Logga in
Logga in

Kraftiga regn och skyfall – så kan det påverka infrastrukturen

Ökad nederbörd, kraftiga regn och skyfall kan orsaka höga, hastiga flöden. Det vill säga större mängder vatten som inte rinner undan snabbt. Det blir allt vanligare och kan påverka eller skada vägar och järnvägar.

Trafikverket är infrastrukturhållare och ansvarar för en anläggning med 10 000 mil statlig väg och 1 440 mil statlig järnväg, inklusive broar och tunnlar, samt vägfärjor. Den befinner sig i olika klimatzoner från norr till söder vilket innebär att anläggningen påverkas olika.

Under lång tid har medelnederbörden per år ökat i Sverige, även om det finns skillnader mellan de olika delarna av landet. Med förväntade klimatförändringar kommer nederbörden att bli mer intensiv och skyfall allt vanligare. Det ger en högre risk för översvämningar. 

Höga hastiga flöden kan påverka avvattningssystemen: trummor, brunnar, diken och dräneringsledningar, beroende på platsspecifika egenskaper som jordarter och topografi. Risken för erosion, bortspolning, översvämningar, ras och skred ökar. Vid den typen av händelser kan trummor och rörbroar sättas igen så att vägbanken eller banvallen riskerar att spolas bort. Ofta behövs en utredning för att kunna fastslå exakt orsak till en skada i anläggningen. 

Vid en naturolycka är vi snabbt på plats för att skapa oss en bild av vad som hänt, för att utreda tillsammans med specialister, och omgående starta arbete med projektering och återuppbyggande. I vårt uppdrag ingår också att trafikleda samt informera de som påverkas av naturolyckan.

Broar, trummor och tunnlar är särskilt sårbara 

Broar och trummor under väg- och järnvägsbankar är särskilt sårbara. Tunnlar, särskilt i lågpunkter, är speciellt utsatta om dräneringssystem och pumpar inte räcker till. 

Kraftiga regn eller skyfall i urban miljö är också svåra att hantera eftersom stora delar av marken är asfalterad och avrinningsmöjligheterna blir begränsade. 

Långvarigt regn leder till risk att jorden blir vattenmättad och instabil och inte kan suga upp mer vatten. Ytterligare vatten rinner då ovanpå markytan, på samma sätt som på en hårdgjord yta. 

Så påverkas vägarna

Stora vattenmängder som forsar fram kan underminera och spola bort vägar. Vid hastiga flöden klarar avvattningen inte av att transportera vattnet från den ena sidan av vägbanken till den andra. Ofta handlar det om att trummor slammar igen, men skyfall eller kraftigt regn kan också riva loss material som täpper till. I vissa delar av Sverige är isproppar ganska vanliga vid vårflod.

Så påverkas järnvägen

Järnvägen har till viss del samma utmaningar som vägarna, med trummor, broar och tunnlar som kan påverkas vid stora vattenmängder och höga flöden. Även järnvägens el- och signalanläggningar kan riskera att ta skada. 

Så skyddar vi vägar och järnvägar

För att väg- och järnvägsbanken ska vara stabil måste de vara väl dränerade, därför är god avvattning a och o. Våra entreprenörer lägger stor kraft på att rensa trummor, brunnar och diken, och tina isproppar i vissa delar av landet.

Många vägar och järnvägar har tillkommit under en mycket lång tidsperiod och har därför varierande uppbyggnad och material, ibland av lokalt tillgängliga material. Ofta är det dessa vägar och järnvägar som tar skada vid kraftiga regn och skyfall. 

Vid nybyggnad av vägar och järnvägar konstrueras bankarna av material som säkerställer god dränering.  Trots det kan de påverkas av stora vattenmängder.

Vi inventerar trummor och riskplatser

När klimatet förändras påverkas transportsystemet. Vi anpassar successivt vår anläggning till ökade regn och flöden, både genom övergripande strategisk planering och ombyggnation. 

På väg och järnväg är en av våra viktigaste uppgifter att inventera och underhålla vår avvattningsanläggning för att på så sätt förebygga många problem. 

För de statliga vägarna pågår en inventering av befintliga trummor, med mål att kartlägga och bedöma funktion fram till 2026. Hösten 2025 har drygt 260 000 trummor under vägen inventerats. 

I järnvägsanläggningen finns drygt 20 000 trummor. Trafikverket har identifierat att vi under kommande år behöver arbeta med ett mer systematiskt förebyggande underhåll kopplat till ett förändrat klimat.

I vårt arbete med att inventera riskplatser identifierar vi platser med förhöjda risker för ras, skred, erosion, översvämning och bortspolning av bank. Inom väg- och järnvägsanläggningen startade ett nationellt systematiskt inventeringsarbete under 2024.

Att tänka på som trafikant och resenär

Vid resor genom vårt avlånga land är det viktigt att hålla sig uppdaterad om SMHI:s vädervarningar, och respektera dem. 

På trafikverket.se finns aktuell trafikinformation om eventuellt avstängda vägar eller järnvägar.
Startsida - www.trafikverket.se

Som tågresenär kan du också vända dig till ditt tågbolag för mer information om störningar.

I samband med naturolyckor är det också viktigt att respektera de avspärrningar som görs på platsen. De finns där för din säkerhet. 

Hur du anmäler höga flöden

Om du vill anmäla höga flöden som påverkar väg eller järnväg kan du kontakta Trafikverkets kundtjänst 0771-921 921, den är öppen dygnet runt. Larm om risk för skada tas alltid på allvar.

Läs mer om myndigheters arbete med naturolyckor.