Åkarp
Åkarp station har byggts i ett sex meter djupt schakt för att dämpa bullret från tågtrafiken. En 400 meter lång tunnel gör det möjligt att bygga flera passager över spåren och anlägga en park.
Spåren och stationens plattformar ligger sex meter under marknivån och vid schaktkanten finns dessutom två meter höga bullerskydd. Plattformarna finns vid de yttre spåren och är cirka 250 meter långa med vindskydd och sittbänkar. De inre spåren är främst till för tåg som passerar stationen.
Aktuellt - så planerar vi återställningen i Åkarp
Sedan stationen öppnades och de fyra spåren kopplades in pågår arbetet med att återställa vägar och områden där de tillfälliga spåren låg. Arbetet beräknas pågå till och med sommaren 2024.
- Gränsvägen är stängd sedan september. Vägen och den nya bron öppnar igen i början av maj 2024.
- Stationsvägen återställs nu och öppnas till sommaren.
- På tunneltaket anläggs ett grönområde med gång- och cykelbanor som blir färdigt under 2024.
- Arbetet med att återställa Åkarpsdammen har påbörjats. Den tillfälliga banvallen är borta nu och dammens strandlinje har återskapats. Övriga delar av parken återställs under våren och sommaren 2024.
- I slutet av mars påpörjas bygget av den nya bron över Alnarpsåns inflöde till Åkarpsdammen, vid stationshuset. Bron är klar till sommaren.
- Alnarpsbron stängs i början av maj då bron och området vid dammen ska byggas om till gångfartsområde. Arbetet med Alnarpsån påverkar också Alnarpsvägen. Vägen och bron över spåren öppnas igen i augusti.
- Sockervägen är avstängd i höjd med Brännmästaregatan, infart till området sker från Bladvägen. Sockervägen öppnas preliminärt till sommaren. Alnarpsån längs Sockervägen läggs om under vintern och våren 2024.
- De flesta transporter med material in och ut från arbetsområdet kör via Stationsvägen. En del transporter kan behöva köra via Åkerbloms väg.
- En del schaktmassor har sparats inom arbetsområdet, bland annat vid Stationsvägen och väster om tågtunneln. Materialet ska användas under återställningsarbetet.
För gående och cyklister
- Gående och cyklister passerar över järnvägen på en tillfällig väg över tunneltaket och på Alnarpsvägens bro. Vägar för gång- och cykletrafik kommer att flyttas under återställningen, men det kommer alltid att finnas möjlighet att ta sig över spåren.
- Cykelvägen mellan Arlöv och Åkarp, längs järnvägen, är avstängd och öppnas igen till sommaren 2024. Alternativ cykelväg är längs Gamla Lundavägen.
- Cykelparkering finns vid Alnarpsbron och stationstorget. Fler cykelparkeringar byggs på den östra sidan om stationstorget, där de tillfälliga spåren låg, och de beräknas vara klar till sommaren.
- Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen är till för servicefordon men kommer också att vara öppen för gående och cyklister. Servicevägen har ingen belsyning och kommer inte underhållas som en vanlig väg.
Åkarps nya broar
Gränsvägen i nordvästra Åkarp slutade tidigare vid Järnvägen. Idag är vägen förlängd och går över järnvägen, fram till Gamla Lundavägen. Under tiden som den nya järnvägen byggdes fanns en tillfällig bron som togs bort hösten 2023. En ny bro öppnas under våren 2024. Den blir cirka 30 meter lång och nära tolv meter bred. Bron får två körfält för biltrafik, en kombinerad gång- och cykelbana på den norra sidan och en gångbana på den södra sidan.
Varför två broar?
Lösningen med två broar för Gränsvägen kom till under arbetet med järnvägsplanen. Ursprungsplanen var att bygga en bro som skulle vara hög och lång nog för de gamla spåren, de tillfälliga spåren, som går i marknivå, och den framtida nedsänkta järnvägen. Bron skulle bli för störande och vara ett stort ingrepp i landskapsbilden, var några av synpunkterna.
Lösningen blev att först bygga en tillfällig, lite högre bro, och sedan en permanent bron, betydligt lägre än som var tänkt från början. Denna bro byggdes under den tillfälliga bron, och den har stått klar en tid och just nu bygga anslutningarna till bron från båda håll.
