttet. Det är fler tåg än vad som överhuvudtaget gick på järnvägen för bara tio år sedan, konstaterar Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
– Fler tåg i rena antal kommer alltså fram i tid än förr, men vi är inte nöjda med det – den procentuella andelen behöver också öka ytterligare, så att fler resenärer kommer fram i tid på fler sträckor i landet. Därför rustar vi järnvägen som aldrig förr och moderniserar den på fler sätt.
Skyfall stoppade tåg i norr
Den 7 september drabbades Västernorrland av kraftigt regn, som ledde till omfattande störningar i både väg- och järnvägstrafiken. Sammanlagt ställdes 203 tåg in (117 godståg och 86 persontåg) under den tid som banorna var ofarbara. Sundsvall–Umeå var den mest drabbade linjen.
– Att månadens punktlighetsresultat ändå blev relativt bra beror delvis på att det stora flertalet tåg som skulle ha gått där ställdes in. De allra flesta persontåg går söder om det drabbade området, och därför kunde det ändå bli rekord i antal tåg för en septembermånad. På godssidan kunde vi leda om upp till sex godståg per dygn till Inlandsbanan under perioden för störningen, säger Thomas Andersson.
Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar

Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår.
Obehöriga i spår, så kallat spårspring, försenade 769 persontåg varav 554 tåg blev mer än 5 minuter sena till sina slutstationer. Dessa förseningar drog ner punktlighetsresultatet i september med minus 0,6 procentenheter. Utan spårspringet hade resultatet alltså varit 88,6 procent.
– Det är fortfarande många resenärer som blir försenade på grund av obehöriga personer i spåren. Som väl är brukar dessa problem minska under vinterhalvåret, men vi vill självklart att inga obehöriga alls ska befinna sig på spåren, oavsett årstid. Spårspring är både livsfarligt och förbjudet.
Sundsvall–Stockholm påverkades inte av problemen i norr
Totalt var det 29 tåglinjer där över 95 procent av tågen kom fram i tid under september. Allra bäst gick det för pendeltågen på linjen Simrishamn–Malmö-Kristianstad, där 98,5 procent av tågen var punktliga. Riktigt bra gick det också för regionaltågen Jönköping–Nässjö–Eksjö i båda riktningarna, där över 98 procent av tågen kom fram i tid.
– En fjärrtågslinje tog sig också glädjande nog in på topplistan – fjärrtågen på sträckan Sundsvall–Stockholm, som i september nådde en punktlighet på nästan 97 procent. Dessa tåg klarade sig från problemen i Västernorrland, konstaterar Thomas Andersson.
Topp 20 – tåglinjer där över 95 procent var i tid i september 2025
1. Simrishamn-Malmö-Kristianstad 98,5 %
2. Eksjö-Jönköping 98,2 %
3. Jönköping-Eksjö 98,2 %
4. Karlskrona-Emmaboda 97,9 %
5. Kalmar-Emmaboda 97,8 %
6. Karlskrona-Bromölla 97,7 %
7. Tranås-Nässjö-Jönköping 97,6 %
8. Stockholm-Arlanda 97,5 %
9. Gnesta-Södertälje 97,4 %
10. Emmaboda-Kalmar 97,4 %
11. Halmstad-Helsingborg 97,2 %
12. Emmaboda-Karlskrona 97,0 %
13. Tranås-Norrköping 96,9 %
14. Arlanda-Stockholm 96,9 %
15. Helsingborg-Halmstad 96,8 %
16. Hässleholm-Markaryd 96,7 %
17. Sundsvall-Stockholm 96,7 %
18. Värnamo-Växjö 96,4 %
19. Jönköping-Nässjö-Tranås 96,3 %
20. Älvängen-Göteborg 96,2 %
Grafik, punktlighet för tåg, tio tåglinjer

Grafik, de olika tidsintervallen och andel tåg i tid

Kort fakta: tåg i tid september 2025
Resultat: 88,0 procent
- Tåg som kommit fram till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabellen (RT+5) räknas som i tid.
- 95,9 procent av tågen kom fram till sin slutstation högst 15 minuter efter tidtabell (RT+15).
Resultat per tågtyp:
- Pendel- och flygtåg – kortdistans: 92,4 procent (-1,1), 49 609 tåg.
- Regionaltåg – medeldistans: 85,0 procent (-0,7), 34 921 tåg.
- Fjärr- och snabbtåg – långdistans: 72,2 procent (-0,6), 6 905 tåg.
(Jämförelser med föregående månad inom parentes).
Video: Historiskt stor upprustning av järnvägen
Vi har länge dragits med ett stort underhållsbehov på järnvägen. Mitt uppe i en historisk stor upprustning av anläggningen har vi nu lyckats hejda det eftersatta underhållet från att växa – inom de närmaste åren kommer det att minska. I videon redogör Robin Backebjörk, avdelningschef Trafikverket, för hur det går till att minska det eftersatta underhållet på den svenska järnvägen.