Logga in
Logga in

Västra Götaland Deletapp Haga

Från Kvarnberget sträcker sig Västlänken vidare via Stora Hamnkanalen, Haga, Landala torg och vidare mot Korsvägen. Här hittar du information om vad som händer i området.

Vad?

Deletapp Haga omfattar 1 700 meter tunnel varav 250 meter betongtunnel i jord och lera samt en ny underjordisk station i Haga.

Varför?

Västlänken underlättar resandet i Göteborg och Västsverige. Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.

Nuläge

Just nu pågår byggnation av deletapp Haga, Västlänken.

Om projektet

Den här delen av Västlänken sträcker sig från Stora Hamnkanalen, via Haga och ansluter i syd till deletapp Korsvägen vid Landala torg. Vid Haga bygger vi en underjordisk station med plattformar och tre uppgångar; mot Pustervik, Alléstråket samt en uppgång som blir integrerad med Handelshögskolans nya byggnad i korsningen Vasagatan – Haga Kyrkogata, ett mellanplan i norr med plats ett cykelgarage samt ett mellanplan i söder som mynnar i Handelshögskolan.

Stora delar av sträckan bygger vi en tunnel i berg. Kortare avsnitt utförs med betongkonstruktioner i lera och jord, som innebär att vi gräver i ett öppet schakt. Tunneldelarna i berg består av både en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. 

Arbetet är omfattande och pågår under cirka sex år på olika platser längs hela sträckan. Lokalt blir därför de flesta störningarna kortare. Arbetet vid jordschakten består av många olika moment och kommer att pågå i stort sett helt dolt bakom de avskärmningar som planeras. I vissa plank kommer dock tittfönster att öppnas för allmänheten. Berguttaget för själva stationsrummet, som är det största bergrummet, beräknar vi till cirka tre år. Där vi bygger spårtunneln i berg går arbetet fortare fram och kommer att märkas av i ungefär två månader per fastighet, från att vi närmar oss tills vi passerat då störningarna minskar gradvis. 

Nyheter

Vad är det vi ska bygga?

Mellan Stora Hamnkanalen och Landala bygger vi cirka 2 kilometer av Västlänken. Förutom tågtunneln bygger vi en underjordisk station. Arbetet innebär omfattande bergssprängningar och betongarbeten i öppna schakt.

I deletappens norra del går Västlänken i en betongtunnel under Stora Hamnkanalen. Över kanalen bygger vi en vattenpassage för att möjliggöra vattengenomströmning och båttrafik under tiden då schaktarbeten pågår. Tunneln går sedan in i berg under Södra Hamngatan och passerar Residenset. Residenset är ett statligt byggnadsminne med högt kulturmiljövärde och projektet kommer att ställa höga krav för att minska påverkan under byggskedet eller efter byggtiden. Våra arbeten under Residenset beräknas att ta drygt ett och ett halvt år.

Genom Otterhällan kommer Västlänken att passera ett antal underjordiska konstruktioner, till exempel Götatunneln, garage och skyddsrum, vilka kommer att förstärkas i olika förberedande arbeten. De bergmassor vi tar ut i Otterhällan transporteras ut via en befintlig servicetunnel till Götatunneln, som mynnar ut vid Skeppsbron. Byggandet av bergtunneln under Otterhällan beräknas ta två till tre år.

Servicetunnel Kungshöjd mynnar ut i södra delen av Otterhällan mot Rosenlundsgatan. Den får enbart användas som räddnings- och servicetunnel i driftskedet och inte som arbetstunnel i byggskedet. Under Otterhällan finns ingen parallell räddnings- och servicetunnel utan utrymning sker genom de servicetunn som mynnar ut vid Skeppsbron och Rosenlundsplatsen.

Under Skattehuset vid Rosenlundsplatsen övergår bergtunneln till betongtunnel. För att vi ska kunna utföra vårt arbete här behöver huset avväxlas permanent. När alla arbeten är klara under byggnaden får Skattehuset en ny grundläggning på Västlänkens betongtunneltak. Tidsåtgången för arbeten runt Skattehuset är beräknad till cirka tre år.

