Logga in
Logga in

Stockholm Barkarby

År 2026 ska nya plattformar för regional- och fjärrtåg stå klara i Barkarby som en del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik. Arbetet med plattformarna pågår, liksom med den nya stationsentrén, kallad Norra entrén.

Vad?

Två spår blir fyra på en av landets mest trafikerade sträckor, Tomteboda-Kallhäll. När pendeltågen får egna spår i mitten kan fjärr- och regionaltåg köra om på de yttre spåren.

Varför?

Mälarbanan påverkar tågtrafiken i hela Stockholmsregionen. En utbyggnad är av riksintresse för att tågtrafiken ska fungera långsiktigt, i regionen och till och från övriga landet.

Nuläge

I Barkarby möjliggör vi en stor och viktig knutpunkt för kollektivtrafikresenärer genom bygget av Veddestabron och den nya norra stationsentrén med nya plattformar för regionaltåg.

Om projektet

Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt i regionen som länkar samman Stockholm med Mälardalen på ett helt nytt sätt. Tack vare de unika satsningar som Trafikverket i samverkan med Region Stockholm gör i det här området med bygga ut kollektivtrafiken möjliggör vi att Barkarby blir den viktiga knutpunkten i regionen.

Med den nya Veddestabron, som invigdes i juni 2022 och som Trafikverket varit med och byggt, och med tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg i direkt anslutning till varandra, bidrar vi till förbättringar i kollektivtrafiken och underlättar det hållbara resandet och bytet mellan trafikslag.​

Kommande arbeten

2026 ska nya plattformar för regional- och fjärrtåg stå klara i Barkarby som en del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik.

Under hösten 2022 fortsatte vi arbetet med plattformarna. Förutom dessa arbeten bygger vi den nya stationsentrén på den norra delen av Barkarby station, den så kallade Norra entrén. Den befintliga södra entrén via Barkarbybron blir kvar, så när vi är klara kommer det att finnas två entréer till Barkarby station.

Vi bygger även en stor och ljus vänthall som ansluter till entréerna från nya bussterminalen samt rulltrappor ned mot tunnelbana samt upp mot tåg.

Under 2023 fortsätter vi arbetet. Med en cirka 50 meter hög kran på plats kan vi bygga den nya stationsentrén och de nya regionaltågplattformarna. Kranen, som vi monterat vid den nya stationsentrén, har en lyftkapacitet på sex ton, en lyftvidd på 80 meter och kan sträcka sig över till andra sidan järnvägen.

Kranen är en av få som finns i Sverige med den här typen av lyftkapacitet. Med hjälp av den kommer vi med start 2023 bland annat att kunna börja resa stommarna till det som ska bli den nya stationsentrén. Vi räknar med att arbetet kommer att vara klart till sommaren.

Därefter fortsätter vi med stommar, tak och invändiga arbeten. Under 2024 gör vi stomkompletteringar och under 2025 gör vi installationsarbeten. År 2026 ska de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg stå klara. 

Du som bor i närheten av våra arbeten

Nyheter för Barkarby

Följ Mälarbanan i olika kanaler

Om Veddestabron

Veddestabron är en led för den biltrafik som i dag går över Barkarbybron. Bron sträcker sig från Barkarbyfältet och över E18 och järnvägen (Mälarbanan), mellan Barkarby pendeltågsstations norra ände till Veddestavägen. Veddestabron är en av flera broar över Mälarbanan och ingår i Trafikverkets medfinansieringsavtal med Järfälla kommun.

Tidslinje, Barkarby-Kallhäll och Spånga-Barkarby

1 Vi börjar bygga delsträckan Barkarby-Kallhäll 2012

2 Vi börjar bygga delsträckan Spånga-Barkarby 2016

3 Nya Barkarby station invigs 2016

4 Fyra spår är i drift på delsträckan Spånga-Barkarby 2019

5 De nya gång- och cykelvägarna mellan Kallhäll, Barkarby och Spånga är klara 2019

6 Byggstart för Veddestabron 2019

7 Vi är klara med våra byggdelar av Veddestabron 2021

8 Invigning av Veddestabron 2022

9 Byggstart av ny stationsbyggnad, Norra entrén samt nya plattformar 2022

10 Nya stationsbyggnaden och plattformar beräknas vara klara 2026

Kontakt

Projekt Mälarbanan

Mejla dina frågor direkt till oss

Kundservice

Mejla Trafikverkets Kundservice