Bro istället för bomhelvetet
Den gamla järnvägskorsningen på Alnarpsvägen i Åkarp var ökänd och en källa till stor irritation. Vissa tider på dygnet var bommarna fällda 45 minuter varje timme vilket ledde till köer och lång väntan vid korsningen. Nu är bommarna borta och en bro har byggts över spårschaktet vilket gör det enkelt att passera genom Åkarp.
Stängt maj till augusti
För tillfället är det en tillfällig lösning för trafik över bron. Från maj till augusti stängs bron och ett så kallat gångfartsområde ska anläggas vid bron, för att dämpa hastigheterna och göra det säkert för de som går eller cyklar över bron.
Bron är dryg elva meter bred och 30 meter lång. När allt är klart får den två körfält för bilar och gång- och cykelbanor på båda sidor. Vid bron över Alnarpsvägen finns trappor som leder ner till plattformarna på stationen i Åkarp.
Är vi klara med brobyggandet? Nej, inte riktigt. Vi ska faktiskt bygga en liten bro över Alnarpsåns inflöde till dammen i Åkarp. Det fanns tidigare mindre bro där som togs bort när de tillfälliga spåren byggdes. Den ska ersättas med en ny bro så att man kan nå stationen och Stationsvägen från Alnarpsvägen.
Tre nya broar i Trafikplats Alnarp
Trafikplatsen där E6/E20 passerar över Södra stambanan, är helt ombyggd. Tidigare fanns en gammal bro som närmade sig slutet av sin livslängd, ett annat skäl att bygga om var att det inte fanns plats för fyra spår under den, och inte plats för påfarten till motorvägen och infarten till Åkarp. Lösningen blev en trafikplats med tre broar som byggdes i etapper.
Under 2018 byggdes en bro över motorvägspåfarten och infarten till Åkarp samt en bro över de tillfälliga spåren, som byggdes vid sidan om stambanan. I oktober 2018 lanserades de båda broarna, det vill säga de sköts på plats med hjälp av domkrafter. Under lanseringen var E6 stängd i två veckor. De båda broarna vägde drygt 3000 ton vardera.
Rekordflytt av motorvägsbro
Sista steget i ombyggnaden av trafikplats Alnarp var att bygga och lansera huvudbron, över den fyrspåriga järnvägen. Bron byggdes intill trafikplatsen och lanserades i maj 2021 med hjälp av domkrafter som sköt den på plats. Lanseringen var den tyngsta flytten av en bro som gjorts i Sverige. Bron vägde hela 9 000 ton och flytten inklusive massiva schaktningar och demoleringen av den gamla bron tog cirka 11 dygn, också det en prestation.
Kort bro över liten å
En av de kortaste broarna i projektets ligger strax söder om trafikplats Alnarp. Där har en liten järnvägsbro byggts som få kommer att tänka på som en bro i framtiden. Det är en bro över Alnarpsåns nya flöde. Vattendraget har flyttats i etapper, och under bygget har vattnet runnit i en tillfällig kanal öster om spåren ner till en kulvert under järnvägen som ansluter till åns gamla flöde ut mot Lommabukten.
I projektets slutskede får ån och en ny sträckning som innebär att dess flöde under spåren flyttas och en ny järnvägsbro har därför byggts. Den är cirka 24 meter bred, men den är inte mer än knappt fem meter lång. När den gamla cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv öppnas igen är det möjligt att se bron och då kommer det se som en kulvert under spåren, men en bro är det byggtekniskt sett.
Projektet kommer också att bygga två mindre broar över Alnarpsån för gång- och cykelvägen mellan Åkarp och Arlöv, som sedan 2017 legat inom arbetsområdet. Vägen återställs och broarna byggs under våren 2024.
Buller
En del arbeten under återställningen kan medföra störande buller. När den nya bron över Alnarpsåns inflöde till dammen pålar vi för att skapa en stabil grund för brofästena. Pålningen startar i slutet av mars och beräknas påga en vecka, vardagar, från 07.00 på morgonen till som längst 19.00 på kvällen.
Arbetstider
Arbetet pågår normalt vardagar 07.00–19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.
Kommunens planer för Åkarp
Burlövs kommun planerar för en utveckling av området vid järnvägen genom Åkarp. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna.
Anmäl ett fel, störning eller skada
Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.