Norrbotten Norrbotniabanan i Piteå
I Piteå pågår förberedande planeringsarbete för Norrbotniabanan och vi har inlett vårt arbete med att ta fram järnvägsplaner för sträckan.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Sedan tidigare pågår arbetet med sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Sommaren 2021 fick vi i uppdrag att påbörja planeringsarbetet längs sträckan mellan Skellefteå och Luleå.
Vi påbörjar planeringsarbetet mellan Skellefteå och Luleå
Vi har fått i uppdrag att påbörja arbetet längs sträckan Skellefteå–Luleå. Vi arbetar med att bygga upp projektorganisationen samt påbörjar planering och inledande utredningar. Under 2023 inledde vi också arbetet med att ta fram järnvägsplaner.
Under hela planeringsprocessen kommer vi att samråda med kommunen, närboende, företag, organisationer och andra intressenter för att tillvarata olika perspektiv som säkerställer att järnvägen blir så bra som möjligt, för så många som möjligt.
Ett centralt resecentrum med hög servicenivå
Norrbotniabanan kommer att gå via Pitholm, Munksund och centrum. Vi planerar för ett centralt resecentrum, i nära anslutning till bostäder, arbetsplatser, skolor, vård och andra viktiga målpunkter. Ett resecentrum är en station med hög servicenivå för dig som reser, som till exempel kan omfatta restauranger, hotell och affärer. Vi ansvarar för spår, plattformar och plattformsförbindelse, medan kommunen håller i övriga delar som stationshus, anslutande gator, parkeringar, gång- och cykelvägar samt anslutningar för kollektivtrafiken.
Ett nytt helhetsgrepp även på befintlig infrastruktur
Byggandet av Norrbotniabanan innebär att vi tillsammans med kommunen kan ta ett helhetsgrepp på den befintliga infrastrukturen i Piteå. Timmerleden och järnvägen får en högre standard och säkra trafiklösningar. Alla passager av järnvägen blir planskilda, alltså med passager över eller under järnvägen.
Att bygga om Timmerleden samt anslutande vägar och gång- och cykelvägar innebär att dagens barriäreffekt minskar samt att framkomligheten och tillgängligheten till viktiga målpunkter ökar. Delar av godshanteringen kan även flyttas bort från centrum eftersom bangården flyttas ut i anslutning till hamnen och industrierna på Pitholm.
Den nuvarande banan har begränsad kapacitet
Stambanan genom övre Norrland är den järnvägslinje som idag ska tillgodose landets behov av järnvägstransporter i norr. Via Malmbanan och Haparandabanan är det också den som länkar samman Sveriges järnvägsnät med Finland och Norge. Stambanan är kurvig och brant. Den klarar inte tunga vikter eller höga hastigheter och den räcker inte till för den ökade kapaciteten som krävs för de stora industrisatsningarna som nu görs i norr.
Idag är restiderna långa och tillgängligheten låg
Stambanan går inte vid kusten, utan genom Norrlands inland. Den gör att den varken är strategiskt placerad för industrins transporter eller för persontrafik. De flesta städerna ligger längs kusten, vilket innebär en lång omväg in i landet för de som vill åka tåg. Restiderna är därför långa och turerna få.
En enkelspårig linje är ett sårbart system
Stambanan genom övre Norrland har ytterligare en brist och det är att hela linjen är enkelspårig. Det gör den mycket sårbar. Vid förseningar påverkas alla andra tåg på sträckan och vid fel eller upprustningsarbeten blir samtliga tåg stående tills banan är körbar igen. Det går heller inte att leda om trafiken till andra järnvägslinjer, eftersom stambanan är den enda järnvägen i nord-sydlig riktning mellan Umeå och Luleå.
Snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter
Norrbotniabanan kommer att passera de största städerna i norr och knyta samman dem med resten av Sverige och Europa. Det skapar nya smidiga och miljövänliga sätt att resa, både regionalt och nationellt. Restiderna i norr halveras vilket skapar nya möjligheter att arbetspendla och studera och genom att skapa ett nytt alternativ till stambanan minskar hela järnvägsnätets sårbarhet. Norrbotniabanan klarar fler tåg med tyngre laster betydligt i högre hastigheter, och ger dessutom nya alternativ till vägtransporterna längs kusten. Det skapar nya möjligheter för både billigare och mer klimatsmarta transportlösningar.
Det blir smidigt att hinna ta sig från hemmet till drömjobbet
Med Norrbotniabanan halveras restiderna och avstånden krymper. Det gör det möjligt att nå en större arbetsmarknad från den plats där du väljer att bo. Banan knyter också samman universitet och utbildningsorter i regionen så att du som student får fler valmöjligheter, utan att behöva flytta.
