Logga in
Logga in

Slussar i Trollhätte kanal Rykande båt en övning och ingen olycka

Såg du en rykande båt och personer som ramlat i vattnet i en av slussarna i Trollhättan i förmiddags? Då såg du rätt, men det handlade om en övning.

Hur ska de nya slussarna vi ska bygga utformas för att vara så säkra som möjligt? Ett steg i att ta reda på det togs i förmiddags, när vi tillsammans med Sjöfartsverket och Räddningstjänsten genomförde en övning med en iscensatt olycka.

– Tanken är att testa hela räddningskedjan och skapa ett realistiskt scenario där de inblandade inte vet om förutsättningarna på förhand, säger Jon Moln Teike, som arbetar med brand och risk inom slussprojektet och är den som tillsammans med Räddningstjänsten och Sjöfartsverket förberett och koordinerat övningen.

Genom att analysera hur räddningsarbetet går till i en sådan här figurerad övning kan vi få svar på om de nya slussarna kan finslipas på något sätt för att förutsättningarna ska bli ännu bättre om det skulle inträffa en olycka. Går det att göra det lättare för räddningstjänsten att ta sig fram, till exempel.

Dagens övning genomfördes i den mellersta slussen i slusstrappan i Trollhättan, sluss fyra, och innebar att en arbetsbåt började brinna och att de två personerna ombord ramlade i vattnet. En blev medvetslös medan den andra var vid medvetande men i behov av hjälp.

Sjöfartsverkets personal i kanalcentralen stoppade slussningen, kastade ut frälsarkransar till de två personerna i vattnet och larmade räddningstjänsten. Räddningstjänstpersonal släckte sedan branden, plockade upp personerna ur vattnet och polis spärrade av området, precis som det skulle ha gått till vid en verklig olycka.

– Ambulanspersonal fanns också på plats och observerade, berättar Jon Moln Teike och lägger till att det hittills aldrig inträffat en riktig olycka i någon av slussarna.