Logga in
Logga in

Från planering till byggande

När vi planerar att bygga en väg eller järnväg, följer vi en lagstadgad process, där planen succesivt förfinas i detaljer, till ett planförslag. Under hela tiden samråder vi med de som berörs.

I videon får du information om när och hur du kan påverka under planeringsprocess.

Planeringsprocessen i korthet

Planeringen av en väg eller järnväg börjar då vi har konstaterat att det finns brister i transportsystemet, till exempel gällande trafiksäkerhet eller kapacitet. Vi börjar då med att undersöka hur problemet kan lösas genom en så kallad åtgärdsvalsstudie. Åtgärdsvalsstudien svarar på frågan om varför det behövs ett väg- eller järnvägsprojekt. I de fall bristerna endast kan åtgärdas genom att bygga om eller bygga nytt och det finns finansiering för nästa steg; att utreda var och hur vägen eller järnvägen kan byggas, så börjar arbetet med att ta fram en väg eller järnvägsplan. 

Ett väg- eller järnvägsprojekt ska planeras enligt en särskild process som styrs av lagar. Den leder slutligen fram till en vägplan respektive järnvägsplan, som ger Trafikverket tillstånd att förvärva den mark som finns inom planområdet. Arbetet inbegriper också andra typer av tillstånd och dispenser som krävs för att genomföra åtgärden samt beskriva hur miljö kan påverkas samt vilka åtgärder som behöver genomföras för att minimera denna påverkan.

Några exempel på tillstånd är:

  • väg- eller järnvägsplan
  • tillstånd för vattenverksamhet
  • dispenser för skyddade områden (naturreservat, kulturmiljö)

Vi utvecklar transportsystemet tillsammans

Trafikverket ansvarar för alla statliga vägar, järnvägar och färjelinjer i Sverige. För att utveckla transportsystemet samarbetar och samverkar vi både under planering och byggande med andra statliga myndigheter; länsstyrelser, kommuner, kollektivtrafik, intresseorganisationer, region- och samverkansorgan, allmänheten och fastighetsägare som berörs av våra projekt.

Arbetet med att utreda och projektera den nya eller förändrade anläggningen genomförs ofta tillsammans med våra konsulter. 

Vad är en väg- eller järnvägsplan?

En väg- eller järnvägsplan visar hur vägen eller järnvägen ska se ut, vilka områden som behövs för bygget och vilka skyddsåtgärder som krävs för att skydda natur och människor. 

Planen granskas noga och måste godkännas av Trafikverket och länsstyrelsen innan bygget kan starta. I vissa små projekt där påverkan är mycket liten kan vi göra undantag från denna plan.

Planen innehåller alltid:

  • En karta över området
  • En beskrivning av projektet
  • Sammanställning av synpunkter från samråd
  • Lista över berörda fastigheter
  • Miljökonsekvensbeskrivning eller miljöbedömning
  • Annat relevant underlag
  • När planen är klar och godkänd har Trafikverket rätt att bygga vägen eller järnvägen och använda den mark som behövs.

Samrådet – din möjlighet att påverka

När vi upprättar en väg- eller järnvägsplan har vi ett lagkrav att samråda med de som berörs, såsom särskilt berörda, kommuner, länsstyrelser och regionala kollektivtrafikmyndigheter. Om vägen eller järnvägen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan ska samråd också ske med övriga statliga myndigheter samt den allmänhet och de organisationer som kan antas bli berörda.

Samråd är en löpande process där de som berörs får möjlighet att ställa frågor, lämna synpunkter och diskutera planerna med Trafikverket. 

Samrådet syftar till att ge berörda insyn och att få möjlighet att påverka, men är även ett viktigt medel för att Trafikverket ska kunna ta fram så bra beslutsunderlag som möjligt och att minska negativa konsekvenser för människor och miljö. 

Utöver krav på samråd vid framtagande av väg- och järnvägsplaner, behövs i vissa fall även andra tillstånd där samråd också ska hållas. Ett exempel är vid så kallad vattenverksamhet. 