Det blir skönt att inte köra bil när det är sent och man är trött
Tåg är ett bekvämt sätt att resa. Med Norrbotniabanan blir det möjligt att använda restiden till vad du vill, vare sig det är att få viktiga saker gjort, att umgås med dem du reser med, eller att bara vila. Och så är det förstås också ett väldigt säkert sätt att färdas.
Det blir enklare för industrierna att välja hållbara transporter
Industrierna expanderar i norr och behoven att transportera gods ökar. Norrbotniabanan klarar fler tåg med tyngre laster i högre hastigheter, och ger dessutom nya alternativ till vägtransporterna längs kusten. Det möjliggör både billigare och mer klimatsmarta transportlösningar.
Det blir bekvämt att kunna gå på konsert utan att boka hotell
Det ska vara smidigt att resa. Norrbotniabanan halverar restiderna, vilket bland annat gör det möjligt att nå ett större utbud av butiker, underhållning och kultur. Det ger i sin tur nya möjligheter för näringslivets utveckling och bidrar till en attraktiv och växande region.
Det blir tryggt med ett snabbt och säkert sätt att resa i norr
Att resa ska vara tryggt, och tåg är ett mycket säkert sätt att resa. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter att resa säkert längs Norrlands kust. För oss och för kommande generationer. Den byggs dessutom med ny teknik som skapar möjligheter för ett säkrare och mer tillförlitligt järnvägssystem.
Det blir bättre när alla kan välja klimatsmarta sätt att resa
Tåget är det bästa valet av transportmedel ur miljösynpunkt. Norrbotniabanan skapar nya möjligheter till mer miljövänliga resor längs Norrlandskusten. Den knyter också samman förbindelserna med resten av Sverige och Europa. Så att alla kan välja klimatsmarta sätt att resa.
Regeringen beslutar att vi ska bygga
Det är regeringen som har beslutat att Norrbotniabanan ska byggas. Regeringen har i sin tur gett Trafikverket i uppdrag att planera och bygga banan. Vi svarar för hela planeringen samt fastställandet av järnvägsplanerna, och det är också Trafikverket som är huvudman för bygget av Norrbotniabanan.
Vi planerar, bygger och underhåller
Vi planerar och bygger själva järnvägsanläggningen. Till den hör till exempel tunnel, plattformar och stationsuppgångar och också de ytor som vi tillfälligt kommer att behöva använda under själva byggtiden. Det är också vi som sedan äger och underhåller järnvägen.
Vi samarbetar och samverkar
Norrbotniabanan är viktig för många, och många är också delaktiga i arbetet med den nya järnvägen. Vi har ett nära samarbete med de kommuner som finns längs sträckan och vi planerar ur ett helhetsperspektiv för att järnvägen ska bli så tillgänglig som möjligt för alla som ska använda den. Vi samråder också med intressegrupper, organisationer, företag och närboende för att få inspel och nya perspektiv på hur vi kan göra järnvägen så bra som möjligt.
På flera ställen längs sträckan planerar vi för regionaltågstationer, men också för större resecentrum som till exempel kan omfatta restauranger, affärer och hotell. Vi ansvarar för spår, plattformar och plattformsförbindelse, medan kommunen håller i övriga delar som själva stationshuset, anslutande gator, parkeringar, gång- och cykelvägar samt anslutningar för kollektivtrafiken.
Bygget föregås av en omfattande planeringsprocess
Järnvägen är en långsiktig investering och det är viktigt att säkerställa att en bredd av perspektiv tas tillvara innan själva byggarbetet påbörjas. Att bygga järnväg föregås av en lång planeringsprocess med många beslutspunkter som måste hanteras, i tur och ordning, innan själva bygget kan påbörjas.
Samråd och samverkan en viktig del av planeringsarbetet
När järnvägsplanerna tas fram måste vi ta omfattande hänsyn till människa och miljö. I arbetet ingår även att planera för viktiga arkeologi- och kulturmiljöinsatser. Planerna måste dessutom fungera med övrig planering i samhället – därför måste vi samråda mycket med kommuner, länsstyrelser och flera andra aktörer. Det är också viktigt att vi inhämtar synpunker från de närboende, markägare, intressegrupper, företag, föreningar och andra som påverkas av den nya järnvägen.
Efter bygghandlingarna startar byggarbetet
När järnvägsplanerna är fastställda är nästa steg att ta fram bygghandlingar. Därefter börjar vi bygga. Att bygga Norrbotniabanan är ett omfattande arbete – den är 27 mil lång, ett av Sveriges allra längsta infrastrukturprojekt.
