
Mälarbanan Region Stockholm och Järfälla kommun tog spadtag för Barkarbys nya bussterminal
Region Stockholm och Järfälla kommun har tagit det första spadtaget för en ny bussterminal vid Barkarby station. Terminalen är en del i den blivande nya knutpunkten för kollektivtrafik.
Vid norra änden av perrongen i Barkarby bygger Trafikverket ett nytt stationshus och nya plattformar för regional- och fjärrtåg. Intill våra arbeten bygger Region Stockholm en ny bussterminal, samt tunnelbana. Representanter från våra arbeten i Barkarby var på plats den 20 januari när spaden sattes i marken för Barkarbys bussterminal vid den framväxande knutpunkten för kollektivtrafik.
Den nya bussterminalen kommer vara 6 000 kvadratmeter stor till ytan när den öppnar i slutet av 2026. På området byggs även en inomhusvänthall för bussresenärer och utrymmen för kommersiella lokaler.

På den norra delen av Barkarby station, i direkt anslutning till Veddestabron, bygger vi det nya stationshuset, som blir 4 000 kvadratmeter stort. Den befintliga södra stationsentrén via Barkarbybron blir kvar, så när vi är klara kommer det att finnas två entréer till Barkarby station. De nya plattformarna för regional- och fjärrtåg som vi bygger är 355 meter långa, jämfört med den befintliga pendeltågsplattformen som är 250 meter lång.
Tack vare de infrastruktursatsningar som görs i Barkarby tillsammans med Region Stockholm och Järfälla kommun möjliggör vi en ny och viktig knutpunkt för kollektivtrafik i regionen, som kommer att länka samman Stockholm och Mälardalen på ett helt nytt sätt genom ökad tillgänglighet. Här kommer du enkelt att kunna byta mellan tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg.
Planerat öppnade 2026
I april 2026 planerar vi att öppna stationshuset för entré ner till pendeltågen, därpå följer öppnande för entré till regional- och fjärrtågen. Region Stockholm planerar också för att den nya bussterminalen ska öppna 2026. Trafikstart för tunnelbanan är planerad till december 2027.