
Dubbelspår Hallsberg–Degerön Förspräckning vid Tripphultstunneln
Tisdagen den 2 september genomför vi en förspräckning vid det södra tunnelpåslaget. Det kan låta mer än de tidigare sprängningarna vi gjort. Arbetena sker under dagtid och med alla nödvändiga säkerhetsåtgärder på plats.
Förspräckning kan låta mer
En förspräckning skiljer sig från en normal sprängsalva och kan låta mer. Ljudet och vibrationer kan både höras och kännas för dig som bor eller vistas i närheten.
För dig i närheten
Hur mycket av sprängningsarbetena som märks i närområdet beror på väder, växtlighet och grundförutsättningar – därför kan upplevelsen skilja sig åt på olika avstånd från arbetsplatsen. Vissa kan uppleva ljudet som skrämmande, men det är inte farligt. Sprängladdningarna orsakar normalt inte skador på byggnader.
Information inför varje planerad sprängning
För att minimera störningar och samtidigt hålla er uppdaterade erbjuder vi möjligheten att få information inför varje planerad sprängning. Om du önskar få sådana förhandsmeddelanden (till exempel via sms), vänligen meddela vår entreprenör detta samt ange dina kontaktuppgifter:
- E-post: Joel.Eriksson@infrakraft.se
- Telefon: 073–402 32 94
Så går en sprängning till
- En borrvagn borrar hål i berget för kommande sprängladdning. Borrningen kan vara högljudd och damma, men orsakar inga vibrationer eller andra störande inslag.
- När hålen är borrade kommer en sprängare och laddar borrhålen som kopplas ihop med tändare. Med tändarna styr sprängaren hur salvan ska tändas upp och i vilka intervaller hålen ska initieras.
- Sprängmattor täcks över salvan för att skydda mot mindre, flygande stenar.
- Inför varje sprängning varnar vi med korta ljudsignaler (- - - - - - ) som följs av en kort tystnad strax före sprängning, och slutligen ljuder en lång ljudsignal (————) som markerar att sprängningen är över.
Så här kan det se ut och låta när vi spränger. Filmen visar en sprängning söder om Tripphultstunneln utanför Hallsberg, där vi bygger dubbelspårig järnväg. Inför sprängningen varnar vi med korta ljudsignaler, och efter sprängningen ljuder en längre skarp signal.
Övrig information
Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa. Vi bygger nu på den sista delsträckan mellan Hallsberg och Stenkumla, där det nya dubbelspåret ska gå i ny sträckning – bland annat genom en 2,4 kilometer lång tunnel.
