
Utbyggnad av dubbelspår påverkar miljön – men hur?
Trafikverket vill utreda hur en utbyggnad till dubbelspår mellan Maria station och Helsingborgs C kommer att påverka människor, miljö- och kulturvärden.
Utredningen kommer att vara en del av lokaliseringsutredningen som Trafikverket arbetar med nu och som ska ge svar på var det är mest lämpligt att bygga ut järnvägen till dubbelspår. Trafikverkets bedömning, utan att någon detaljerad utredning har gjorts, är att en utbyggnad kommer att få ”betydande miljöpåverkan” och därför anser Trafikverket att en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) ska tas fram.
- Att utbyggnaden får konsekvenser för riksintressen, kultur- natur- och vattenmiljön, det vet vi. Så att gå ut i samråd för att överlåta åt våra intressenter att besluta om vi ska utreda påverkan mer detaljerat i en MKB är mer bara ett formellt steg som ingår i vår planprocess när vi bygger ut eller bygger ny järnväg, säger Kristofer Söderberg, programchef Maria-Helsingborg, Trafikverket.
Det är Länsstyrelsen Skåne som fattar beslut om en miljökonsekvensbeskrivning behöver tas fram. Även berörda verksamheter och andra intressenter i området kan ha synpunkter på om en MKB behöver tas fram. En samrådsperiod där dessa ska inkomma med synpunkter hålls därför mellan den 9–29 september.
Samråd för allmänheten hålls i vår
Under våren 2026 kommer Trafikverket att bjuda in till samråd för allmänheten. Då har lokaliseringsutredningen kommit så långt att Trafikverket kan presentera flera olika alternativ till möjlig sträckning för den nya järnvägen. Alternativen kommer att presenteras som korridorer eller områden, inte en färdig och detaljerad sträckning för järnvägen.
- Vi ser fram emot att kunna ta det här steget till våren. Då blir det mer verkligt och konkret för invånarna i Helsingborg och då hoppas vi också på att få igång en dialog med de som eventuellt berörs av utbyggnaden, menar Kristofer Söderberg.
Både mark och tunnelalternativ utreds
I utredningsområdet ingår stora delar av Helsingborgs västra delar. Från Maria station i norr genom västra och centrala Helsingborg och avslutas söder om Ramlösa station. Hur utbyggnaden påverkar miljön kommer att utredas både för om utbyggnaden kommer att ske i tunnel eller på markplan. I dagsläget utreder Trafikverket sträckningen för flera olika alternativ för den nya utbyggda järnvägen.
- Vi behöver hitta den allra bästa lösningen. Så i det här skedet tittar vi i det stora utredningsområdet på både alternativ ovan mark och på att lägga spåren i tunnel , avslutar Kristofer Söderberg.
Det är i järnvägsplanen, som kommer att vara färdig och kan skickas för faställelse tidigast 2028, som det slutligen är möjligt att både veta var och hur utbyggnaden blir. I järnvägsplanen ingår då också den färdiga miljökonsekvensbeskrivningen.