Logga in
Logga in

Varbergstunneln Ny totalkostnad för projektet

Kostnaden för projekt Varbergstunneln justeras till totalt 7,8 miljarder kronor från tidigare 6,9 miljarder kronor. Det är en förändring på 900 miljoner kronor i 2021 års prisnivå.

Anledningarna är ökade priser i omvärlden men också fortsatta geotekniska svårigheter samt målet att öppna för trafik på det nya dubbelspåret i december 2024.

—Det är såklart alltid tråkigt att höja projektets kostnad. Vissa kostnader har vi inte kunnat påverka med omvärldens händelser och andra kan vi mer försöka att styra över. Vi arbetar hela tiden med att hitta smarta kostnadseffektiva lösningar, säger Johan Hjertström, Trafikverket och projektchef för Varbergstunneln.

​Exemplen som Johan Hjertström tänker på är att projektet totalt sparat 700-800 miljoner kronor på att behålla plattformarnas läge vid stationen under hela byggtiden istället för att bygga en ny tillfällig plattform. Ett annat exempel är att vi återanvänder krossat glas till fyllning i en del av vårt grundläggningsarbete istället för betong eller cement. Den grundläggningsmetoden är, förutom billigare, också klimatsmart.

God kontroll på framtida kostnader

Projektet tycker att de har en god kontroll på återstående kostnader. Men det är fortfarande osäkerheter i markförhållanden eller geoteknik.

—Idag när halva byggtiden har gått så ser att vi snart har gjort alla stora delar enligt vår tidsplan när det gäller svåra geotekniska arbeten. Det gäller att fortsätta arbeta för att optimera våra produktionsmetoder utifrån de bästa förutsättningarna. Vi arbetar också ständigt med åtgärder för att minimera risker. Till exempel att spränga inne i en stad är väldigt komplext och innebär större risker än när vi arbetar utanför och har avstånd till byggnader etcetera, säger Johan Hjertström.