Så planerar vi vägunderhållet
Nu sker en historiskt omfattande satsning för bättre vägar. Redan under 2025 har 500 mil väg fått ny beläggning, det är 200 mil mer än förra året. Den ökningen motsvarar sträckan Haparanda–Hamburg.
Ökade medel för bättre vägar
Trafikverket har påbörjat en historiskt omfattande satsning på underhåll av det statliga vägnätet. Under de kommande 12 åren får vi successivt betydligt mer pengar för vägunderhåll. Det ger oss möjlighet att satsa på det som är mest effektivt, nämligen att rusta de vägar vi har och gå från att lappa och laga till att förstärka vägarna på djupet.
Målet är att återta den underhållsskuld som byggts upp under lång tid och på sikt få bättre vägar i Sverige.
Från lappa och laga till långsiktigt hållbart underhåll
De pengar vi tilldelas från staten ger oss möjlighet att rusta de vägar vi har och gå från att lappa och laga till att förstärka vägarna på djupet. Satsningen omfattar även arbeten som förbättrar vägnätets motståndskraft mot väderpåverkan. När vägkroppar, diken och avvattning åtgärdas minskar risken för väderrelaterade skador och störningar vilket gynnar såväl privatbilismen som den tunga trafiken.
Olika typer av underhåll
Utöver beläggningsarbeten så använder vi även de ökade medlen till att utföra annat vägunderhåll, detta är insatser som är avgörande för vägarnas funktion och livslängd.
Våra vägar har stort behov av underhåll
Det svenska vägnätet har länge underhållits med begränsade resurser, vilket lett till eftersatt underhåll där vi nu har mycket att ta igen. Med de ökade anslagen finns nu förutsättningar att gå från akuta insatser till mer förebyggande och långsiktiga åtgärder och på sikt få bättre vägar. Målet är att återta den underhållsskuld som byggts upp under lång tid och på sikt få bättre vägar i Sverige.
Exempel på underhållsarbeten
Några exempel på de underhållsarbeten vi genomför är:
- Underhåll och skötsel av broar och tunnlar
- Underhåll av vägkanter för miljö och säkerhet
- Underhåll av vägtrummor
- Vägmarkeringar
- Vägräcken
- Grusvägar
Mer information om ökade medel för vägunderhåll
Riksdagens beslut om infrastrukturpropositionen för kommande period för nationell plan för transportinfrastrukturen (2026-2037) innebär en kraftig ökning av medel till vägunderhållet. Ökningen sker succesivt under ett antal år för att sedan ligga på en konstant hög nivå planperioden ut. Med tilldelade medel ska hela det eftersläpande underhållet på väg återtas under planperioden.
En satsning på 1,5 miljarder kronor för 2025 gjordes för att påbörja denna upptrappning, och i vårändringsbudgeten förstärks denna satsning 2025 med ytterligare 0,5 miljarder kronor.
-
Trafikverkets underhållsplan för åren 2025–2028
Den nu beslutade underhållsplanen för åren 2025–2028 redovisar hur Trafikverket under den aktuella perioden prioriterar och använder tilldelade medel för underhållsåtgärder, och vilka effekter det ger i transportsystemet.
-
Ekonomi och finansiering
Att underhålla och utveckla Sveriges infrastruktur är en av statens största utgiftsposter. Så vad går pengarna till, vart kommer de ifrån, hur fördelas medlen?
-
Så genomför vi vägunderhållet
Sverige är indelat i ungefär 110 geografiska områden för basunderhåll av väg, där ett område består av 55 till 175 mil väg. Läs mer om hur vi genomför vägunderhållet.