Logga in
Logga in

Fyrspåret Malmö–Lund Spåren på plats i Klostergården och Flackarp

I fredags passerades halvtid i tågstoppet Malmö–Lund och i helgen riktades de nybyggda spåren i Klostergården och Flackarp. På torsdag öppnas järnvägen igen mellan Malmö och Lund.

Banarbetet i det stora inkopplingsarbetet går enligt tidplanen. Spåren i båda ändarna av banarbetet, i Flackarp och Klostergården, kapades i början av veckan. Därefter schaktades den gamla banvall bort på inkopplingsplatserna och ny banvall anlades där spåren ska kopplas in på stambanan.

Helgarbete för spårläggare och spårriktare

I fredags var den första halvleken över i inkopplingsarbetet, men det blev ingen paus och vila. I fredags startade spårbygget. Spårläggaren lade slipers på plats och fäste rälsen ovanpå. Det är ett teamwork där det hela tiden gäller att fylla på med nya slipers och nytt material. Hur fort går det? 40 meter järnväg i timmen – det är ganska bra fart ändå.

Järnvägens precisionsmaskin

I lördags låg spåren på plats och då var dags för spårriktaren, en riktig precisionsmaskin. Nylagda spår är nämligen inte helt raka. Men det rättar spårriktaren till. Den mäter spåren, lyfter upp rälsen och buffar till makadamen med vibrerande spadar så att spåren hamnar helt rätt på millimetern.

Spårriktaren är ett av järnvägsvärldens skarpaste verktyg. Avancerad teknik ser till att ett lite krokigt nylagt spår blir rakt och ligger stadigt i makadamen.

Det som nu återstår är bland annat att hänga upp kontaktledningar, flytta signaler och sedan den viktiga kontrollen av hela anläggningen.

Sent på onsdag kväll ska allt vara klart, och på torsdag rullar tågen som vanligt igen mellan Malmö och Lund.