Logga in
Logga in

Stockholm E18 mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta

Vi planerar för att bygga ut E18 mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta, samt bygga om trafikplatserna i Barkarby och i Hjulsta för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten.

Vad?

Bredda tre kilometer av E18 mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta, samt bygga om och ut trafikplatserna Barkarby och Hjulsta med på- och avfartsramper.

Varför?

Detta är ett av flera vägprojekt i Stockholm som tillsammans ska bidra till öka att kapaciteten, framkomligheten och säkerheten på det statliga vägnätet både i regionen och landet.

Nuläge

Arbetet med förslag på vägplan pågår. Våren 2022 tar vi fram en samrådredogörelse och en miljökonsekvensbeskrivning - läs mer i Tidplan. Byggarbetet beräknas starta 2026.

Om projektet

Trafikverket utvecklar och förstärker vägnätet i Stockholm med flera åtgärder på E4, E20 och E18 för att skapa en smidigare och säkrare trafik både i regionen och i landet. Den nya dragningen av E4:an med Förbifart Stockholm gör trafikplats Hjulsta till en viktig knutpunkt där E4 och E18 kommer att mötas. 

För att öka framkomligheten och trafiksäkerheten för godstransporter, yrkestrafik och privata bilresor planerar vi att anpassa E18 mellan trafikplats Hjulsta och trafikplats Jakobsberg med fler körfält och bygga ut trafikplatserna i Hjulsta och Barkarby.

Befolkningen i närområdet växer 

Dessutom sker en kraftig tillväxt de närmaste 15 åren i området kring Jakobsberg och Hjulsta i Järfälla kommun och i Stockholms stad. Här planeras nya bostadsområden och mer service som handel, kontor, utbildning, vård, idrottsanläggningar och hotell. Det ställer också nya krav på infrastrukturen.

Projektet är därför en av flera åtgärder för att förstärka framkomligheten i området. Några andra exempel är E4 Förbifart Stockholm, nya tunnelbanan, Veddestabron och knutpunkt Barkarby för kollektivtrafik.

Karta E18 Jakobsberg - Hjulsta med utmärkta förslag på åtgärder

Kartan visar projektområdet för E18 mellan Jakobsberg - Hjulsta, med förslag på åtgärder. Breddning 3+3 betyder att vi planerar att bredda dagens två körfält till tre i vardera riktningen mellan Jakobsberg och Hjulsta. Breddning 3+4 innebär att bredda till tre körfält i östlig riktning och fyra i västlig riktning mellan Barkarby och Hjulsta.

Nyheter

Fakta om projektet

Här kan du läsa om hur vi jobbar med olika ämnen och frågor inom projektet.

E18 trafikplats Jakobsberg–trafikplats Hjulsta, kapacitetsförstärkning är ett program med fem relaterade projekt, på en stäcka av tre kilometer. Projekten måste samordnas för att nå målet med kapacitetsförstärkningen:

  • Breddning av E18 med ytterligare ett körfält i vardera riktningen, så att två körfält blir tre, mellan trafikplats Jakobsberg och trafikplats Hjulsta
  • Ett fjärde körfält väster ut mellan trafikplatserna Hjulsta och Barkarby.
  • Ny utformning av trafikplats Barkarby med av- och påfartsramper.
  • Ny avfartsramp från E18 i östlig riktning till E4 Förbifart Stockholm södergående.
  • Ny ögla från E4 Förbifart Stockholm norrgående till E18 västergående. I åtgärden ingår korsande ramper och broar.

Flera steg innan en väg

Planeringen av väg eller järnväg börjar när vi har identifierat brister i transportsystemet. Vi undersöker då hur vi kan åtgärda dessa brister genom att se över vilka olika behov som finns i en så kallad åtgärdsvalsstudie (ÅVS):

  • En ÅVS grundar sig på att vi har dialog med bland annat kommuner och regioner.
  • Den görs tidigt i planeringen för att vi tillsammans ska få en helhetsbild och hitta hållbara förslag på åtgärder.
  • Den tar därför hänsyn till alla trafikslag, alla typer av åtgärder och kombinationer av dessa.

I detta projekt tog Trafikverket, Järfälla kommun, Stockholms stad och Trafikförvaltningen tillsammans fram en åtgärdsvalsstudie (ÅVS) och ett åtgärdspaket med sammanlagt 12 åtgärder för olika trafikslag i området. Det betyder att vi tillsammans gör åtgärder i detta område som både utvecklar kollektivtrafiken och vägnätet.

