Järnvägsplan, delen Gävle Västra–Forsbacka
Vi utreder möjligheten att bygga Bergslagsbanan som dubbelspår mellan planerad station Gävle Västra och den befintliga driftplatsen i Forsbacka.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi utreder möjligheten att bygga Bergslagsbanan som dubbelspår mellan den framtida stationen Gävle Västra (Tolvfors) och den befintliga driftplatsen i Forsbacka. Avsikten är att öka kapaciteten och höja standarden för både gods- och persontrafik på sträckan.
Dubbelspåret kommer att dimensioneras för hastigheter upp till 250 km/h och tåg med en axellast på 25 ton. Alla korsningar mellan väg och järnväg ska byggas planskilda (bro eller port) och i Forsbacka planeras det för fyra järnvägsspår, så att persontågen ska kunna passera långsamtgående godståg. Planen är att befintlig Bergslagsbana används under tiden som det nya dubbelspåret byggs, och när trafiken sedan flyttas över till det nya dubbelspåret, så ska den gamla järnvägen rivas.
Aktuellt just nu
Gävle–Kringlan under omprövning
Den 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037. I förslaget vill man ompröva projektet Gävle–Kringlan, utifrån dess samhällsekonomisk nytta.
Läs mer >>
Beroenden mellan järnvägsplanerna
Järnvägsplanen för nya Bergslagsbanan, mellan Gävle Västra–Forsbacka, är beroende av att de två järnvägsplanerna för Ostkustbanan, Gävle C–Tolvforsskogen samt Tolvforsskogen–Kringlan fastställs först. Det innebär att järnvägsplanen för nya Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän järnvägsplanerna mellan Gävle–Kringlan blivit slutgiltigt godkända.
Översiktskarta
Nyheter
Tidsplan
Det tar många år från planering till byggande, men ju tidigare vi får dina synpunkter desto större chans har vi att beakta dem. I tidplanen kan du se när du har möjlighet att påverka.
Samrådsmöte för järnvägsplan nytt dubbelspår Bergslagsbanan planeras till januari–februari 2026.
Järnvägsplanen för Bergslagsbanan (Gävle Västra–Forsbacka) är beroende av Gävle–Kringlans järnvägsplaner. Det medför att järnvägsplanen för Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän Gävle–Kringlans järnvägsplaner är fastställda.
Fakta om projektet
En utredning om ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan (Axmartavlan) visar att det behövs en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård och Bergslagsbanan.
Det finns också önskemål om att flytta godsbangården från sitt nuvarande läge på Näringen, eftersom den idag ligger på en vattentäkt. En sådan flytt är dock ännu inte finansierad.
Därför undersöks nu istället möjligheten att dra om Bergslagsbanan till ett nytt läge. Den nya sträckningen skulle kunna ansluta både till den befintliga godsbangården och till en ny framtida bangård.
Befintlig Bergslagsbana används under tiden som det nya dubbelspåret byggs. När trafiken sedan flyttas över till den ny Bergslagsbanan så ska den gamla järnvägen rivas.