Kalmar E22 och väg 34, Kalmar–Västervik, ombyggnad av korsning vid Ålemkrysset
Trafikverket planerar att bygga om den befintliga fyrvägskorsningen till två T-vägskorsningar på E22 i Ålem. Genom att bygga om ökar framkomligheten och trafiksäkerheten på E22.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
I Mönsterås kommun ligger Ålemkrysset som idag är en fyrvägkorsning med vägarna E22, Rv 34 och Lv 602 (Pataholmsvägen). Korsningen är olycksdrabbad och det har hänt flera incidenter i korsningen. För att öka trafiksäkerheten och framkomligheten i korsningen planerar vi att bygga om den till två T-vägskorsningar, samt en passage för gång- och cykeltrafiken att passera trafiken genom en port under E22.
Antal fordon per dygn
Vi har mellan åren 2014-2018 haft en liten ökning av fordon från 2780 till 2870 fordon/dygn på väg 34 genom Ålem mot Vimmerby och Linköping, samtidigt har tung trafik minskat från 290 till 250 fordon/dygn.
Vad händer nu?
Förfrågningsunderlag för upphandling av entreprenör är ute och vi planerar att en antagen entreprenör är på plats våren 2023.
Vägplanen vann laga kraft 28 april 2022.
Så planerar vi att bygga den nya vägen
Vi kommer att bygga om den nuvarande fyrvägskorsningen till två T-vägskorsningar samt en planskild gång- och cykelpassage under E22, strax söder om den befintliga korsningen.
Väg 34
- Korsning flyttas 125 meter söderut.
- Befintlig anslutning tas bort.
- Separat påsvängsfält på E22 söderut.
Gång- och cykelväg
- Separerad med kantsten i början.
- Port under E22, strax söder om den befintliga korsningen.
- Bredd 2.5 meter på västra sidan.
- Bredd 3,5 meter på östra sidan.
Väg 602
- Anslutning behålls i befintligt läge.
Bullernivå och naturvärden
I vägplanen framgår det bland annat att bullersituationen för närboende bedöms bli oförändrad eller till och med något förbättrad. Detta i och med att anslutningen till riksväg 34 förändras och hamnar lite längre ifrån bebyggelsen.
E22 och väg 34 är utpekade riksintressen och söder om Ålemkrysset, på båda sidorna om E22, består området av skogsmark. Ombyggnaden innebär mindre intrång av skogsmark och ingen påverkan av Alsterån som har stor betydelse i miljöhänseende gällande att skydda dess vattenkvalité. Sydost om Ålemkrysset ligger naturvårdsområdet Högsbyåsen där vi kommer att ta en bit mark för att bygga gång- och cykelvägen. Vi har bedömt att detta är enbart en liten påverkan av naturen. För att ta hänsyn till det artrika området kommer vi exempelvis skydda genom att:
- när vi tar bort större delen av lövsumpskogen på grund av den nya anslutningen till väg 34, kommer vi skapa nya förutsättningar för lövsumpskogen genom den omgivande marken runt vägens nya läge.
- bevara de skyddsvärda ekar där ekoxen trivs.
- bygga slänter som ska gynna torrängsfloran och samtidigt ta hänsyn till de skyddsvärda insektsarterna som bredbrämad bastardsvärmare och klubbsprötad bastardsvärmare som finns i området.
Tidsplan
Frågor och svar
En trafikplats skulle innebära en större ekonomisk resurs och åtgärden skulle få konkurra med flera andra projekt som också behöver utvecklas och underhållas.
I den av regeringen beslutade Nationella planen för transportsystemet 2018-2029 beskrivs hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. När det gäller att bygga ut den befintliga fyrvägskorsningen till två T-vägkorsningar i Ålemkrysset skulle både framkomligheten och trafiksäkerheten öka samtidigt bidrar det till den mest effektivaste lösningen.
Genom planerade förbättringar av väg 37/47 västerut från Oskarshamn ser vi på sikt att den vägen kommer att erbjuda en attraktivare väg från E22 mot Hultsfred/Vimmerby/Linköping än väg 34. Vi får ett hållbart transportsystem för människor och företag - idag och i framtiden.
Genom att bygga om den befintliga fyrvägskorsningen till två T-vägskorsningar ökar vi säkerheten i korsningen.
Trafiksäkerhetsåtgärden är den mest kostnadseffektivaste lösningen som vi kan göra när vi har den kapacitet som vi har i korsningen idag.
Åtgärden för E22 Ålem finns inte med i den Nationell transportplan för åren 2018-2029. För att kunna utföra en trafiksäkerhetsåtgärd utan att den finns med i den nationella transportplanen har vi föreslagit att bygga om korsningen till två T-vägskorsningar som ska öka trafiksäkerheten i korsning genom en snabb trafiksäkerhetsåtgärd.
Regeringen sätter ramarna för Nationell transportplan och ger uppdraget till Trafikverket att sätta samman förslag på åtgärder som kan ingå i en nationell transportplan utifrån de prioriteringar regeringen lämnat i sin proposition och direktiv.
Planskild korsning är en korsning där vägar och/eller järnvägar korsar varandra i skilda plan, det vill säga så att korsande rörelser kan ske samtidigt utan att påverka varandra.
Planskilda korsningar innebär att vägen eller järnvägen går på broar för att inte påverka varandra. (där korsar vägarna varandra utan möjlighet att byta väg)
Trafikplats, planskild trafikplats, är en typ av vägkorsning där trafiken korsar minst en av de mötande vägarnas körbanor planskilt. För att ta sig mellan vägarna finns i stället på- och avfartsramper. Trafikplatser finns främst längs motorvägar och motortrafikleder (där plankorsningar inte får förekomma) samt andra större vägar, (här kan man byta väg med hjälp av ramperna som kopplar samman vägarna).