Vi gjorde det tillsammans eftersom Järfälla och Stockholm kommer genomgå en kraftig tillväxt de närmaste 15 åren. Av de 12 åtgärderna ingår fem i de förslag på vägplan som Trafikverket tagit fram för E18 Jakobsber - Hjulsta. Regionen utvecklar nya tunnelbanan och kommunen kollektivtrafiken.  

Huvudsyftet var att ta fram ett paket av åtgärder utifrån Trafikverkets fyrstegsprincip, som är Trafikverkets arbetsstrategi och tillämpas för att säkerställa en god resurshushållning och för att åtgärder ska bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Läs om samtliga12 åtgärder i den gemensamma åtgärdsvalsstudien:
Länk till sida med dokument om E18-projektet

Konsekvenser och arbete för miljön

I maj 2021 lämnade vi in ett samrådsunderlag med inkomna synpunkter till länsstyrelsen. Utifrån det beslutade länstyrelsen i juni 2021 att de åtgärder vi planerar kan medföra betydande miljöpåverkan. Främst för att trafiken kan leda till ökat buller i ett redan utsatt område, samt att natur- och kulturmiljöer påverkas.

Alla projekt som får att sådant beslut av länsstyrelsen måste ta fram en så kallad miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver vilken påverkan som sker i området och vad man gör för att minska den. Därför har vi gjort följande:

  • Under 2021 tog vi reda på så mycket som möjligt om området för att kunna göra ett förslag på hur vägen kan utformas för att minimera miljöpåverkan.
  • Under samrådet i januari - februari 2022 kunde både allmänheten, särskilt berörda, myndigheter och intressenter ge sina synpunkter på vårt förslag på vägplan.
  • Efter samrådet går vi igenom synpunkterna och värderar dem tillsammans med annat underlag, och gör sedan bedömningar och tar beslut om vilka åtgärder vi vidtar och hur vi ska bygga.
  • Under våren 2022 arbetar vi med miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) som lämnas till länsstyrelsen juni 2022. Därför är arbetet ännu inte klart hur vi kommer att minska miljöpåverkan, men vi kommer arbeta för att göra det inom de områden vi påverkar.

Läs i Samrådsdokumentet om hur projektet kan påverka miljön och förslag för att minska påverkan:
Länk till dokumentsida med samrådshandlingarna  

Kompenserar med nya miljöer

Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) kommer att beskriva de anpassningar vi planerar att göra för miljön, men också förluster av värden efter att vi har byggt. Vi berättar mer när MKB:n är klar.

När det exempelvis gäller intrånget i Igelbäckens kulturreservat arbetar vi utifrån den så kallade skadelindringshierarkin. Det innebär att vi kompenserar den skada som orsakas av utbyggnaderna. Det kan handla om att vi skapar lättillgängliga platser som berättar om fornlämningar som påverkas och kompenserande åtgärder som gynnar djuren i det påverkade området.

Vi tar just nu fram underlag för att ta reda på hur bullersituationen kan komma att förändras i området. När vi är klara med bullerutredningen kommer den att presenteras i den så kallad miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som ingår i beslutsunderlaget för att få en fastställd vägplan. 

I MKB:n kommer vi också att presenterar förslag på åtgärder som kan minska bullret där det finns risk för bullernivåer som hamnar över de riktlinjer som finns om buller från väg.

Om det finns fastigheter som riskerar att få ökat buller över riktlinjerna, kommer de att utredas för eventuella åtgärder mot buller.

MKB:n kommer vara klar och lämnas in till länsstyrelsen för godkännande juni 2022.

Läs med under Fakta om projektet; Samråd och dokument.

Vi tar just nu fram underlag för att ta reda på hur luftkvaliteten i området kommer att påverkas av de åtgärder som vi planerar.

Det finns många faktorer att förhålla sig till, som till exempel hur vi tror att framtidens fordonflotta kommer att se ut och vilka bränslen fordonen kommer att drivas med.

När vi är klara med underlaget kommer det att presenteras i den så kallad miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som ingår i beslutsunderlaget för att få en fastställd vägplan. Vi kommer föreslå möjliga åtgärder för att minska effekterna av luftföroreningar om det behövs.

MKB:n kommer vara klar och lämnas in till länsstyrelsen för godkännande juni 2022.

Läs med under faktafliken om Samråd och dokument.

Vi genomförde ett samråd under perioden 24 januari - 18 februari 2022 där alla intresserade och/eller berörda av projektet kunde få mer information och lämna sina synpunkter på vårt förslag.

