Järnvägsplan, delen Gävle C–Tolvforsskogen
Järnvägsplanen omfattar ett nytt dubbelspår för Ostkustbanan Gävle C–Tolvforsskogen. Norra Stambanan samförläggs med Ostkustbanan och i närheten av sjukhuset byggs en ny regionaltågsstation, Gävle Västra.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Järnvägsplanen för Gävle C–Tolvforsskogen omfattar ett nytt dubbelspår för Ostkustbanan från Gävle C till en punkt strax väster om E4. Norra Stambanan får också ett nytt läge och samförläggs med Ostkustbanan. I närheten av sjukhuset kommer en ny regional tågsstation att byggas, Gävle Västra. Stationen ska trafikeras av Ostkustbanan, Norra stambanan och Bergslagsbanan.
Från station Gävle Västra fortsätter de tre spåren för Ostkustbanan, Norra stambanan och godsspåret norrut. Spåren passerar Hamnleden och E4 på ny järnvägsbro. Hamnleden och E4 behöver därför sänkas och byggas om.
Översiktskarta

Sträckningen för etapp Gävle C-Tolvforsskogen.
Karta i större format >>
Järnvägens planering
För att en ny järnväg ska kunna byggas krävs det att en järnvägsplan upprättas. Denna plan ska innehålla en noggrann beskrivning av anläggningen, inklusive det markområde som behövs för genomförandet av projektet. Parallellt med detta ska en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram, där de potentiella effekterna på människor och miljö analyseras och redovisas.
All planering och projektering genomförs i nära samråd med samtliga berörda parter. Dessa innefattar allmänheten, mark- och fastighetsägare, olika organisationer, kommunala instanser samt andra myndigheter med relevant tillsyn eller intresse i ärendet. Syftet med detta samråd är att säkerställa att olika intressen och synpunkter beaktas och integreras i beslut och utformning av järnvägsprojektet.
När kan du påverka?
Under planeringsarbetet arrangerar vi särskilda samrådstillfällen där alla som påverkas av den aktuella etappen bjuds in att delta. Dessa möten är viktiga möjligheter för berörda att ta del av information om projektet, ställa frågor och framföra sina åsikter och synpunkter.
Eftersom det ofta kan dröja flera år från det att planeringen startar tills själva byggnationen påbörjas, är det viktigt att inte vänta med att lämna sina synpunkter. Det går bra att lämna kommentarer, frågor och annan relevant information när som helst under hela planprocessen. På så sätt kan vi ta hänsyn till olika perspektiv och säkerställa att projektet utvecklas på bästa möjliga sätt, med hänsyn till allas intressen.
Bakgrund
- Förstudie dubbelspår Gävle–Sundsvall färdigställdes 2010
- Samråd med allmänheten både 2009 och 2010 i respektive kommun
- Beslut om betydande miljöpåverkan 2010
- Två lokaliseringsalternativ; dubbelspår i ny sträckning (västligt alternativ) eller utbyggnad till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg (östligt alternativ)
- Samrådshandling, val av lokaliseringsalternativ 2016
- Ställningstagande västligt alternativ 2019
- En linjestudie genomfördes 2020, delen från regionaltågsstation Gävle Västra till Kringlan
Nyhet
Tidplan
Återstående ledtider för järnvägsplanen.