
Dubbelspår Hallsberg–Degerön Alla broars dag – en uppdatering från Hallsberg–Stenkumla
Den 18 oktober är det Alla broars dag. Det firar vi med en uppdatering om hur det går med de många broarna vi bygger i järnvägsprojektet mellan Hallsberg och Stenkumla, den sista delen av Dubbelspår Hallsberg–Degerön.
Västra stambanan
Norrut på sträckan, i närheten av Hallsberg, ska vi ersätta en befintlig bro över Västra stambanan med en ny stålbro. Vi ska också bygga en ny järnvägsbro över Västra stambanan vid Perstorp. Periodvis kommer vi att behöva sänka hastigheten för tågen som trafikerar järnvägsspåren där vi bygger broarna, men eftersom det är planerat sedan länge finns det med som förutsättning för tågtidtabellerna.
Väg 50 vid Tälle
När vi bygger järnvägsbron över väg 50 vid Tälle kommer biltrafiken att ledas förbi arbetsområdet på en tillfällig förbiledningsväg, ungefär som vid bron vi bygger över väg 50 söder om Åsbro. Vi börjar preliminärt att arbeta med grundläggningen av bron över väg 50 vid Tälle under 2026.
Hallsbergsvägen
Vid Hallsbergsvägen ska vi bygga två järnvägsbroar som korsar över vägen. Byggarbetena kommer inte att påverka biltrafiken i någon större omfattning, eftersom vi bygger järnvägsbron i samband med att vi bygger om vägen i en rakare sträckning. Medan vi bygger kommer biltrafiken alltså att kunna köra på den befintliga Hallsbergsvägen, innan den nya vägsträckningen tas i bruk.

Bladsjön
Vid bron över Bladsjön har vi gjutit alla stöd utom det närmast Karintorpsvägen, där vi arbetar med armering för pelaren. Vi arbetar även med armering av överbyggnaden och planerar att gjuta den första etappen vecka 44. Den andra etappen ska vi gjuta under våren 2026.
Väg 50 söder om Åsbro
Den 7–8 oktober göt vi broöverbyggnaden vid väg 50, utan störningar och helt enligt tidplan. Cirka 1500 kubik betong levererades under 36 timmar. Nu fortsätter vi med spännarmering i överbyggnaden samt form och armering för landfästen.

Toskekärr
Vid Toskekärr bygger vi en ny vägbro för att ta bort plankorsningen över järnvägen. Vi har gjutit bottenplattor till bron, och nästa steg är att vi börjar arbeta med att anlägga brostöd, alltså pelare till brons överbyggnad. För att tågen ska kunna passera på ett säkert sätt medan vi arbetar har vi byggt en skyddsportal över järnvägen.
Stenkumla
Vi har påbörjat grundläggningen för gång- och cykelporten vid Stenkumla. Vi bygger den under vintern och lanserar in den under järnvägen sommaren 2026 när vi har en inplanerad tågtrafiksavstängning.

Karta över hela Hallsberg-Stenkumla

Dubbelspår Hallsberg–Degerön
Dubbelspår Hallsberg-Degerön är en del av godsstråket genom Bergslagen, och ska öka punktligheten, förbättra trafiksäkerheten och möjliggöra fler tåg och hållbara transporter både inom Sverige och vidare ut i Europa.
