Örebro Hallsberg–Stenkumla
En del av Dubbelspår Hallsberg–Degerön. Vi bygger dubbelspår på en 14 km lång sträcka. Ett steg mot effektivare och hållbarare godstransporter. När fler tåg ryms på spåren innebär det också en fördel för persontrafiken.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den fem mil långa järnvägssträckan från Hallsberg till Degerön är en del av Godsstråket genom Bergslagen och har stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Vi bygger ut för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.
En del av Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Hallsberg−Stenkumla är en del av Dubbelspår Hallsberg−Degerön. Här bygger vi dubbelspår på en cirka 14 kilometer lång sträcka, varav 12 kilometer går i ny terräng. Bygget omfattar även en 2,4 kilometer lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Även utbyggnaden av Hallsbergs godsbangård ingår i projektet.
Digitalt nyhetsbrev
Vill du få nyheter om järnvägsutbyggnaden samlade i ett mail? Då ska du prenumerera på det digitala nyhetsbrevet från Dubbelspår Hallsberg-Degerön.
Nyheter
Karta över vad vi bygger
Här kan du se vad vi bygger inom Dubbelspår Hallsberg–Stenkumla. Kartan är baserad på innehåll från järnvägsplanen.
Tidsplan
Sträckan mellan Hallsberg och Stenkumla är den sjätte och sista som vi bygger av Dubbelspår Hallsberg-Degerön. Här bygger vi dubbelspår på en cirka 14 kilometer lång sträcka, varav 12 kilometer går i ny sträckning. Bygget omfattar även en 2,4 kilometer lång tunnel, ett tiotal järnvägsbroar samt en vägbro. Projektet är delfinansierat av EU.
Ljud och buller
Dokument
Här kan du läsa och ladda ner dokument, till exempel samrådsredogörelser och den fastställda järnvägsplanen.
Projekt inom Dubbelspår Hallsberg-Degerön
Medfinansieras av EU
