
Dubbelspår Dingersjö-Sundsvall Klartecken för byggnation av första dubbelspårsetappen mellan Gävle och Sundsvall
Regeringen har gett klartecken, Kubikenborg - SundsvallC blir därmed den första etappen att byggas i en framtida dubbelspårsutbyggnad av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. Vi planerar inleda med avverkning i höst.
– Vi är väldigt glada att vi nu fått klartecken för byggnation från regeringen. Den 11 februari lämnade regeringen byggstartsbeslut för ombyggnationen av Sundsvall centralstation. Samtidigt fick vi i uppdrag att se över kostnaderna för dubbelspåret, etappen Kubikenborg - Sundsvall C, berättar Trafikverkets projektchef Ulrika Sundgren och fortsätter.
– Vi hanterade uppdraget skyndsamt och återkom med en kostnadsminskning på 30 miljoner den 24 februari. Ombyggnationen på Sundsvall centralstation är beroende av denna dubbelspårsetapp så regeringens beslut innebär att vi kan fullfölja vår planering. Det innebär att vi inleder med förberedande arbeten såsom fastighetsnära bullerskyddsåtgärder och avverkning redan i år. Dubbelspårsutbyggnaden är efterlängtad och det känns extra roligt att vi kommer att leverera den första etappen längs Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.
Byggstart enligt plan 2026
Byggstart för själva dubbelspåret med markarbeten startar i höjd med Fridhemsgatan i början av 2026. Sträckan mellan Kubikenborg och Sundsvalls centralstation är 2,5 kilometer lång och innehåller två nya broar. Den ena bron kommer vi att bygga över Fridhemsgatan intill befintlig järnvägsbro och den andra över Björneborgsgatan.
– Vi kommer att riva dagens bro över Björneborgsgatan och ersätta den med en dubbelspårsbro. Exakt när vet vi när vi har en entreprenör. Närmast, under hösten, ska vi börja avverka mellan Fridhemsgatan och Sundsvalls centralstation för att göra plats för dubbelspåret, det är det första man kommer att märka.
– Du som bor och är verksam i närområdet kommer att märka av visst buller, vibrationer, byggtrafik och andra störningar under byggnationen. Vi kommer att göra vad vi kan för att underlätta för dig som berörs. Exempelvis kommer de fastigheter som vi har identifierat som berörda att få bullerskyddsåtgärder med start redan under våren. Det kan tillexempel handla om nya fönster som ska minimera buller, både under byggtiden och när dubbelspåret är klart. Vi kommer även att avverka skog kring det nya dubbelspåret. Mer information kommer närmare byggstart, berättar Ulrika.
Ombyggnation av Sundsvalls centralstation

Pågående dubbelspårsutredning Gävle - Sundsvall
Längs Ostkustbanan som sträcker sig mellan Stockholm och Sundsvall finns en av Sveriges mest belastade järnvägssträckor. Den 22 mil långa sträckan mellan Gävle och Sundsvall som är ett viktigt stråk för Sverige och Europa. Vi har delat in sträckan i nio etapper som vi utreder och gör korridorval, dessa ligger till grund för en stegvis utbyggnad av dubbelspår. Varje utbyggd etapp till dubbelspår bidrar till kortade restider, ökade resor och transporter på järnväg och en positiv samhällsutveckling.
Utredningen, som kommit olika långt, går vidare till regeringen för beslut om finansiering i kommande nationella transportinfrastrukturplaner. Parallellt pågår planering och arbeten med järnvägsplaner för etapper som är beslutade i nationell infrastrukturplan.
En av dessa etapper är den 12,5 kilometer långa sträckan mellan Dingersjö och Sundsvall där utbyggnaden av dubbelspår sker i två etapper. Första etappen Kubikenborg - Sundsvall C har fått klartecken för byggstart och för den 10 kilometer långa etappen Dingersjö – Kubikenborg jobbar vi med att ta fram en järnvägsplan. Järnvägsplanen beskriver var dubbelspåret ska ligga, hur den ska byggas och vilken mark som behövs.
Ostkustbanan, ett viktigt stråk
