Västlänken Västlänkens milstolpar 2025
Året 2025 har bjudit på stora framsteg i projektet. Varje milstolpe tar oss ett steg närmare en färdig tunnel för pendel- och regiontåg under Göteborg och öppnandet av station Centralen om ett år!
Centralen
Nu närmar sig deletapp Centralen sitt färdigställande. Det återstår bara några få arbeten innan byggentreprenaden är helt klar. Därefter fortsätter förberedelserna inför invigningen av Västlänkens station Centralen i december 2026.
Men först ska vi berätta om arbetet som skett 2025 för att färdigställa stationen och lista milstolparna som har avlöst varandra:
- Vi började året genom att kontrollerat lyfta Hisingsbron och flytta vikten av bron från de tillfälliga brostöden till Västlänkens tunneltak. Arbetet blev klart under februari och var en förutsättning för att vi skulle kunna bygga klart tunneln under bron.
- Den 21 mars gjöt vi den allra sista delen av tunneltaket och därmed var hela tunneln färdiggjuten och vi började återfylla marken med grus.
- Under året installerade vi också de sista rulltrapporna och lamporna samtidigat som väggarna kläddes i bruna keramikpaneler.
- Under hösten öppnade vi vår arbetsplats en helg till alla som ville komma ner i Västlänken för en smygtitt. Besökarna fick en inblick i hur det kommer att se ut när stationen är klar. På plats kunde man också träffa experter från Trafikverket, NCC, Västtrafik, Göteborgs Stad och Jernhusen. De berättade om den nya stationen, framtidens resande och de torg och parker som planeras och byggs.
- Under hösten kom också Västlänkens första spåren på plats vid Centralen. Ett viktigt steg för att kunna öppna stationen i december 2026.
Läs mer om våra milstolpar på Centralen här
Haga
Under 2025 har stora framsteg gjorts i arbetet med Västlänkens deletapp Haga. Året inleddes med ett genomslag och avrundades med produktionsstart för den sista av Hagas fyra byggentreprenader.
Här listar vi några av Hagas milstolpar från året som gått:
- Den 21 januari tog vi ut det återstående berget i spårtunneln mellan deletapperna Haga och Korsvägen. Detta är projektets andra stora genombrott, efter mötet mellan deletapperna Centralen och Kvarnberget.
- I februari inleddes bygget av Västlänkens huvudtunnel genom Otterhällan, nära Götatunneln.
- Vi började spränga på flera ställen i Haga igen, bland annat vid Haga kyrkoplan.
- Den 4 juli tilldelades Veidekke kontraktet för Stora Hamnkanalen. Det är den fjärde och sista byggentreprenaden inom Västlänkens deletapp Haga. Produktionen satte igång under hösten.
- Under hösten byggde vi bodar över Allén för att kunnat utnyttja arbetsområdet mer effektivt då det innan var mycket trångt i arbetsområdet vid Rosenlundskanalen.
Läs mer om våra milstolpar i Haga här
Korsvägen
På deletapp Korsvägen står arbetet aldrig still och framstegen går att se på hela den 3,4 km långa sträckan. Genomslag mellan deletapper, hävning av kontrakt och tekniska utmaningar har fyllt året.
Här listar vi några av Korsvägens milstolpar från året som gått:
- I början av året sprängde vi ut den sista biten huvudtunnel mellan deletapp Haga och Korsvägen.
- Berg- och betongtunneln i Almedal "sattes ihop" och vi blev även klara med tråget som ska leda tågen upp ur tunneln.
- Under sommaren lade vi om järnvägsspåren i Almedal, så att vi senare kan koppla ihop Västlänkens spår med järnvägsnätet.
- Den 18 september hävde vi kontraktet med den entreprenör som byggde Korsvägen. Anledningen var framförallt de stora kostnadsökningarna och förseningarna.
- Redan i oktober skrev vi kontrakt med två entreprenörer som fortsätter med våra mest kritiska arbeten i deletapp Korsvägen.
Läs mer om våra milstolpar på Korsvägen här
Tack för ert engagemang under året! Vi hoppas ni vill hänga med oss även nästa år, då ännu fler spännande milstolpar väntar – till exempel invigningen av station Centralen!