Jordschaktet för station Haga grävs i etapper och sträcker sig cirka 240 meter från Rosenlundsgatan över Rosenlundskanalen och slutar där tunneln återigen går in i berg, strax norr om Hagakyrkan. För att möjliggöra vattengenomströmning och båttrafik i kanalen bygger vi en passage under tiden på schaktarbeten pågår. Rosenlundsbron monterades ned i maj 2019 och ersattes med en tillfällig gång- och cykelbro öster om den befintliga bron.  Rosenlundsbron kommer att återmonteras i slutet av perioden.

Under Haga kyrkoplan bygger vi en underjordisk station med två plattformar och fyra spår, två mellanplan samt tre uppgångar; mot Pustervik, Alléstråket och en uppgång som blir integrerad med Handelshögskolans nya byggnad i korsningen Vasagatan – Haga Kyrkogata.
Under plattformarna finns teknikutrymmen för bland annat brandgasfläktar som ansluter till ett ventilationsschakt för brandgasevakuering strax öster om Hagakyrkan.

Arbeten med schakten kring Rosenlund, Nya Allégatan och mot bergpåslaget vid Hagakyrkan tar cirka tre och ett halvt år. Våra bergarbeten för station Haga beräknas ta cirka fem år.

Där Västlänken ansluter till mot Korsvägen går tunneln i berg och består av station Hagas södra del, en spårtunnel samt en parallell räddnings- och servicetunnel. Mellan spårtunnel och räddnings- och servicetunnel anläggs räddningsslussar. På sträckan finns också två ventilationsschakt, vid Föreningsgatan och Fogelbergsparken, och en anslutning till en servicetunnel som mynnar ut vid Linnéplatsen. Själva servicetunneln tar cirka ett och ett halvt år att anlägga. I byggskedet tar vi ut bergmassor den här vägen.

Tidslinje

Tidslinje för deletapp Haga, Västlänken.

Byggnationen startade upp 2018 och vi räknar med att vara klara inom sju år. Vår målsättning är att alla öppna schakter, med undantag för entréer till station Haga, ska vara återställda år 2023/2024

Mellan 2024 och 2026 kommer bygget att märkas av mindre, då arbetar vi med installationer av bland annat signal- och telesystem i hela järnvägsanläggningen. Under den tiden bygger vi entrén vid Pustervik, samtidigt bygger Västtrafik och Akademiska hus entréerna vid Allén respektive Handelshögskolan.

År 2026 börjar tågen gå i Västlänken.

Trafik under byggtiden

Påverkan på trafiken i området kommer att bli som störst där station Haga ska byggas. De stora schaktarbetena pågår under åren 2018 till 2023. Här nedan kan du läsa om de planerade trafiklösningarna.

Schaktarbetet för station Haga inleds vid Rosenlundsgatan, fortsätter vidare över kanalen och slutar där tunneln går in i berg, under Hagakyrkan. Schaktet gräver vi i etapper i takt med att trafiklösningarna kommer på plats.

Våren 2019 monterades Rosenlundsbron ned och har ersatts med en tillfällig gång- och cykelbro. Den tillfälliga gång- och cykelbron ligger kvar fram tills Rosenlundsbron återuppförs med bredare gångbanor och cykelfartsgata.

Vi bygger en bro intill Skattehuset, över det blivande schaktet vid Rosenlundsgatan. I januari 2021 påbörjade vi grundläggningsarbetet för bron och våra schaktarbeten här inleds inte förrän den är på plats. Under byggnationen flyttar vi trafiken något i sidled, mot kanalen till. Trafiken flyttas tillbaka till sitt ursprungliga läge när bron är på plats. Bron blir lika bred som befintlig väg och när tunneltaket till station Haga är byggt, ersätts den med en ny gata.

Schaktet för station Haga gräver vi i etapper i takt med att trafiklösningarna kommer på plats. Infarterna till Haga från Södra Allégatan och Sprängkullsgatan påverkas inte av våra schakt- och anläggningsarbeten. Vi bygger tillfälliga vägar för fotgängare, cyklister, bil- och kollektivtrafiken över den del av schaktet som ska grävas genom Alléstråket. Vägarna kan vi i stort sett bygga utan att påverka den genomgående trafiken.

