
Förbättrad punktlighet på järnvägen i sommar
Resenärerna på nio av tio tåg kom fram i tid i sommar, 88,5 procent är en bättre punktlighet än under de två senaste somrarna. Hela 96 procent av tågen anlände inom 15 minuter efter utsatt tid.
Under sommaren – juni, juli och augusti – reste resenärer med över en kvarts miljon tåg i Sverige och 88,5 procent kom fram i tid, de som var över fem minuter sena till slutstationen räknas som försenade. Det är en procentenhet högre än förra sommaren och två procentenheter högre än sommaren 2023. Hela 96 procent av tågen kom fram i tid inom en kvart.
– På helheten har punktligheten förbättrats jämfört med de två senaste somrarna. Det har funnits utmaningar, bland annat ett par enskilda händelser efter ett åskoväder och ett elfel som ledde till stillastående tåg. Det är givetvis tråkigt för resenärerna och ska inte behöva ske, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Trafikverket utreder händelserna efter åskovädret och elfelet i Linköping och Bastuträsk. Problemen var dock relativt lokala och trafiken gick i stort som planerat i de andra delarna av landet.
Orsaken till förseningar kan delas in i tre lika stora delar
Orsaken till förseningar kan delas in i tre delar – fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som dåligt väder eller obehöriga i spår. Under sommaren har dessa delar varit ungefär lika stora.
– Förseningarna på grund av fel i infrastrukturen minskade jämfört med förra sommaren. Tyvärr försenades nästan 3000 tåg på grund av spårspring. Att befinna sig på spåren är både livsfarligt och olagligt, säger Thomas Andersson.
Det är olagligt att korsa järnvägen på andra platser än vid övergångar som plankorsningar, broar och tunnlar. Trafikverket arbetar för att minska antalet obehöriga personer i spåren bland annat genom att sätta upp höga stängsel och kameror, samt tydligare skydd och skyltning vid plankorsningar.
Järnvägsunderhållet går på högvarv
På 30 år har resorna på järnvägen fördubblats. Det är en bra utveckling, men den ställer stora krav på vår anläggning. Järnvägen behöver rustas och utvecklas för att kunna ta hand om alla resor.
Samtidigt som vi fått ut fler upprustningsarbeten än någonsin, har trafiken kunnat ta sig förbi på ett relativt smidigt sätt för att komma fram i tid i sommar, mycket tack vare ett nära samarbete i branschen för att hitta fungerande trafiklösningar för resenärerna.
– 2025 är den första sommaren någonsin som över 226 000 tåg kom fram i tid, det är fler än det överhuvudtaget gick tåg för tio år sedan. I år gör vi dessutom fler arbeten än någonsin på järnvägen och många görs just under sommaren. Vi har hejdat det eftersatta underhållet från att växa och de närmaste åren kommer det att minska, säger Thomas Andersson.
Göteborg-Köpenhamn – fortsatt punktligaste fjärrtågen
Totalt var det 25 tåglinjer där över 95 procent av tågen kom fram i tid under juni, juli och augusti.
Bäst gick det för pendeltågen på linjen Åstorp-Helsingborg, där var det bara ett tåg som kom fram sent på hela sommaren. Riktigt bra gick det också på regionaltågslinjen Nässjö-Vetlanda nästan 99 procent av tågen kom fram i tid. Över 95 procents punktlighet i sommar hade även tåglinjer på sträckorna Älvängen-Göteborg, Helsingborg-Halmstad, Jönköping-Norrköping och Malmö-Ängelholm.
– Samma som i maj så gick den allra punktligaste fjärrtågslinjen mellan Göteborg-Helsingborg-Köpenhamn, resenärerna på nästan nio av tio tåg kom fram i tid hela sommaren. Fler resenärer ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, det är vår viktigaste fråga efter säkerheten, avslutar Thomas Andersson.
Topp 25 – tåglinjer där över 95 procent var i tid juni-augusti 2025
1. Åstorp-Helsingborg 99,6 %
2. Nässjö-Vetlanda 98,8 %
3. Karlskrona-Emmaboda 98,8 %
4. Vetlanda-Nässjö 98,5 %
5. Eksjö-Nässjö-Jönköping 98,4 %
6. Älvängen-Göteborg 97,7 %
7. Helsingborg-Halmstad 97,6 %
8. Jönköping-Nässjö-Eksjö 97,6 %
9. Jönköping-Norrköping 97,5 %
10. Halmstad-Helsingborg 97,2 %
11. Jönköping-Nässjö-Tranås 97,2 %
12. Kalmar-Emmaboda 97,2 %
13. Tranås-Nässjö-Jönköping 97,2 %
14. Malmö-Ängelholm 97,1 %
15. Emmaboda-Karlskrona 96,7 %
16. Emmaboda-Kalmar 96,6 %
17. Norrköping-Jönköping 96,4 %
18. Markaryd-Hässleholm 96,4 %
19. Hässleholm-Markaryd 96,1 %
20. Göteborg-Älvängen 96,0 %
21. Uddevalla-Borås-Varberg 95,9 %
22. Stockholm-Arlanda 95,7 %
23. Värnamo-Alvesta-Växjö 95,3 %
24. Kristianstad-Bromölla 95,3 %
25. Simrishamn-Malmö-Kristianstad 95,0 %
Kort fakta: tåg i tid juni-augusti 2025
Resultat: 88,5 procent
- Tåg som kommit fram till sin slutstation högst fem minuter efter tidtabellen (RT+5) räknas som i tid.
95,8 procent av tågen kom fram till sin slutstation högst 15 minuter efter tidtabell (RT+15).
Resultat per tågtyp:
- Pendel- och flygtåg – kortdistans: 93,3 procent (+1,0), 140 416 tåg.
- Regionaltåg – medeldistans: 85,1 procent (+1,0), 93 050 tåg.
- Fjärr- och snabbtåg – långdistans: 71,3 procent (-0,5), 20 724 tåg.
(Jämförelser med föregående sommar inom parentes).
Video – Punktlighet sommar 2025
Grafik punktlighet för tåg
10 tåglinjer