Processen i sex steg
Arbetet med att bygga en ny järnväg kan delas in i sex steg: förstudie, järnvägsutredning, järnvägsplan, bygghandling, byggskede och slutligen trafikstart.
1. Förstudie
I arbetet med förstudien studerade vi tänkbara lösningar för att se vilka som är genomförbara med hänsyn till bland annat funktion, miljö, teknik och ekonomi.
2. Järnvägsutredning
I järnvägsutredningen granskade vi olika alternativ för att utreda vilket som sammantaget är det bästa. Det resulterade i en sträckning för järnvägen i grova drag, en så kallad järnvägskorridor.
3. Järnvägsplan
I arbetet med järnvägsplanerna tar vi fram detaljerad beskrivningar av hur sträckningen av järnvägen ska se ut inom korridoren samt hur den ska byggas, med hänsyn till människa och miljö.
4. Bygghandling
I bygghandlingarna tar vi fram tekniska beskrivningar med krav för järnvägens funktion, som underlag för byggarbetet. Det innehåller också krav på försiktighetsmått och skyddsåtgärder.
5. Byggskede
Under byggskedet bygger vi järnvägen. Det innebär oundvikligen en påverkan på närområdet, men vi arbetar för att du ska påverkas så lite som möjligt under byggskedet.
6. Trafikstart
Vi öppnar järnvägen för trafik.
Olika skeden av processen på olika delar av sträckan
Eftersom Norrbotniabanan är ett så stort projekt delar vi upp den i flera delsträckor. De olika delarna har olika startdatum och tidplaner. Det betyder att vi befinner oss i olika skeden av arbetsprocessen på olika delar av sträckan – i allt från planering till byggskede.
I det här filmklippet kan du se mer om hur arbetet går till från planering till byggande:
Arbetet med Norrbotniabanan pågår för fullt. Vi börjar med omfattande planeringsprocesser. Efter det tar vi fram bygghandlingar, innan det är dags för byggstarterna. Norrbotniabanan är 27 mil lång – det är ett av Sveriges längsta infrastrukturprojekt. Ett så omfattande projekt delar vi upp i flera olika järnvägsplaner, som har olika startdatum och tidplaner. Det betyder att vi befinner oss i olika skeden av arbetsprocessen på olika delar av sträckan.
Vi bygger för fullt mellan Umeå och Dåva
Längs sträckan Umeå–Dåva bygger vi. De närmsta åren kommer vi att genomföra markarbeten längs järnvägens sträckning samt bygga en ny järnvägstunnel genom Ersmarksberget i Umeå. Därefter fortsätter arbetet med att få spår, el, signaler och telekommunikation på plats. Målet är att ha sträckan öppen för inledande godstrafik 2024.
Vi planerar för byggstart mellan Dåva och Skellefteå
Längs sträckan Dåva–Skellefteå har vi fastställt järnvägsplanerna, samtidigt som vi påbörjar arbetet med att ta fram bygghandlingar och planera för byggstarter längs sträckan. Målet är att påbörja bygget med ledningsomläggningar och andra förberedande arbeten under 2023.
Vi har påbörjat planeringsarbetet mellan Skellefteå och Luleå
Vi har även fått i uppdrag att påbörja arbetet längs sträckan Skellefteå–Luleå. Där bygger vi upp projektorganisationen samt påbörjar planering och inledande utredningar, och kommer därefter att inleda arbetet med framtagande av järnvägsplaner under 2023.
Många bidrar till Norrbotniabanan
Det är många som är delaktiga i arbetet med Norrbotniabanan. Vi samarbetar bland annat med länsstyrelser, kommuner, övriga berörda myndigheter, kollektivtrafik, intresseorganisationer, region- och samverkansorgan, allmänhet, närboende och fastighetsägare som berörs av projektet.
Vi samlar in en bredd av perspektiv
En viktig del av planeringsarbetet för Norrbotniabanan är att samla in kunskap och ta del av olika perspektiv. Vi bjuder in till många möten och samråd där du som berörs kan bidra med dina perspektiv, men också få svar på dina frågor och funderingar.
Vi behöver dina synpunkter
Dina synpunkter är viktiga. Genom dem kan du bidra till att Norrbotniabanan blir så bra som möjligt. Vi bjuder in till samråd löpande genom hela planeringsprocessen för att inhämta synpunkter och ge dig som berörs möjlighet att påverka de olika delarna av planeringsarbetet.
