Logga in
Logga in

Stockholm Väg 77, Eknäs–trafikplats Ledinge

Vi planerar att bygga om väg 77 mellan Eknäs och trafikplats Ledinge. Målet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på vägen och samtidigt minska miljöpåverkan.

Vad?

Vi planerar att bygga en ny vägsträcka mellan väg 77, Eknäs och E18, trafikplats Ledinge.

Varför?

Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för alla trafikanter samt mindre miljöpåverkan.

Nuläge

Vi är i planeringsskedet och tar fram en vägplan. Planerad byggstart för sträckan Eknäs–trafikplats Ledinge är tidigast 2028.

Om projektet

Väg 77 är en viktig tvärförbindelse genom Uppsala län och Stockholms län mellan E4 och E18. Vägen förbinder Rimbo, Norrtälje och hamnen i Kapellskär med E4 och de inre delarna av Uppland och Bergslagen. På grund av brister i dagsläget vill vi förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på vägen och samtidigt minska miljöpåverkan. Vägen inom Stockholms län har låg standard och sett till vägkategorin låg hastighetsbegränsning. Syftet med projektet är att uppnå en god tillgänglighet och trafiksäkerhet för samtliga trafikantgrupper.

Vad händer i projektet?

Sedan flera år pågår planeringen av ombyggnaden av väg 77. Vi arbetar numera med två sträckor; Uppsala länsgräns–Eknäs och Eknäs–trafikplats Ledinge. Tidigare ingick en tredje sträcka fram till trafikplats Rösa men den är inte längre aktuell att bygga. Det beror på att vi planerar att bygga fram till trafikplats Ledinge där vi ansluter till E18. Planen var tidigare att bygga om sträckan närmare Rimbo. Men när vägen dras till trafikplats Ledinge är bedömningen att det blir mindre påverkan på känsliga miljöer som vatten, natur, kultur samt för boende.

Vi bygger just nu om sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs. Det är en cirka 10,6 km sträcka. Vägplanen för den sträckan vann laga kraft i september 2022. Läs mer om sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs.

För sträckan Eknäs–trafikplats Ledinge pågår arbetet med att ta fram en vägplan. Under försommaren 2025 hade vi ett samrådsmöte om vägsträckan. Just nu, vintern 2025/2026, är vi i skede samrådshandling. Vi planerar att genomföra ett samråd till sommaren 2026 där samrådshandlingen kommer finnas tillgänglig på vår webb men även fysiskt på utpekad lokal. Mer info kommer finnas här på webben. 

Arbetet med en samlad effektbedömning, även kallad SEB, har pågått under 2025 och vår målsättning är att färdigställa och publicera dokumentet här på webben under början av 2026. I en SEB beskrivs vilka effekter och kostnader en föreslagen åtgärd eller ett åtgärdspaket skulle få om den genomförs.

Nyheter

Tidsplan för sträckan Eknäs–trafikplats Ledinge.

Teckenförklaring:

  • Genomförd
  • Pågående
  • Framtida

Vi är i planeringsskedet och tar fram en vägplan.

Under perioden 19 april–17 maj 2023 genomförde vi ett samråd om vägplanen som vi håller på att ta fram för vägsträckan Eknäs–trafikplats Ledinge. Syftet med samrådet var att få in information från allmänheten, myndigheter och organisationer som kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet.

Vi vill tacka alla som bidragit med synpunkter och för ert engagemang. Vi har tagit emot era synpunkter som vi tar med oss i det fortsatta arbetet. Efter samrådsperioden arbetar vi vidare med handlingarna med stöd av inkomna synpunkter. Hur synpunkterna hanteras och vävs in i projektet kommer du att kunna läsa om i vår så kallade samrådsredogörelse. Samrådet är en fortlöpande process som pågår under hela planläggningsprocessen fram till kungörelse och granskning.

Länsstyrelsen beslutade den 11 december 2023 att projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Trafikverket tog ställning angående val av lokaliseringsalternativ för väg 77, Eknäs–trafikplats Ledinge i Norrtälje kommun. Läs mer om valet av korridor.

Under perioden 26 maj–19 juni 2025 genomförde vi ett samråd för vägsträckan Eknäs–trafikplats Ledinge. Vi genomförde samråd på orten den 26 maj samt ett allmänt informationsmöte den 27 maj. Syftet med mötena var att informera allmänt om projektet och om den pågående projekteringen samt om övergripande tider och planering. Vi informerade även om planprocessen och om möjligheten att få information samt att lämna synpunkter och påverka. Vi ville få in information från berörda, allmänheten och organisationer som kan bidra med sin kunskap om förhållanden som är viktiga att ta hänsyn till i arbetet. Mötena avslutades med möjlighet att ställa frågor samt dialog och diskussioner över aktuellt kartmaterial.

Vi vill tacka alla som bidragit med synpunkter och för ert engagemang. Vi har tagit emot era synpunkter som vi tar med oss i det fortsatta arbetet. Efter samrådsperioden arbetar vi vidare med handlingarna med stöd av inkomna synpunkter. Hur synpunkterna hanteras och vävs in i projektet kommer du att kunna läsa om i vår så kallade samrådsredogörelse som är en del i Samrådshandlingen. Samrådet är en fortlöpande process som pågår under hela planläggningsprocessen fram till kungörelse och granskning.

Vi publicerar en samlad effektbedömning, även kallad SEB. Vår målsättning är att publicera dokumentet här på webben under början av 2026. I en SEB beskrivs vilka effekter och kostnader en föreslagen åtgärd eller ett åtgärdspaket skulle få om den genomförs.  

När samrådshandlingen är framtagen genomförs ett samråd vilket innebär att handlingen kommer finnas tillgänglig på webben samt fysiskt på en lokal. Detta planeras tidigast till försommaren 2026 preliminärt maj/juni. Mer om tidpunkten kommer finnas på webben i vår och brev skickas ut till berörda. Två viktiga ingående delar i samrådshandlingen är Samrådsredogörelsen samt Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB). Samrådsredogörelsen redogör för inkomna synpunkter under vägplanearbetet med Trafikverkets kommentarer. Miljökonsekvensbeskrivningen beskriver huvudsakligen hur projektet hanterar samtliga miljö-, natur och kulturfrågor. Projektet har dialog med Länsstyrelsen i detta arbete.  

Detaljprojekteringen fortsätter och Granskningshandlingen färdigställs och allmänhet och berörda fastighetsägare kommer ha möjlighet att granska och lämna in synpunkter.   

Vi planerar att börja bygga tidigast 2028. En förutsättning för byggstart är att vägplanen har vunnit laga kraft.

Tidsplan för hela projektet

Teckenförklaring:

  • Genomförd
  • Pågående
  • Framtida

Vägplanen för sträckan Uppsala länsgräns–Eknäs vann laga kraft i september 2022 och den andra, för sträckan Eknäs–trafikplats Ledinge, arbetar vi med. 

Byggstarten för den första etappen, Uppsala länsgräns till Eknäs, var under hösten 2024, och vägen planeras öppnas för trafik senast i oktober 2027.

Vi planerar att börja bygga den här sträckan tidigast 2028.

Karta över hela projektet

Karta som visar var vi planerar att bygga om väg 77. Med röd linje visas sträckan Uppsala länsgräns-Eknäs och med blåa linjer visar området för vägkorridorer för sträckan Eknäs-trafikplats Ledinge.

Frågor och svar

Vi bygger om vägen för att höja trafiksäkerheten. Väg 77 är inom Stockholms län olycksdrabbad och har låg vägstandard samt har även låg hastighetsbegränsning. Vissa sträckor är nedsatta till 50 km/tim. Gång- och cykeltrafiken är delvis separerad inom samhällena men i övrigt hänvisad till den smala vägbanan. 

Olycksstatistiken visar en olycka med personskador per månad de senaste tio åren på väg 77 mellan Eknäs och Rösa. Sammanlagt har en person omkommit och 147 människor skadats lindrigt eller allvarligt. Det behövs verkligen en ombyggnad för att skapa bättre tillgänglighet, framkomlighet och trafiksäkerhet för alla trafikanter längs väg 77.

Vi är i byggskedet för den första etappen, Länsgränsen till Eknäs, och planerar att delöppna huvuddelen av etappen under slutet av 2026. Hela etappen blir klar under 2027.

Byggstarten för den andra etappen, mellan Eknäs och Ledinge där vi nu arbetar med en vägplan, planeras tidigast 2028 men är såklart beroende av att den processen flyter på utan fler omtag och förändringar.

Budgeten för hela projektet (båda etapperna) är cirka 1200 MSEK.

Utanför tätorterna planerar vi att bygga vägen cirka 8,5 meter bred, med ett körfält i vardera riktning och med hastigheten 80 km/tim. Dagens siktproblem förbättras med kurvrätningar, profiljusteringar och säkrare sidoområde.

Att vi ökar vägens bredd till cirka 8,5 meter utanför tätorterna innebär förbättringar för alla trafikanter. Bredare vägrenar, cirka 0,75 meter, ger mer utrymme för cyklister.

På sträckan mellan Länsgränsen och Eknäs kommer busshållplatserna att förbättras och på utpekade platser även med vägren på 1,3 meter fram till större anslutningsvägar.

Hur den planerade nya sträckan mellan Eknäs och Ledinge påverkar kollektivtrafiken är för tidigt att säga. Det kommer att bli tydligare längre fram i vägplaneprocessen och samrådas med ansvariga för kollektivtrafiken. Det kan exempelvis handla om vilka sträckor som trafikeras och om det blir nya eller förändrade busshållplatser.

Under lokaliseringsutredningen gjordes ett flertal inventeringar genom både sökningar i databaser och fältbesök för att bedöma konsekvenser av olika vägkorridorer. Till exempel har vi identifierat områden med förhöjda naturvärden, för generella biotopskydd, groddjur och fåglar, och tittat på viltolyckor och viltrörelser.

I det kommande arbetet med framtagning av en vägplan så fördjupas dessa inventeringar och analyser så att vi kan anpassa vägens sträckning och byggande till att medföra så liten påverkan som möjligt på naturmiljö och biologisk mångfald.

Under lokaliseringsutredningen gjordes även en kulturarvsanalys som gav en översiktlig karaktärisering av områdets kulturmiljö och kulturhistoriska innehåll, till exempel fornlämningar och hur bebyggelsen och markanvändningen utvecklats under landhöjningen. Den analysen kompletterades med en arkeologisk utredning för att identifiera eventuella tidigare okända fornlämningar i området, och allt detta material användes i framtagningen av korridorförslaget.

I det kommande vägplanearbetet fortsätter vi använda materialet för att se vägens påverkan på kulturmiljön, och de nyfunna fornlämningarna ska utredas.

Sträckan mellan Uppsala länsgräns och Eknäs byggs just nu om enligt vägplanen som vann laga kraft 2022. I miljökonsekvensbeskrivningen beskrivs hur samtliga miljöfrågor hanteras i projektet.

För den planerade nya sträckan mellan Eknäs och Ledinge har arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) påbörjats och då även dialogen med Länsstyrelsen.

Den tidigare processen var inriktad på att hålla ombyggnationen nära den befintliga vägen samt att öka tillgänglighet, trafiksäkerhet och framkomlighet genom att skapa en förbifart runt Rimbo. Utredningar och samråd, med både allmänhet och myndigheter, har dock visat att en sådan lösning skulle innebära väldigt stor påverkan på natur- och kulturvärden i området.

Därför gjordes vi hösten 2020 en så kallad lokaliseringsutredning av en möjlig ny vägdragning mellan Eknäs på väg 77 och trafikplats Ledinge på E18. I samband med lokaliseringsutredningen hade vi samråd. Även denna lösning ger samhällsnyttan att genomfartstrafiken mot till exempel Kapellskär slutar köra genom Rimbo och tas bort från sträckan Rimbo–Rösa. 

I utredningen vägdes olika alternativ mot varandra med avseende på funktion (tillgänglighet, säkerhet och trygghet), miljö, hälsa, markanvändning, anläggningskostnad och samhällsekonomisk nytta samt transport av farligt gods. I samrådsmaterialet som publicerades i november 2020 kan du läsa mer om hur avvägningen mellan olika intressen gjorts. Samrådsmaterialet finns tillgängligt här på webben via länken Planer och handlingar för väg 77.

Det vi tog fram i utredningen var en möjlig korridor för vägen, inte ett exakt läge. Den exakta dragningen ska tas fram och fastställas genom att Trafikverket tar fram en vägplan för den nya vägen. Vägplanen ska samrådas genom flera instanser under de kommande åren för att ta in allmänhetens synpunkter.

I valet av resväg är sträckan mindre viktig än restiden. Den föreslagna nya korridoren kommer sannolikt att tillåta hastigheten 80 km/tim oavbrutet från Eknäs till Ledinge, följt av i dagsläget 80 km/tim på E18 till Kapellskär. Den nuvarande väg 77 kommer fortsatt att ha långa partier med 70 och 50 km/tim samt åtskilliga korsningar och därför ta längre tid att köra. I projekteringen vid en nysträckning ser vi även över behovet av omkörningssträckor i form av god sikt alternativt stigningsfält vid kraftigare uppförsbackar.

Samrådsprocessen spelar en avgörande roll för projektet, även om Trafikverket omöjligen kan göra alla berörda nöjda. Det var de kritiska samrådsyttrandena från Länsstyrelsen i Stockholms län och från Norrtälje kommun, samt i viss mån från berörda sakägare, som gjorde att Trafikverket avbröt planeringen av den versionen av etapp 2 som samråddes under sommaren 2019.

Eftersom etapp 2 föreslås byta riktning och gå till Ledinge, blir det inte aktuellt att bygga om väg 77 mellan Salmunge och Rösa så som vi tidigare föreslagit. Att genomfartstrafiken flyttar till nya vägsträckningen gör att trafiksäkerheten förbättras automatiskt mellan Rimbo och Rösa.