Gävleborg Järnvägsplan, delen Tolvforsskogen–Kringlan
Järnvägsplanen omfattar ett nytt dubbelspår för Ostkustbanan mellan Tolvforsskogen–Kringlan (Axmartavlan). Norra Stambanan samförläggs med Ostkustbanan.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Järnvägsplanen för Tolvforsskogen–Kringlan omfattar ett helt nytt dubbelspår för Ostkustbanan, i ny sträckning norrut väster om E4. Norra Stambanan får också ett nytt läge och samförläggs med Ostkustbanan. Planen som omfattar ca 3,5 mil järnväg tar vid där järnvägsplanen för Gävle C–Tolvforsskogen slutar.
Grundförutsättningen för att en ny järnväg ska kunna dras är att dess läge och utformning väljs så att järnvägens funktion och ändamål kan uppnås på ett effektivt sätt. Vidare ska detta ske med minimerade intrång i mark och miljö samt med så små olägenheter som möjligt för berörda människor och intressen. Samtidigt ska kostnaderna för projektet hållas på en rimlig och skälig nivå, vilket säkerställer att projektet är ekonomiskt försvarbart.
Järnvägens planering
För att en ny järnväg ska kunna byggas krävs det att en järnvägsplan upprättas. Denna plan ska innehålla en noggrann beskrivning av anläggningen, inklusive det markområde som behövs för genomförandet av projektet. Parallellt med detta ska en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) tas fram, där de potentiella effekterna på människor och miljö analyseras och redovisas.
All planering och projektering genomförs i nära samråd med samtliga berörda parter. Dessa innefattar allmänheten, mark- och fastighetsägare, olika organisationer, kommunala instanser samt andra myndigheter med relevant tillsyn eller intresse i ärendet. Syftet med detta samråd är att säkerställa att olika intressen och synpunkter beaktas och integreras i beslut och utformning av järnvägsprojektet.
När kan du påverka?
Under planeringsarbetet arrangerar vi särskilda samrådstillfällen där alla som påverkas av den aktuella etappen bjuds in att delta. Dessa möten är viktiga möjligheter för berörda att ta del av information om projektet, ställa frågor och framföra sina åsikter och synpunkter.
Eftersom det ofta kan dröja flera år från det att planeringen startar tills själva byggnationen påbörjas, är det viktigt att inte vänta med att lämna sina synpunkter. Det går bra att lämna kommentarer, frågor och annan relevant information när som helst under hela planprocessen. På så sätt kan vi ta hänsyn till olika perspektiv och säkerställa att projektet utvecklas på bästa möjliga sätt, med hänsyn till allas intressen.
Bakgrund
- Förstudie dubbelspår Gävle–Sundsvall färdigställdes 2010
- Samråd med allmänheten både 2009 och 2010 i respektive kommun
- Beslut om betydande miljöpåverkan 2010
- Två lokaliseringsalternativ; dubbelspår i ny sträckning (västligt alternativ) eller utbyggnad till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg (östligt alternativ)
- Samrådshandling, val av lokaliseringsalternativ 2016
- Ställningstagande västligt alternativ 2019
- En linjestudie genomfördes 2020 för delen Tolvforsskogen–Kringlan
Översiktskarta
Nyhet
Tidplan
Återstående ledtider för järnvägsplanen.
Gäller järnvägsplanen för Tolvforsskogen–Kringlan.