Hållbart byggande i Lärje med återvunna massor från E6-skredet
Trafikverket minskar avfall och sparar resurser genom att återanvända jord- och bergmassor från infrastrukturprojekt. Detta sänker kostnader och minskar miljöpåverkan genom att undvika deponering.
I projektet vid Lärje har hållbar masshantering varit en central del. Genom att skapa ytor för att lagra massor för framtida användning, har både transporter och inköp av nytt material minskat.
Trafikverket kommer i projekt uppställningsspår Lärje återanvända Leca-material från det tidigare E6-skredet, vilket är ett exempel på smart och hållbar masshantering. Efter noggrann kvalitetskontroll kunde det återvunna materialet integreras i projektet, vilket minskade behovet av att köpa nytt lättfyllnadsmaterial. Även återanvändning av kross från andra projekt i närheten av projektet nyttjas, som också gynnar minskad miljöpåverkan och framför allt ökar samhällsnyttan att återanvända varandras ”överblivna material”.
Genom att använda Leca från E6-skredet kan vi minska miljöpåverkan avsevärt, förklarar Jonny Bergström, projektledare för uppställningsspår Lärje. Denna lösning bidrar inte bara till minskade utsläpp, utan visar också på möjligheten att använda befintliga resurser på ett mer hållbart sätt inom framtida projekt.
LECA (Lättklinker) är ett hållbart lättviktsmaterial tillverkat av expanderad lera. Det är poröst, dränerande och isolerande, vilket gör det idealiskt för användning inom hållbar masshantering. Vanliga tillämpningar inkluderar markförstärkning, avfallshantering och ersättning av tyngre fyllnadsmaterial. LECA minskar transportkostnader och utsläpp, är återvinningsbart och bidrar till bättre dränering och isolering, vilket gör det till ett miljövänligt alternativ i bygg- och infrastrukturprojekt.