Logga in
Logga in

Järnvägsplan, delen Tolvforsskogen–Kringlan

Järnvägsplanen omfattar ett nytt dubbelspår för Ostkustbanan mellan Tolvforsskogen–Kringlan (Axmartavlan). Norra Stambanan samförläggs med Ostkustbanan.

Vad?

Järnvägsplan för ett nytt dubbelspår mellan Tolvforsskogen–Kringlan (Axmartavlan).

Varför?

Målsättningen är att Ostkustbanan genom god tillgänglighet och tillförlitliga transporter ska bli det bästa transportalternativet i framtiden.

Nuläge

Planering och projektering.

Om projektet

Järnvägsplanen för Tolvforsskogen–Kringlan omfattar ett helt nytt dubbelspår för Ostkustbanan, i ny sträckning norrut väster om E4. Norra Stambanan får också ett nytt läge och samförläggs med Ostkustbanan. Planen som omfattar ca 3,5 mil järnväg tar vid där järnvägsplanen för Gävle C–Tolvforsskogen slutar.

Grundförutsättningen för att en ny järnväg ska kunna dras är att dess läge och utformning väljs så att järnvägens funktion och ändamål kan uppnås på ett effektivt sätt. Vidare ska detta ske med minimerade intrång i mark och miljö samt med så små olägenheter som möjligt för berörda människor och intressen. Samtidigt ska kostnaderna för projektet hållas på en rimlig och skälig nivå, vilket säkerställer att projektet är ekonomiskt försvarbart.

Aktuellt just nu

Godkänd miljökonsekvensbeskrivning för Tolvforsskogen–Kringlan

Länsstyrelsen Gävleborg har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för planerad järnvägsanläggning, delen Tolvforsskogen–Kringlan, ena delsträckan för ny Ostkustbana mellan Gävle–Kringlan.
Läs mer >>

Järnvägens planering

För att en ny järnväg ska kunna byggas krävs det att en järnvägsplan upprättas. Denna plan ska innehålla en noggrann beskrivning av anläggningen, inklusive det markområde som behövs för genomförandet av projektet. Parallellt med detta ska en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram, där de potentiella effekterna på människor och miljö analyseras och redovisas.

All planering och projektering genomförs i nära samråd med samtliga berörda parter. Dessa innefattar allmänheten, mark- och fastighetsägare, olika organisationer, kommunala instanser samt andra myndigheter med relevant tillsyn eller intresse i ärendet. Syftet med detta samråd är att säkerställa att olika intressen och synpunkter beaktas och integreras i beslut och utformning av järnvägsprojektet.

Nyhet

Tidplan

Återstående ledtider för järnvägsplanen.

Gäller järnvägsplanen för Tolvforsskogen–Kringlan.

2 Granskning av järnvägsplan Hösten 2025

3 Fastställelseprövning 2026

Fakta om projektet

  • Förstudie dubbelspår Gävle–Sundsvall färdigställdes 2010
  • Samråd med allmänheten både 2009 och 2010 i respektive kommun
  • Beslut om betydande miljöpåverkan 2010
  • Två lokaliseringsalternativ; dubbelspår i ny sträckning (västligt alternativ) eller utbyggnad till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg (östligt alternativ)
  • Samrådshandling, val av lokaliseringsalternativ 2016
  • Ställningstagande västligt alternativ 2019
  • En linjestudie genomfördes 2020, delen från regionaltågsstation Gävle Västra till Kringlan

Under planeringsarbetet arrangerar vi särskilda samrådstillfällen där alla som påverkas av järnvägsplan bjuds in för att delta. Mötena ger möjlighet för alla berörda att ta del av planerna för projektet, och att ställa frågor och framföra synpunkter.

Eftersom det ofta kan dröja flera år från det att planeringen startar tills själva byggnationen påbörjas, är det viktigt att inte vänta med att lämna sina synpunkter. Det går bra att lämna kommentarer, frågor och annan relevant information när som helst under hela planprocessen. På så sätt kan vi ta hänsyn till olika perspektiv och intressen.

Kontakt

Johanna Örnehag

Projektledare

Telefon: 010-123 46 88

Christian Eriksson

Markförhandlare

Telefon: 010-123 77 53