Den 1 oktober 2020 stängs Sprängkullsgatan av, i höjd med Haga Östergata. Avstängningen gäller i två år och innebär bland annat att bussar och viss biltrafik från Sprängkullsgatan kommer att ledas om via Lilla Bergsgatan. Samtidigt ändras trafiken på Lilla Bergsgatan till att bli östergående, från Sprängkullsgatan mot Haga Kyrkogata.

I samband med att Sprängkullsgatan avstängning öppnar vi Haga Kyrkogata för trafik i norrgående riktning från Vasagatan. Samtidigt byggs även en ny utfart mot Parkgatan vid Smyrnaplan.

Trafikomläggningarna i området ger en ökad belastning på Lilla Bergsgatan, men då den fortsatta byggnationen vid Handelshögskolan kommer att medföra en ökad mängd byggtrafik på Vasagatan, är det Trafikverkets och trafikkontorets bedömning att den valda lösningen är den bästa både sett till trafiksäkerheten och framkomligheten i området.

Norr om Haga Östergata stängs Sprängkullsgatan av för bil – och busstrafik från den 1 oktober 2020. Trafiken fördelas ut i det närbelägna gatusystemet och busstrafiken som går här leds om via Lilla Bergsgatan och Vasagatan. Under hösten 2022 är de schaktarbeten som påverkar Sprängkullsgatan klara och gatan kan då öppnas för trafik igen. Avstängningen påverkar inte gång- och cykeltrafiken.

Det är vår målsättning att de cykelstråk som går igenom här idag ska upprätthållas och ha en god standard även under byggnationen. Under hela byggtiden kommer det att vara möjligt att gå och cykla i Haga och vidare mot Rosenlund.

Akademiska Hus ska uppföra en ny byggnad för Göteborgs universitet vid hörnet Vasagatan och Haga Kyrkogata. I bottenvåningen byggs också en entré till station Haga. Akademiska hus påbörjar rivningsarbetet av den nuvarande byggnaden januari 2020.

Sommaren 2020 inleddes schaktning och pålning för nedgången till station Haga. Från den 1 oktober 2020 och två år framöver kommer Vasagatan, framför Handelshögskolan, enbart att vara öppen för biltrafik på den norra delen och trafiken ska gå i båda riktningarna. Byggnationen vid Handelshögskolan kommer att medföra en ökad mängd byggtrafik på den södra delen av Vasagatan och sedan norrut på Karl Gustavsgatan.

Buss- och spårvägstrafiken berörs bara marginellt av arbetet vid Handelshögskolan.

Våren 2018 började vi förbereda för byggnationen av servicetunnel Haga. Infarten till servicetunneln ligger i berget mellan Psykologiska institutionen och Haraldsgatan 5. Härifrån sträcker sig tunneln cirka 900 meter nordost för att ansluta till Västlänkens spårtunnel i höjd med Viktoriagatan/Malmstensgatan.

Tillgängligheten i området kring Linnéplatsen, Psykologiska institutionen och Haraldsgatan 5, ska upprätthållas under byggtiden. Dock kommer framkomligheten att påverkas under kortare tidsintervaller vid bygget av servicetunneln samt av de transporter som kommer att gå här. In- och uttransporter av bergmassor och byggmaterial kommer att ske kontinuerligt under 2019-2025.

Genom servicetunnel Haga tar vi ut bergmassor från bygget av Västlänkens spårtunnel mellan Haga och Landala torg. Från Linnéplatsen tar sig transporterna ut till Vikans kross på Hisingen, via Dag Hammarskjöldsleden, Flatåsmotet, Högsboleden och Älvsborgsbron. Transporter tillåts inte köra av vid Slottskogsmotet och köra via Margretebergsgatan.

Enligt våra krav får massor från schaktet för station Haga inte fraktas bort österut, utan ska i största möjliga mån tas ut via Alléstråket västerut. Viss byggtrafik kan ledas ut via Sahlgrensgatan och Viktoriabron. Vi kommer att försöka minimera transporterna här, men de går inte helt att undvika. Massor från schaktet vid Handelshögskolan tas ut via Övre Husargatan.

Vi kommer att ställa krav på entreprenören att ha hjultvättar vid alla byggutfarter för att smuts från arbetsplatsen inte ska sprida sig. Transporterna kommer huvudsakligen att köra mellan klockan 07-22.

De bergmassor som sprängs bort tas ut vid Skeppsbron och Linnéplatsen.

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa