Västra Götaland Vändspår Lerum
Projektet är en av Trafikverkets insatser på sträckan Göteborg–Skövde. Målet är att fler tåg ska kunna trafikera banan särskilt under tider med hög trafik, samt att öka effektiviteten och driftssäkerheten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Projektet syftar till att genom ett fjärde spår placerat mellan befintlig järnväg och E20 möjliggöra för fjärrtåg att passera pendeltåg som stannat vid mittplattformen. Samtidigt byggs de spårväxlar som möjliggör vändning av tåg från Göteborg utan att korsa annat trafikerat spår.
Järnvägsplan
Trafikverket har med stöd av 2 kapitlet 15 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg beslutat att fastställa järnvägsplanen för Vändspår Lerum, ombyggnad av Lerums driftplats. Beslutsdokument samt fastställda handlingar nås via denna länk, "Dokument för Vändspår Lerum", och längre ned på sidan.
I järnvägsplanen föreslås en ombyggnad av Lerums station med ett nytt fjärde spår mellan befintlig järnväg och E20, samt kompletterande ombyggnad av stationsområdet så att alla stannande tåg trafikerar mittplattformen. De genomgående tågen kan då passera på de två yttersta spåren. Två nya teknikbyggnader samt omfattande bullerskyddsskärmar ingår också i förslaget.
Byggtid och finansiering
Planerad byggtid är cirka två år och planeras starta med förarbeten hösten 2024 och avslutas 2026.
Åtgärden finansieras av Nationell transportplan 2018–2029.
Projektet kallades tidigare Vändspår Floda/Lerum, men då utredningen ledde till att enbart åtgärder i Lerum kommer att vidtas har projektet bytt namn till Vändspår Lerum.
Projektet är en del av flera kapacitetshöjande åtgärder på Västra stambanan och åtgärder i både Lerum och Floda har studerats. Det trafikala behovet förändrades när vändspår byggdes i Alingsås, vilket gjorde att projektets syfte kunde uppnås genom ombyggnad av Lerums station. För att förbättra säkerhet och tillgänglighet i Floda har en begränsad ombyggnad av stationen ändå studerats inom ramen för projektet. Detta beskrivs i Samrådsunderlag, se Arkiv under Dokument.
Projekt Vändspår Floda/Lerum har delats i två delar. Järnvägsplanen omfattar endast åtgärderna i Lerum. Åtgärderna i Floda kan genomföras inom befintligt järnvägsområde. Delen Floda har brutits ut till ett separat delprojekt och kommer att genomföras utan järnvägsplan. Det finns ännu inget beslut om när projektet kommer att genomföras.
Bullerinventering av byggnader under april–september 2024
Trafikverket genomför under perioden inventeringar av bullerberörda byggnader som är identifierade i den bullerutredning som tagits fram för järnvägsplanen, se vidare under Arkiv/Särskilda utredningar och material som behövs för tolkning och förståelse av järnvägsplanen/PM Buller Bilagorna 1–3 på projektets Dokumentsida.
Åtgärder vid nybyggnad och väsentlig ombyggnad av infrastrukturen
När vi bygger om eller bygger ny väg eller järnväg är ambitionen att de långsiktiga riktvärden för trafikbuller och vibrationer inte överskrids, i den mån det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt.
Nytt stickspår i Jonsered
Vi bygger ett nytt stickspår för uppställning av arbetsfordon i Jonsered östra för att
ersätta det som slopas i samband med ombyggnationen i Lerum.
Så påverkas du som bor i närheten och trafikerar vägen
Arbetet fortskrider som planerat. Från och med tisdagen den 10/9 till och med fredagen
den 20/9 kommer entreprenören att vara tvungen att stänga av Jonseredsvägen helt
och hållet under kortare perioder i samband med tunga lyft med mera. Även gång- och
cykeltrafik i anslutning till arbetsplatsen kommer att påverkas. Lots och flaggvakt
kommer att finnas på plats. De tunga lyft som är inplanerade kommer att ske 11/9 klockan 08.00–12.00 samt 12/9 klockan 17.00–21.00.
Nytt stickspår i Jonsered
Så påverkas tågtrafiken
Under helgen i vecka 37 kommer Västra stambanan att vara avstängd i samband med att arbeten utförs. Se tågbolagens information om planerad ersättningstrafik.
Värmebekämpning av den invasiva arten parkslide
Under 2023 testade vi i ett av projektets områden att bekämpa den invasiva arten parkslide med värme för att minimera spridningen och underlätta hanteringen av massor inför projektets produktionsfas. Metoden visade sig vara framgångsrik men relativt dyr och tidskrävande för just de förhållanden som råder i området. Trafikverket kommer därför inte att använda metoden i projektet Vändspår Lerum, utan kommer istället att köra massorna till avtalade mottagningsanläggningar som där på plats värmebehandlar dem med liknande teknik.
Platsen före värmebehandling
Platsen efter värmebehandling
Vad är invasiva arter?
Invasiva främmande arter är arter som människan avsiktligt eller oavsiktligt har flyttat till ett nytt område där de snabbt sprider sig och orsakar skada. Invasiva främmande växter och djur är ett stort hot mot biologisk mångfald i världen. De skapar också ekonomiska problem för samhället och enskilda, exempelvis odlare, och de kan sprida sjukdomar till människor och djur.
Mer information om invasiva arter finns på Trafikverkets webbplats och Naturvårdsverkets webbplats:
Invasiva arter vid vägar och järnvägar - Bransch (trafikverket.se)
Invasiva främmande arter − djur och växter (naturvardsverket.se)
Tidplan
Länsstyrelsen godkände 2019-10-14 miljökonsekvensbeskrivningen för Lerum.
Järnvägsplanen granskades under november 2019.
Trafikverket Region Väst begärde fastställelse av
järnvägsplanen i april 2020. I samband med fastställelseprövning har det framkommit att järnvägsplanen behöver ändras.
Under perioden 24 maj–24 juni 2021 genomfördes en kompletterande granskning för att ge möjligheter att lämna synpunkter på den ändrade järnvägsplanen. De synpunkter som inkom vid den tidigare granskningen 2019 är fortfarande aktuella och beaktas i den vidare processen. Granskningshandlingen finns under Arkiv på sidan Dokument.
Den ändrade järnvägsplanen, och tillkommande formaliahandlingar, har överlämnats till Trafikverkets planprövning för fortsatt fastställelseprövning.
Järnvägsplan
Trafikverket har med stöd av 2 kapitlet 15 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg beslutat att fastställa järnvägsplanen för Vändspår Lerum, ombyggnad av Lerums driftplats. Beslutet kunde senast den 6 oktober 2022 överklagas hos regeringen, se anvisningar i bilaga till beslut. Beslutsdokument samt fastställda handlingar nås via denna länk, "Dokument för Vändspår Lerum", och längre ned på sidan.
I järnvägsplanen föreslås en ombyggnad av Lerums station med ett nytt fjärde spår mellan befintlig järnväg och E20, samt kompletterande ombyggnad av stationsområdet så att alla stannande tåg trafikerar mittplattformen. De genomgående tågen kan då passera på de två yttersta spåren. Två nya teknikbyggnader samt omfattande bullerskyddsskärmar ingår också i förslaget.