Under samrådsperioden hölls också ett digitalt samrådsmöte den 3 februari 2022. Under mötet redovisade vi vad vi hade kommit fram till dittills och svarade på frågor från allmänheten. 

Trots att samrådsperioden är över är samråd en fortlöpande process som pågår ända fram till den dagen vi ställer ut handlingarna för granskning, något som planeras till hösten 2022. Det innebär att du som medborgare fortsatt kan lämna synpunkter fram till dess och därefter inkomna med skriftliga yttranden. 

Läs Samrådsdokumentet som beskriver projektet och de förslag vi presenterade under samrådet. Här finns även övriga samrådshandlingar:
Länk till Dokument om E18 Jakobsberg - Hjulsta

Tidplan

I tidplanen kan du läsa om vad vi har genomfört, vad vi gör nu och planerna framåt.

Planeringen av en väg eller järnväg börjar när vi har identifierat brister i transportsystemet. Vi undersöker hur vi kan åtgärda dem genom att se över vilka olika behov som finns i en så kallad åtgärdsvalsstudie (ÅVS). 

I detta projekt tog Trafikverket, Järfälla kommun, Stockholms stad och Trafikförvaltningen tillsammans fram en åtgärdsvalsstudie (ÅVS) och ett åtgärdspaket med sammanlagt 12 åtgärder för olika trafikslag, d v s även kollektivtrafik. Av dessa ingår fem åtgärder i det förslag på vägplan för E18 som Trafikverket tar fram.

Huvudsyftet var att ta fram ett paket av åtgärder utifrån Trafikverkets fyrstegsprincip.

Den 31 maj 2018 fastställde regeringen en nationell plan för transportsystemet 2018–2029 med de åtgärder som innebär viktiga steg mot ett modernt och hållbart transportsystem.

I den nationella planen ingick projekt E18, Jakobsberg – Hjulsta, kapacitetsförstärkning bland många andra projekt. 

Regeringens beslut utgick från det förslag Trafikverket lämnade på nationell plan den 31 augusti 2017. 

Den nationella planen omfattar långsiktig planering och åtgärder för den statliga infrastrukturen: väg, järnväg, sjöfart och luftfart. Den uppdateras vart fjärde år.

 

Utredning och samordning med andra aktörer inom området om projektet och vägplanens innehåll och konsekvenser.

Området runt om E18 mellan Jakobsberg och Hjulsta genomgår stora förändringar och kommer att växa mycket under de kommande 15 åren. Här byggs exempelvis E4 Förbifart Stockholm, Veddestabron över E18, den nya sträckningen av tunnelbanan till Barkarby station och det pågår en omfattande utbyggnad av handel och bostäder i Veddesta och Barkarbystaden de närmaste åren. Därför är en samordning avgörande för alla parter.

Samordningen med andra aktörer i området fortsätter därför och kommer att pågå under hela projekettiden tills dess att vägen är utbyggd och klar 2032.

 

I arbetet med vägplanen tog vi fram ett samrådsunderlag för att länsstyrelsen ska kunna besluta om projektet kan ha betydande miljöpåverkan.

Arbete gjordes i samarbetet med exempelvis Järfälla kommun, Stockholms stad, länsstyrelsen, kollektivtrafikmyndigheten, övriga statliga myndigheter och organisationer samt enskilda som berörs särskilt. Bland annat genom olika former av möten och samråd. 

En samrådsperiod ägde också rum 10 mars – 1 april 2021 i syfte att Trafikverket skulle få in ytterligare information om miljöaspekter och kunskap om eventuell miljöpåverkan.

I detta skede genomfördes även samråd om innehåll och utformning i kommande miljökonsekvensbeskrivning, som Trafikverket hade bedömt kommer behövas tas fram.

Samrådsunderlaget innehöll projektets mål, förutsättningar, tänkbara effekter på miljön och en beskrivning av det geografiska område som berörs. Det lämnades till länsstyrelsen för beslut om betydande miljöpåverkan, med en redogörelse över inkomna synpunkter.

Läs Samrådunderlaget på E18:s dokumentsida: 
Länk till dokumentsidan

Den 18 maj lämnade vi samrådsunderlaget, tillsammans med en redogörelse över inkomna synpunkter till länsstyrelsen som granskar och beslutar om projektet medför betydande miljöpåverkan.

Länsstyrelsen beslutade 23 juni 2021 att vägplanen kan antas medföra betydande
miljöpåverkan. En miljökonsekvensbeskrivning kommer därför att tas fram i projektet.

