Logga in
Logga in

Örebro Hallsberg–Stenkumla

En del av Dubbelspår Hallsberg–Degerön. Vi bygger dubbelspår på en 14 km lång sträcka. Ett steg mot effektivare och hållbarare godstransporter. När fler tåg ryms på spåren innebär det också en fördel för persontrafiken.

Vad?

Här bygger vi dubbelspår på en cirka 14 km lång sträcka, 12 utav dem i nysträckning. Bygget kommer även att omfatta en 2,4 km lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro.

Varför?

Ökad kapacitet betyder plats för fler, längre och tyngre tåg. Det minskar sårbarheten i järnvägssystemet och är ett viktigt steg mot mer hållbara transporter.

Nuläge

Järnvägsplanen har vunnit laga kraft. Det betyder att vi kan ta marken i anspråk och börja bygga. Vi arbetar nu med bygghandlingarna, och vi räknar med byggstart under 2023.

Om projektet

Den fem mil långa järnvägssträckan från Hallsberg till Degerön är en del av Godsstråket genom Bergslagen och har stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Vi bygger ut för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.

Hallsberg−Stenkumla är en del av Dubbelspår Hallsberg−Degerön. Här ska vi bygga dubbelspår på en cirka 14 km lång sträcka, 12 utav dem i nysträckning. Bygget kommer även att omfatta en 2,4 km lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. 

Tidsplan

Sträckan är den sjätte och sista att byggas. Här ska vi bygga dubbelspår på en cirka 14 km lång sträcka, 12 utav dem i nysträckning. Bygget kommer även att omfatta en 2,4 km lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Projektet är delfinansierat av EU.

Under 2023 kommer vi att utföra förberedande arbeten. Därefter startar huvudproduktionen, själva byggande av järnvägsanläggningen. 

2 Byggstart hösten 2023–beräknas vara klart 2030

Nyheter

Animerad film – efter utbyggnaden

Interaktiv karta

Här kan du se vad vi ska bygga inom Dubbelspår Hallsberg–Stenkumla. Kartan bygger på innehåll från järnvägsplanen.

Dokument

Här kan du läsa och ladda ner dokument.

Dubbelspår Hallsberg−Degerön, delen Hallsberg−Stenkumla, är ett av fem Trafikverksprojekt som har beviljats medfinansiering av EU-fonden CEF.

EU medfinansierar

EU medfinansierar projektet med 8 964 000 euro. Trafikverket har samordnat ansökningsprocessen i Sverige och det är regeringen som beslutar om vilka projekt som ska få CEF-medel. Enbart projekt som redan finns med i Nationell plan för transportinfrastrukturen och som är fullt finansierade som kan få medfinansiering av EU-fonden CEF.

Förbättrar tillgängligheten till Europa

Medfinansieringen bidrar till målet att höja kapaciteten och därigenom eliminera flaskhalsar och förbättra framkomligheten längs sträckan samt i europeiska stomnätskorridoren Scandinavian-Mediterranean (ScanMed-korridoren).

Tidigare EU-finansiering

Även delen Stenkumla–Dunsjö har tidigare delfinansierats av EU.

CEF är EU:s stödsystem för att bidra till genomförandet av riktlinjerna för TEN-T (transeuropeiska transportnätverket). CEF heter på svenska Fonden för ett sammanlänkat Europa och på engelska Connecting Europe Facility.

EU-logga

Kontakt

Sven-Bertil Götvall

Sammanhållande projektledare

Telefon: 070–565 79 91

Gunnar Berglund

Mark/Bro/Tunnel

Telefon: +46 10-123 91 60

Helena Johansson

Projektledare Broar söder

Telefon: 070–067 75 10

Dan Bäckström

Projektledare BEST (Bana, El, Signal, Tele)

Telefon: 070–249 04 79

Frida Ingemarsson

Kraftledningsflyttar/Buller

Telefon: 070–655 42 59