Logga in
Logga in

Värmland Väse, ny mötesstation och planskild korsning

Väse är en del av projektet Tåg i tid och den station på järnvägssträckan Kristinehamn–Karlstad som har flest tågmöten. För att fler tåg ska kunna mötas på banan bygger vi ut mötesspåret i Väse.

Vad?

Förlängning och ombyggnad av mötesstationen. Järnvägskorsningen byggs om till planskildhet: gång-, cykel- och biltrafik leds under järnvägen.

Varför?

Öka kapaciteten på banan och höja säkerheten för oskyddade trafikanter.

Nuläge

Byggstart för första etappen skedde i augusti år 2021. Det nya mötesspåret öppnar för trafik i maj 2023, då är också ombyggnaden av stationsområdet klar. Entreprenör är Evolent AB.

Om projektet

Genom att bygga ett så kallat partiellt dubbelspår i Väse blir det möjligt för tre tåg att mötas på stationsområdet. Tillsamman med övriga åtgärder kan vi öka både person- och godstrafiken på Värmlandsbanan. Denna mötesstation minskar också risken för förseningar och det går snabbare att få igång tågtrafiken efter ett stopp.

Säkrare övergång för oskyddade trafikanter

I byggprojektet ingår också att höja säkerheten för oskyddade trafikanter genom att bygga om järnvägskorsningen till planskildhet, vilket innebär att gång-, cykel- och biltrafik går under järnvägen. Det blir säkrare för fotgängare och cyklister som får en separat gång- och cykelbana.

Projektet genomförs i två etapper

Byggprojektet i Väse kommer att ske i två etapper. Den första etappen omfattar nya plattformar, en planskild korsning samt en gång- och cykelbro över Storgatan, norr om mötesstationen. Dessutom förlänger vi befintligt mötesspår med cirka 600 meter västerut mot Karlstad.

Etapp två är inte finansierad ännu, men planeras inför framtiden. Den omfattar resterande delar av ombyggnaden: ett nytt 1100 meter långt mötesspår västerut mot Karlstad, ett nytt datorbaserat signalställverk (95) och möjlighet för tre tåg att mötas genom bland annat nya växlar. Dessutom kommer vi att utföra återstående så kallade BEST-arbeten. Det är ut- och ombyggnad av Bana, El, Signal och Tele. I båda etapperna kommer ett antal växlar att bytas ut eller renoveras.

Projektet bidrar till:

  • förbättrad pålitlighet och punktlighet
  • kortare restid Karlstad-Stockholm
  • kortare restid Kristinehamn-Karlstad för regionala tåg
  • möjligheter att utöka godstrafiken
  • säkrare miljö för oskyddade trafikanter.

Tåg i tid förbättrar tågtrafiken

För att skapa samsyn om behovet av åtgärder på Värmlandsbanan startade Trafikverket, Region Värmland och Karlstad kommun 2011 projektet Tåg i tid. Övergripande syfte med Tåg i tid är att förbättra kapaciteten för nationell och regional gods- och persontrafik på Värmlandsbanan. Du kan läsa mer om Tåg i tid via länken nedan.

Fakta om projektet

Här kan du läsa mer om vad som händer i byggprojektet och hur du påverkas av de olika arbeten vi gör.

Vi bygger om järnvägskorsningen i Väse till planskild korsning

En del av ombyggnationen av Väse station är att höja säkerheten för de som ska passera järnvägen. Därför bygger vi om järnvägskorsningen till planskild korsning – där gång-, cykel- och biltrafik går under järnvägen.

Tillfällig väg korsar järnvägen

För att kunna påbörja denna ombyggnad behöver vi leda om trafiken via en tillfällig väg som går parallellt med Storgatan. På kartan nedan ser du hur vägen kommer att gå över järnvägen. Den tillfälliga vägen, som öppnas för trafik i slutet av oktober, blir enfilig och får trafikljus som styr trafiken. Tänk på att det kan uppstå köer vid trafikljusen och planera gärna din resa med tanke på att den kan ta lite längre tid än tidigare. Eftersom den tillfälliga vägen går över den nuvarande parkeringen kommer vi att bygga en ny parkering norr om Rävens bistro.

Ny infartsväg till Södra Järnvägsgatan

I samband med att vi bygger om järnvägskorsningen behöver vi stänga korsningen mellan Storgatan och Södra Järnvägsgatan. Det innebär att boende på Södra Järnvägsgatan får en ny permanent infartsväg via Lillängsgatan.

Under byggarbetet vid Väse station kan det förekomma en del buller, vibrationer och andra typer av störningar. Vi kommer främst att arbeta på dagtid, men vid de tillfällen vi behöver arbeta nattetid meddelar vi detta i god tid innan. Vi hoppas att du har överseende med de störningar som kan uppstå under byggtiden.

När vi bygger om stationsområdet i Väse gör vi även en del faunaåtgärder för de arter som lever intill spårområdet. Ett exempel på detta är vi bygger trummor under järn­vägen som leder vatten med tillhörande insekter och andra vattenlevande organismer under järnvägen. Vi har också flyttat de fridlysta växterna plattlummer och matt­lummer från spårområdet till en tryggare plats. Även grodor och ormar ligger oss varmt om hjärtat och därför har vi flyttat en stenmur, där reptiler övervintrar, som låg nära det nya spåret till en plats närmare skogskanten.

En stenmur som går längs med järnvägen i Väse.

Nyheter

Tidsplan

Samråd järnvägsplan och miljöbeskrivning.

Granskningsskede järnvägsplan.

Samråd vattenverksamhet.

Byggstart

Lägger i nya växlar i spåret.

Den nya vägporten lanseras. Vägporten, som är en betongkonstruktion, byggs vid sidan av järnvägen och skjuts sedan på plats i schaktet så att den hamnar i läge under spåret.

Vi inleder arbetet med att bygga om järnvägskorsningen till planskildhet.

Den nya vägporten, som leder gående, cyklister och fordon under järnvägen, öppnas för trafik i december 2022.

Det nya mötesspåret öppnas för trafik.

I maj 2023 planeras hela ombyggnaden av Väse stationsområde vara färdigt.

Så här kan det se ut vid Väse station år 2023

Illustrationen visar hur stationsområdet i Väse kan se ut år 2023 när det nya mötesspåret och planskildheten är färdiga.

Så här kan stationsområdet i Väse se ut år 2023 när byggprojektet är avslutat.

Läs och ladda hem dokument

Kontakt

Arne Nyhammar

Telefon: +46 10-123 33 70