Logga in
Logga in

Mälarbanan Tågen rullar igen efter påskens tågstopp

De planerade arbetena under tågstoppet på delar av Mälarbanan den 28 mars till 2 april är nu genomförda och sedan tidigt i morse rullar tågen igen mellan Stockholm City och Jakobsberg.

Under påskhelgen, mellan torsdagen den 28 mars och tisdagen den 2 april, stängde vi av järnvägen för tågtrafik för att kunna arbeta på och intill spårområdet. Under stoppet arbetade vi på flera platser på sträckan Huvudsta – Barkarby.

Arbeten under tågstoppet

Under avstängningen fortsatte vi med de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg i Barkarby och monterade kanterna till plattformarna. Vi monterade också ner och lyfte bort två skyddsportaler som var byggda över järnvägsspåret.

I Spånga gjorde vi bland annat även kabelförläggning under avstängningen, vilket innebär att man har man tagit bort locken på kanalisationsrännan, dragit ut och lagt i ny kabel. 

I Solvalla vid Ulvsundavägens bro tog vi bort betongfundament på båda sidorna av spåren som Tvärbanans skyddsportal tidigare har stått på och längst järnvägsområdet vid Bromstensbron genomförde vi geotekniska fältundersökningar inom järnvägsområdet.

Under avstängningen har tågoperatörerna satt in ersättningstrafik så att resenärerna har kunnat ta sig fram trots tågstoppet.

Nästa planerade tågstopp

Större delen av tiden vi bygger ut järnvägen till fyra spåra mellan Tomteboda och Kallhäll kan du resa som vanligt, men ibland behöver vi stänga av järnvägen för att kunna arbeta i direkt anslutning till spårområdet. Vi planerar våra avstängningar i god tid – flera år i förväg – och förlägger dem till perioder då färre reser och arbetspendlar. Vi stänger oftast av runt påskhelgen, sommaren och kring allhelgonahelgen. Nästa planerade tågavstängning är under sommaren 2024, den 29 juni till den 12 augusti.

Smidigare resande i Mälardalen

Vi bygger ut sträckan Tomteboda - Kallhäll, som är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Utbyggnaden är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. Idag är det trångt på sträckan och regionaltågen får ofta köa bakom pendeltågen. Med fyra spår får pendeltågen egna spår, vilket gör att trafiken kommer att flyta på smidigare och vi får en ökad punktlighet i hela regionen.

Med utbyggnaden gör vi plats både för fler tåg och för fler resenärer, vilket förbättrar möjligheterna till att arbetspendla, bo och studera i Mälardalen.

Tack för ditt tålamod när vi bygger ut och rustar upp Sveriges nya järnväg!

Följ Mälarbanan i våra kanaler