E4 Förbifart Stockholm Året med E4 Förbifart Stockholm – ny lägesrapportfilm
2025 har varit ett intensivt år för E4 Förbifart Stockholm. I vår årskrönika sammanfattar projektchef Camilla Magnusson några av de viktigaste händelserna som präglat året och arbetet med genvägen under stan.
Det pågår ett intensivt arbete mellan Kungens kurva och Häggvik för att färdigställa tunneln. Dessutom både installerar och provar vi mängder av den teknik som ska göra tunneln säker att köra i.
Men även ovan jord kan du se spår av tunneln när vi har börjat bygga ventilationstorn som bidrar till att vi håller en god luftkvalitet inne i tunneln och i närmiljön utanför. Och hur är det egentligen att jobba nere i en mörk tunnel hela dagarna och vad har vi gjort för att förbättra arbetsmiljön?
Mer om allt detta kan du se i vår nya årskrönika.
Om E4 Förbifart Stockholm
- Den nya sträckningen av E4:an binder ihop norra och södra Stockholm och gör att människor och varor kan ta nya, smidigare resvägar. Vägen kommer avlasta Essingeleden och innerstaden, och minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
- Totalt är E4 Förbifart Stockholm 21 kilometer lång, varav 18 kilometer i tunnel för att skona viktiga miljö- och kulturvärden.
- Tunneln går som djupast 70 meter under havsnivån.
- E4 Förbifart Stockholm ansluter till övriga vägnätet vid sex nya trafikplatser (Kungens kurva, Lovö, Vinsta, Hjulsta, Akalla och Häggvik).
- Resan från Kungens kurva till Häggvik beräknas ta cirka 15 minuter i normala trafikförhållanden.
- Öppnar för trafik: 2026 (Häggvik–Hjulsta) och 2030 (hela sträckan)