Västkustbanan, Ängelholm-Maria, dubbelspårsutbyggnad Halva tågstoppet avklarat
Ute på den 24 kilometer långa järnvägssträckan mellan Ängelholm och Maria station arbetar dubbelspårsbyggarna för fullt med att hinna med allt som ska göras innan tågen börjar rulla igen 3 december.
- Det är tidskritiska arbeten vi gör under stoppet och allt är planerat in i minsta detalj. Alla ute i anläggningen gör ett mycket bra jobb och hittills har det vi planerat gått enligt plan, berättar Helena Thysell Persson, huvudprojektledare på Trafikverket.
Stora milstolpar har nåtts
Under stoppets första vecka, 25 september till 2 oktober utökades tågstoppet då vi stängde Ängelholms station för tågtrafik. Anledningen var att vi skulle göra viktiga arbeten i järnvägsanläggningen för att kunna koppla in det dubbla järnvägsspåret i Ängelholm. Vi har bland annat bytt kontaktledningsfundament och kopplat in nya kablar för att de nya spåren ska få eltillförsel.
Under stoppet fortsätter vi även med att färdigställa projektets nordligaste bro, bro 1. Det vill säga den gångbro som tar resenärer över spåren vid Ängelholms station. Bron och trapporna kring den har nu fått en ny ytbeläggning som kommer hålla halkan borta.
Maria station byggs upp på nytt
Om du bor i närheten av Maria station i norra Helsingborg har du nog märkt av oss en hel del den senaste tiden, där pågår nämligen intensivt arbete. Vi är i full gång med järnvägsarbetet, så som att riva de gamla spåren och bygga de nya, samtidigt bygger vi också upp nya Maria station. De nya dubbla järnvägsspåren placeras öster om de gamla spåren vilket medför att vi behöver flytta hela Maria station något öster ut. För den nyfikne kan man redan nu se hur nya Maria station reser sig ståtligt i bakgrunden.
Där de gamla järnvägsspåren har legat schaktar vi nu bort jord och makadam för att kunna återställa marken. I anslutning till nya Maria station bygger Helsingborgs stad en gata för bussar, bilar samt cykel- och gångtrafikanter, Maria stationsgata. Detta projekt kan du läsa mer om via länken längst ner på sidan.
Nu närmar vi oss tågstoppets slut
Den 3 december är vi helt färdiga med det arbete som kräver en tom järnväg utan tågtrafik.
- Vi ser fram emot att kunna släppa på tågen på morgonen den 3 december och låta alla resenärer få upptäcka nyttorna med dubbelspåret. Jag hoppas också att man kan spana ut genom fönstret på tåget och se allt det arbete som gjorts runt om järnvägen. Så som alla broar och cykel- och gångvägar som också är en del av vårt stora projekt, säger Helena Thysell Persson.