Logga in
Logga in

Mälarbanan Trafiken igång efter påskens tågstopp

De planerade arbetena under tågstoppet under påsken på delar av Mälarbanan är nu genomförda och sedan tidigt i morse rullar tågen igen.

Mellan den 19 – 22 april har tågtrafiken varit avstängd på delar av Mälarbanan då vi har arbetat vid spårområdet i Barkarby. Det har påverkat pendeltågstrafiken på sträckan Jakobsberg – Spånga.

Arbeten under avstängningen 

Vi har arbetat vid alla spår samtidigt i Barkarby under avstängningen för att arbeta effektivt och säkert. Vi har bland annat att kompletterat tak och räcken på de nya plattformarna för regional- och fjärrtåg. Vi har också monterat skyltar och installerat högspänningskablar samt färdigställt fasadbelysning och fasadarbeten.

– Under avstängningen har vi gjort arbeten som av säkerhetsskäl kräver att vi har spänningslös kontaktledning. Vi har gjort de arbeten som planerades och trafiken rullade igång enligt utsatt tid. Så med andra ord ett steg till mot slutmålet, berättar Anders Ohlsson, projekt Mälarbanans inkopplingsledare som har hållit i planeringen under hela avstängningen.

Samtidigt som vi arbetade i Barkarby passar vi på att riva passagen över järnvägen vid Fristadsvägen i Spånga/Bromsten som har varit stängd sedan december.

Fakta / Smidigare resande i Mälardalen

Vi bygger ut sträckan Tomteboda – Kallhäll, som är en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Utbyggnaden är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. Idag är det trångt på sträckan och regionaltågen får ofta köa bakom pendeltågen.

Med utbyggnaden till fyra spår får pendeltågen egna spår. Genom att vi gör plats både för fler tåg och för fler resenärer, förbättrar vi möjligheterna till att arbetspendla, bo och studera i Mälardalen genom att trafiken flyter på smidigare med ökad punktlighet i hela regionen.

Nästa planerade tågavstängning är under sommaren, den 28 juni – 11 augusti. Tack för ditt tålamod när vi bygger ut och rustar upp Sveriges nya järnväg!

Följ arbetet med Mälarbanans utbyggnad i våra kanaler