Läs mer om vattenverksamhet här

Lämna synpunkter

Hur samrådet genomförs varierar mellan våra projekt. Ofta, men inte alltid, hålls samrådsmöte på orten i närheten till det aktuella området för åtgärden. Mindre åtgärder med liten påverkan på omgivningen genomförs ofta utan större samrådsmöten. I dessa fall är det främst du som är fastighetsägare, rättighetsinnehavare eller på annat sätt särskilt berörd som involveras. Du som äger en fastighet som berörs av markanspråk har rätt att erbjudas ett samrådsmöte på orten. 

Du kan alltid hitta relevant information om åtgärden på vår webbsida; här kan du till exempel få reda på var i processen vi befinner oss, när vi arrangerar samrådsmöten mm. Sakägare får också information om åtgärden och planprocessen via brev eller e-post. 

Samrådssynpunkter kan lämnas när som helst fram till dess att väg- eller järnvägsplanen kungörs för granskning. 

Du kan lämna synpunkter på flera sätt:

  • Vid samrådsmöten på plats eller digitalt
  • Genom att skicka brev eller e-post 
  • Via vår e-tjänst för synpunkter på projektets webbsida

Alla synpunkter samlas i en samrådsredogörelse, där vi också redovisar hur de påverkar projektet. Samrådsredogörelsen ingår i väg- eller järnvägsplanen.

När väg- eller järnvägsplanen kungörs för granskning kan du yttra dig över förslaget. Ditt yttrande kommer sammanställas och bemöts i ett granskningsutlåtande.

Vad händer efter att en väg- eller järnvägsplan har vunnit laga kraft?

När en väg- eller järnvägsplan har vunnit laga kraft innebär det att den inte längre kan överklagas. Då kan Trafikverket påbörja genomförandet av planen, vilket omfattar:

  • Genomför eventuella inlösen av fastighet
  • Fortsätta med projekteringar och att ta fram bygghandling
  • Upphandla entreprenör 
  • Genomföra olika typer av förberedande arbeten

Markanspråk för väg eller järnväg?

När Trafikverket planerar att bygga eller bygga om vägar och järnvägar krävs ofta att ny mark tas i anspråk. Utgångspunkten i planeringen är att göra så litet intrång som möjligt på andras mark och minimera påverkan för de boende, men vissa olägenheter och intrång går inte att undvika helt. Det är väg- eller järnvägsplanen som styr hur mycket mark som behövs och ger Trafikverket rätt att genomföra bygget enligt planen. Fastighetsägare har rätt till ersättning för den mark som Trafikverket behöver ta i anspråk.

När en väg eller järnväg ska byggas eller byggas om måste Trafikverket ofta ta ny mark i anspråk. I videon berättar vi om hur vi får tillgång till mark och vilka ersättningar fastighetsägaren kan få.

Läs mer om markåtkomst för utbyggnad av vägar och järnvägar

Hur lång tid kan det ta?

Hur lång tid det tar från att vi börjar planering och utredning till att vi börjar bygga varierar och beror på många faktorer. Hur lång tid det tar beror på projektets storlek, hur många undersökningar som krävs, om det finns alternativa sträckningar, om det finns känsliga miljö och kulturvärden, vilken budget som finns. Vi ska också samråda med allmänhet, markägare, kommuner och myndigheter, hantera inkommande synpunkter och inarbeta relevanta sådana i planförslaget. Om det finns alternativa sträckor för en åtgärd, behöver det göras en så kallad lokaliseringsutredning och för de allra största åtgärderna behövs även tillåtlighet från regeringen.

När kan vägen eller järnvägen börja byggas?

När vi börjar bygga beror på omfattningen av åtgärden och hur lång tid det tar att ta fram bygghandling och att upphandla entreprenör. Vi minder åtgärder kan det gå så fort som ett halvår, men för riktigt stora åtgärder kan det ta flera år innan produktionen kan påbörjas.