Logga in
Logga in

Järnvägsplan, delen Gävle Västra–Forsbacka

Vi utreder möjligheten att bygga Bergslagsbanan som dubbelspår mellan planerad station Gävle Västra och den befintliga driftplatsen i Forsbacka.

Vad?

Ett dubbelspår utreds mellan Gävle Västra–Forsbacka, där driftplatsen i Forsbacka utökas till fyra spår och anpassas för möte av 750 meter långa tåg.

Varför?

Utredningen av ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan (Axmartavlan) har visat att en planskild anslutning mellan Gävle godsbangård–Bergslagsbanan är nödvändig.

Nuläge

Utredning och planering.

Om projektet

Vi utreder möjligheten att bygga Bergslagsbanan som dubbelspår mellan den framtida stationen Gävle Västra (Tolvfors) och den befintliga driftplatsen i Forsbacka. Avsikten är att öka kapaciteten och höja standarden för både gods- och persontrafik på sträckan.

Dubbelspåret kommer att dimensioneras för hastigheter upp till 250 km/h och tåg med en axellast på 25 ton. Alla korsningar mellan väg och järnväg ska byggas planskilda (bro eller port) och i Forsbacka planeras det för fyra järnvägsspår, så att persontågen ska kunna passera långsamtgående godståg.

Planen är att befintlig Bergslagsbana används under tiden som det nya dubbelspåret byggs, och när trafiken sedan flyttas över till det nya dubbelspåret, så ska den gamla järnvägen rivas.

Vad händer just nu?

Fågelinventering
– Linjetaxering från april–mitten av juni
– Skogshöns (tjäder och orre) från april–mitten av maj (klart)

Linjetaxering innebär att man systematiskt räknar fåglar längs en förutbestämd rutt i terrängen.

Beroenden mellan järnvägsplanerna

Järnvägsplanen för nya Bergslagsbanan, mellan Gävle Västra–Forsbacka, är beroende av att de två järnvägsplanerna för Ostkustbanan, Gävle C–Tolvforsskogen samt Tolvforsskogen–Kringlan fastställs först. Det innebär att järnvägsplanen för nya Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän järnvägsplanerna mellan Gävle–Kringlan blivit slutgiltigt godkända.

Bakgrund

Utredningen av ett nytt dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan (Axmartavlan) har visat att en anslutning av järnvägen mellan Gävle godsbangård–Bergslagsbanan är nödvändig. Det finns också önskemål om att flytta godsbangården från Näringen, där den idag ligger på en vattentäk, men en sådan flytt är idag mycket kostsam. Därför utreds istället möjligheten att flytta den befintliga Bergslagsbanan till nytt läge. Målsättningen är att säkerställa god åtkomst till viktiga knutpunkter, både på nuvarande godsbangård och vid en eventuell flytt av godsbangården.

Översiktskarta

Nyheter

Tidsplan

Det tar många år från planering till byggande, men ju tidigare vi får dina synpunkter desto större chans har vi att beakta dem. I tidplanen kan du se när du har möjlighet att påverka.

Samrådsmöte hösten 2025 för järnvägsplan nytt dubbelspår Bergslagsbanan.

2 Granskning 2026

Järnvägsplanen för Bergslagsbanan (Gävle Västra–Forsbacka) är beroende av Gävle–Kringlans järnvägsplaner. Det medför att järnvägsplanen för Bergslagsbanan inte kan fastställas förrän Gävle–Kringlans järnvägsplaner är fastställda.

Frågor och svar

Preliminär byggtid är 2029-2032.

Befintlig Bergslagsbana används under tiden som det nya dubbelspåret byggs. När trafiken sedan flyttas över till den ny Bergslagsbanan så ska den gamla järnvägen rivas.

Kontakt

Ragnhild Brändeskär

Projektledare

Telefon: 010-124 24 49

Adam Ström

Markförhandlare

Telefon: 010-123 79 27