Stockholm Barkarby
År 2026 ska nya plattformar för regional- och fjärrtåg stå klara i Barkarby som en del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik. Arbetet med plattformarna pågår, liksom med den nya stationsentrén, kallad Norra entrén.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Barkarby håller på att förvandlas till en stor och viktig knutpunkt i regionen som länkar samman Stockholm med Mälardalen på ett helt nytt sätt. Tack vare de unika satsningar som Trafikverket i samverkan med Region Stockholm och Järfälla kommun gör i det här området med bygga ut kollektivtrafiken möjliggör vi att Barkarby blir den viktiga knutpunkten i regionen.
Med den nya Veddestabron, som invigdes i juni 2022 och som Trafikverket varit med och byggt, och med tunnelbana, buss, pendeltåg, regional- och fjärrtåg i direkt anslutning till varandra, bidrar vi till förbättringar i kollektivtrafiken och underlättar det hållbara resandet och bytet mellan trafikslag.
Pågående arbeten
2026 ska nya plattformar för regional- och fjärrtåg stå klara i Barkarby som en del i den nya knutpunkten för kollektivtrafik.
Under hösten 2022 fortsatte vi arbetet med plattformarna. Förutom dessa arbeten bygger vi den nya stationsentrén på den norra delen av Barkarby station, den så kallade Norra entrén. Den befintliga södra entrén via Barkarbybron blir kvar, så när vi är klara kommer det att finnas två entréer till Barkarby station.
Vi bygger även en stor och ljus vänthall som ansluter till entréerna från nya bussterminalen samt rulltrappor ned mot tunnelbana samt upp mot tåg.
Under 2023 fortsätter vi arbetet. Med en cirka 50 meter hög kran på plats kan vi bygga den nya stationsentrén och de nya regionaltågplattformarna. Kranen, som vi monterat vid den nya stationsentrén, har en lyftkapacitet på sex ton, en lyftvidd på 80 meter och kan sträcka sig över till andra sidan järnvägen.
Kranen är en av få som finns i Sverige med den här typen av lyftkapacitet. Med hjälp av den kommer vi med start 2023 bland annat att kunna börja resa stommarna till det som ska bli den nya stationsentrén. Vi räknar med att arbetet kommer att vara klart till sommaren.
Därefter fortsätter vi med stommar, tak och invändiga arbeten. Under 2024 gör vi stomkompletteringar och under 2025 gör vi installationsarbeten. År 2026 ska de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg stå klara.
Samverkan med andra aktörer
Trafikverket samarbetar med flera aktörer i arbetet med den nya knutpunkten. Här ser du vad varje aktör är med och bygger:
Du som bor i närheten av våra arbeten
Nyheter för Barkarby
Tidslinje, Barkarby-Kallhäll och Spånga-Barkarby
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Följ Mälarbanan i olika kanaler
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice