Logga in
Logga in

Norrbotten Väg 875, Jukkasjärvi-Esrange, beläggningsarbete och bygdevägsmålning

Vi har rustat upp väg 875 mellan Jukkasjärvi och Esrange. Istället för vanlig vägmarkering så har en sträcka genom Jukkasjärvi målats med breda vägrenar och blivit en så kallad bygdeväg.

Vad?

Ny beläggning och bygdevägsmålning.

Varför?

För bättre framkomlighet samt säkrare trafikmiljö för fotgängare och cyklister.

Nuläge

Byggnation avslutad.

Om projektet

Projektet är avslutat och sidan kommer att tas bort den 2 januari 2026.

Vägen mellan Jukkasjärvi och Esrange har varit i behov av upprustning. Hela sträckan har fått ny beläggning och vi har rensat diken, bytt trummor och räcken. Längs Paksuniemivägen genom Jukkasjärvi har vi förlängt 40- och 60- sträckorna samt målat vägen med breda vägrenar så att den blir en så kallad bygdeväg. Bygdeväg gör att fotgängare och cyklister får en tydligare och bättre trafikmiljö. Både i Jukkasjärvi och Paksuniemi har vägen att fått farthinder i form av så kallade platågupp.

Vi startade igång arbetena i maj 2024 och avslutade dem hösten 2025. Under 2024 har vi förstärkt, belagt och målat tillfälligt på sträckan mellan Jukkasjärvi och Paksuniemi. 

Bygdeväg

En bygdeväg är en befintlig väg som målas och skyltas så att det blir tydligare för alla trafikanter att de måste samsas om utrymmet och ta hänsyn till varandra. Att du som trafikant ska ”iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna” är en av grundbestämmelserna i Trafiklagstiftningen. Är vägen smal och sikten dålig ska du anpassa hastigheten och vara uppmärksam. Utformningen av bygdevägen är ett sätt att förstärka det beteendet.

Bygdevägen består av en dubbelriktad körbana i mitten, så smal att två bilar inte kan mötas på den, och en vägren på varje sida. Vid möte mellan motorfordon får du som fordonsförare använda vägrenen tillfälligt – om det kan ske utan fara. Vägrenen är bredare än vanligt så att de oskyddade trafikanterna förfogar över en tydligare plats. Vägrenen ska användas av gående, cyklister, mopedister och ryttare.

Bygdevägens utformning

Sträckan har märkts ut med skylten Varning för avsmalnande väg, kombinerad med upplysning om körbanans bredd och sträckans längd. Vägrenarna har markerats med målade kantlinjer. Den dubbelriktade körbanan har fått en bredd av 3,0–3,5 meter, och vägrenarnas bredd är ca 1,5–1,7 meter.

Varför bygdeväg just här?

Det finns ett behov för gående och cyklister att färdas längs med vägarna men vägrenarna har varit väldigt smala. Vägarna uppfyllde kriterierna för bygdevägsmålning och förväntades passa väl in i miljön. Genom att omfördela vägbredden skapas utrymme även för gående och cyklister. Beläggningsarbetet på sträckorna ingår i Trafikverkets löpande underhåll och att använda bygdevägsmålning istället vanlig vägmarkering (smal vägren, kantlinje och mittlinje) har inte inneburit någon betydande kostnadsökning. Beläggningsarbetet har därmed inneburit ett tillfälle att kunna vidta en åtgärd för att förbättra trafikmiljön trots att det saknas särskilt utpekade medel för vägen.

Så påverkas trafiken och du som bor i närheten

Under byggtiden får man räkna med att framkomligheten blir begränsad på sträckan. Det kan också förekomma en del buller och damm från vägen. Vi ber om överseende med de störningar som våra arbeten orsakar och ber dig som trafikant att visa hänsyn. 

Tidsplan

Teckenförklaring:

  • Genomförd
  • Pågående
  • Framtida

1 Byggstart Maj 2024

2 Klart Hösten 2025

Att köra på en bygdeväg

Bygdeväg, en smal körbana i mitten och två breda vägrenar. Se en film som visar hur du ska köra. Bilden visar hur du ska köra i möte med en cyklist och vid möte med en bil.

Kontakt

Magnus Berg

Projektledare

Pia Brändström

Åtgärdsplanerare