Logga in
Logga in

Stängsel längs järnvägen

Vi arbetar för att skapa en säkrare järnväg i Sverige. För att minska antalet olyckor sätter vi upp stängsel på utvalda platser. Detta kommer att öka säkerheten längs järnvägen.

Vi arbetar med att göra järnvägen säkrare runt om i landet. I dag finns det sträckor som är oskyddade, och för att minska antalet olyckor sätter vi upp stängsel. Olyckorna händer när obehöriga rör sig på eller korsar spåren. I dag omkommer runt 90 personer årligen på järnvägen, och vi arbetar för att minska det antalet. Stängsling är en betydande del i vårt arbete för att minska antalet olyckor på järnvägen. 

Stängsel hindrar olyckor

Stängslen är över två meter höga, och vi planerar att sätta upp dem på de ställen i Sverige som är mest drabbade. Stängslen kommer att minska möjligheten för privatpersoner att gena över spåret. Det finns en stor fara i att korsa eller gena över järnvägen som kan leda till förödande olyckor. Under de senaste 5 åren har mellan 65 och 105 personer omkommit på järnvägen varje år. Av de olyckor som sker på spåren idag utgör självmord cirka 80 procent.

Pilotprojekt vid stationsområden

Järna är en plats som visat sig mycket belastad vad gäller störningar på grund av att obehöriga vistas i spår. Pilotprojektet vid Järna stationsområde testar nya kombinationer av åtgärder för att hindra obehöriga från att vistas i spår. Vi blev klara med Järna station hösten 2021. Efter det kommer vi att utvärdera åtgärderna för att se om det är lämpligt att applicera dem på fler stationer runt om i regionerna.

Utformning av skydd i pilotprojekten

I pilotprojekten sätter vi upp skärmväggar och staket som intrångsskydd vid stationshuset och tågplattformen. På dessa placerar vi hajtänder för att minimera möjligheterna att ta sig runt intrångsskydden. Vi sätter även upp tydlig information om utgångar samt skyltar som förklarar att det är olagligt att beträda spårområdet.

Orter där vi stängslar under 2023

Dalarna

Falun, Ludvika

Halland

Falkenberg, Hallsberg

Jämtland

Östersund

Gävleborg

Bollnäs, Ockelbo

Skåne

Hässleholm, Köpingebro, Skurup

Värmland

Alster, Arvika, Grums, Kil, Råtorp, Sunne,

Västergötland

Länghem, Mariestad

Västra Götaland

Alingsås, Floda, Rävlanda, Hogstorp, Lidköping, Lindome, Mölndal, Stenstorp, Trollhättan, Uddevalla

Östergötland

Linköping

Orter där vi stängslade under 2022

Dalarna

Rättvik, Smedjebacken

Gävleborg

Hagaström

Jämtland

Kärlarne, Åre

Kalmar

Hultsfred

Skåne

Bäckaskog, Helsingborg, Hyllstofta, Kristianstad, Lönsboda, Osby, Oxie, Åstorp

Stockholm

Järna, Lida-Hölö, Mölnbo, Södertälje syd, Upplands Väsby

Västernorrland

Bergeforsen, Örnsköldsvik

Västmanland

Köping, Västerås

Orter där vi stängslade under 2021

Blekinge län

Karlskrona, Olofström

Dalarnas län

Borlänge, Insjön

Jönköpings län

Norrahammar

Kalmar län

Kalmar, Smedby

Stockholms län

Järna, Lida, Nykvarn, Södertälje syd, Tullinge, Tumba,  

Värmlands län

Karlstad, Kristinehamn

Västernorrlands län

Sundsvall och Ånge

Västra Götalands län

Borås, Bäckefors, Gunnebo, Floda, Floby, Herrljunga, Ljungskile, Mölndal

Östergötlands län

Norrköping

Så här arbetar vi med säkerhet vid järnvägen

Kontakt

Per Högner

Projektledare

Telefon: +46 10-124 15 86