Läs om projektets miljöpåverkan och åtgärder för att minska den under fakta om Miljö och hållbarhet. 

Därmed var skedet för samrådsunderlag i planprocessen avslutat och projektet övergick
till skedet som kallas samrådshandling.

Hösten 2021 hämtade vi in ännu mer information från allmänheten, fastighetsägare, berörda myndigheter och organisationer, i vårt arbete med vägplanen och hur vi ska bredda E18 och utforma trafikplatserna. Det resulterade i en samrådshandling.

Under 24 januari - 18 februari 2022 bjöd vi in till samråd och ett digitalt samrådsmöte hölls den 3 februari. Då kunde allmänheten, särskilt berörda, myndigheter och intressenter ta del av vårt förslag i samrådshandlingen och komma in med sina synpunkter, vilka är viktiga underlag i det fortsatta arbetet med förslag på vägplan.

Du hittar dokument till samrådshandlingen på E18:s dokumentsida.
Länk till dokumentsida



Under våren 2022 sammanfattas hela samrådsprocessen och de synpunkter vi har fått in under projektets gång övergripande i en samrådsredogörelse.

I juni 2022 skickar vi samrådsredogörelsen till länsstyrelsen tillsammans med miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) som länsstyrelsen ska ta beslut om.

Miljökonsekvensbeskrivning kommer visa hur projektet påverkar den omgivande miljön och vad vi gör för att undvika eller minska den påverkan. 

Länsstyrelsen bedöms ta beslut om MKB:n under oktober - se nästa steg.

Länsstyrelsen bedöms ta beslut om miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) under oktober.

Därefter kan Trafikverket presenterar sitt slutliga förslag på vägplan inklusive
miljökonsekvensbeskrivning i en så kallad granskningshandling.

Allmänheten, fastighetsägare, berörda organisationer och myndigheter kommer ha möjlighet att lämna skriftliga synpunkter på vägplanen. Granskningshandlingen kommer att finns tillgänglig både fysiskt och digitalt. 

Granskningen beräknas att pågå minst 30 kalenderdagar under hösten 2022. Vi kommer att informera om när denna period äger rum bl a i annonser i media, brev och på webben. 

Alla inkomna yttranden redovisas och bemöts därefter i ett granskningsutlåtande.

Perioden när vägplanen ska beslutas kallas fastställelsehandling och består av flera steg:

  1. Först begär Trafikverket att länsstyrelsen tillstyrker (yttrar sig om) vägplanen inför fastställelse (beslut om planen).
  2. Därefter lämnar vi in vägplanen för fastställelseprövning till Trafikverkets avdelning för Juridik och planprövning. Det beräknas ske i juni 2023.
  3. Samtidigt som steg 2. skickar vi in en ansökan om tillstånd för vattenverksamhet till mark- och miljödomstolen.
  4. De som berörs av vägplanen och de som lämnat yttrande under granskningsperioden får ta del av granskningsutlåtandet och av det som eventuellt har tillförts planen efter granskning, i en så kallad kommunikation. Granskningsutlåtandet redogör för alla inkomna yttranden och Trafikverkets svar på dessa.

Efter att planen blivit fastställd:

  • Påbörjas en överprövningstid som varar i 21 kalenderdagar. Då kan vägplanen överklagas. Om ingen överklagan sker efter att överprövningstiden nått sitt slut vinner vägplanen laga kraft.
  • Om vägplanen överklagas skickas den vidare till regeringen för prövning eller beslut om laga kraft. Laga kraft innebär att vi har rätt att genomföra det som beslutats i vägplanen. 

I fall att vägplanen har överprövats så handläggs den hos regeringen.

Bygghandlingar tas fram. Det sker delvis parallellt med att vägplanen färdigställs, fastställs samt vinner laga kraft.

Upphandling av entreprenör sker. 

Utbyggnaden av E18 mellan Jakobsberg och Hjulsta, samt trafikplatserna i Barkarby och Hjulsta är planerad att starta under 2026 och planerad att avslutas under 2032. 

Dokument

Här hittar du alla dokument som berör projektet

Projekt i närheten

Här hittar du länkar till närliggande projekt och organisationer vi samarbetar med.

Flera projekt förstärker Stockholms vägnät

Detta är ett av flera vägprojekt längs E4/E20/E18-stråket, från norra till södra Stockholm, där vi förstärker vägnätet. Tillsammans skapar de en smidigare och säkrare trafik i regionen och landet. Läs om de andra: