
Dalabanan, Mora By, Gustafs - ny mötesstation Nya gång- och cykeltunnel öppnas
I mitten av juli stängdes gång- och cykelpassagen över spåret av i Mora By. Drygt två månader senare är den nya gång- och cykeltunnel klar att tas i bruk, vilket preliminärt sker den första oktober.
- När vi nu är klara med gång- och cykeltunneln är det en stor milstolpe i hela projektet med att utöka och förbättra mötesstationen i Mora by, säger Trafikverkets projektledare, Riitta Pettersson.
För lite drygt ett år sedan inleddes arbetet med att modernisera mötesstationen i Mora by. I slutet av sommaren genomfördes två stopp i all trafik då nya växlar samt spår förlängdes. I slutet av juli stängdes också plankorsningen för gång- och cykeltrafikanter och den nya tunneln för gång- och cykeltrafik som byggts vid sidan av spåren sköts på plats eller lanserades som det heter på fackspråk.
Järnvägsjobb klara
- Nu har vi slutfört alla åtgärder för järnvägen i Mora by vilket innebär att mötesstationen eller driftplats som vi också säger har tillförts nya växlar och spåren är förlängda för att 750 meter långa tåg ska kunna mötas utan att något av tågen behöver stanna, säger Riitta Pettersson.
I slutet av september genomfördes asfalteringen av gång- och cykelvägen som förbinder norra och södra Mora by samtidigt som även ersättningsvägar fick ny beläggning.
- Nu har vi genomfört åtgärder som innebär ökad säkerhet för både gång- och cykeltrafikanter samt att vi även bidrar till en ökad kapacitet för hela Dalabanan, konstaterar Riitta Pettersson.
Efter att den nya tunneln är klar kvarstår en del markarbeten vid sidan av spåren att slutföra, vilket beräknas vara klart före vinterns intåg.