När det är dags för samråd som rör Norrbotniabanan informerar vi om det bland annat här på webben.
Norrbotniabanan är viktig
Målet med Norrbotniabanan är viktigt: den kommer att möjliggöra snabbare, säkrare och mer miljövänliga transporter i norr. Tidigare infrastrukturminister Tomas Eneroth (2017–2022) har beskrivit Norrbotniabanan som "en av Sveriges viktigaste investeringar för att klara klimatomställningen". Det är en angelägen utveckling för hela Sverige, för både människa och miljö.
Vi gör mycket för att skydda miljön
Samtidigt som Norrbotniabanan som helhet ger stora miljövinster innebär själva bygget oundvikligen en påverkan på närområdet. Det pågår ett omfattande arbete genom hela projektet för att minska negativa effekter. Vi arbetar exempelvis för att driva utvecklingen mot nya, fossilfria byggtekniker, vi använder ny betong som har lägre miljöpåverkan, vi genomför arkeologiska undersökningar för att hitta och tillvarata fornlämningar, och vi genomför omfattande åtgärder som kompenserar för den skada på närmiljön som kan uppkomma genom bygget av järnvägen.
Miljöfrågorna finns alltid med
Miljöfrågorna har en viktig del i hela processen kring Norrbotniabanan – från planering och byggande till driften av den nya järnvägen. Våra projektledare, konsulter, projektörer, byggledare, miljöhandläggare med flera ansvarar alla för att hänsyn tas till miljön ur flera olika aspekter.
Många är delaktiga i arbetet
Många fler än vi är också delaktiga i arbetet för att säkra ett brett perspektiv. Vi samråder bland annat med fastighetsägare, naturvårdsintressenter, samebyar, företrädare för jakt, kommuner, närboende, länsstyrelser, markägare med flera, för att få in synpunkter om hur vi kan göra järnvägen så bra som möjligt för både människa och miljö.
Vårt mål är att minimera intrång och skador
När vi bygger Norrbotniabanan påverkas en del fastigheter och byggnader längs sträckan. Vårt mål är att minska den påverkan så långt som möjligt, och vi gör vad vi kan för att minimera intrång och skador på mark och fastigheter.
Dialogen med dig är viktig
Om du är ägare till en fastighet som ändå blir berörd av bygget för vi en nära dialog med dig. Våra markförhandlare hjälper till med att hitta lösningar i de fall järnvägen påverkar din fastighet eller ditt företag.
I den här filmen får du veta mer om hur det går till när du ska få ersättning för att din fastighet eller mark påverkas av järnvägen:
Filmen beskriver hur du får ersättning för väg eller järnväg på din mark.
Byggarbetet kan orsaka störningar
Att bygga en ny järnväg är ett omfattande arbete som oundvikligen kommer att innebära en påverkan på närområdet. Vi strävar efter att bygget ska ha så liten inverkan som möjligt längs sträckan, men vissa byggmetoder orsakar störningar. Det kan till exempel röra sig om transporter, borrning, sprängning, spontning och pålning.
Vi försöker minska besväret
Vi genomför omfattande åtgärder för att minska de störningar som uppstår. Det kan vara att genomföra fasadnära bulleråtgärder innan bygget genomförs, att styra tiderna när bullriga moment genomförs, att bygga bullervallar som avgränsar ljudet, och att föra en dialog med dig som bor nära om hur vi på bästa sätt kan mildra effekterna av störande arbetsmoment. Vi informerar också om vad som ska hända och hur länge störningarna beräknas pågå, så att du som berörs bättre ska kunna planera och förbereda dig.
Vi behöver ditt tålamod
Oavsett hur mycket vi än planerar och anpassar hur vi jobbar kommer bygget av den nya järnvägen att innebära störningar. Vi kommer att behöva ditt tålamod och ditt överseende under byggtiden för att kunna bygga Norrbotniabanan.
Om du blivit störd
Har du blivit störd av vårt arbete med Norrbotniabanan? Meddela oss gärna genom det här formuläret, så återkopplar vi till dig så snart som möjligt:
Följ Norrbotniabanan på Facebook
Vi har en Facebook-sida speciellt för Norrbotniabanan. Här kan du följa vad som händer i arbetet, ta del av bilder och filmklipp, och också kommentera och ställa frågor till oss om projektet.
Vanliga frågor och svar
Norrbotniabanan kommer att gå via Pitholmsheden, Södra Pitholm och centrum. Ett resecentrum planeras vid Sörfjärden.
I Piteå kommun tar vi fram tre järnvägsplaner. Dessa är uppdelade på en del norr om Piteå, en central del, och en del söder om Piteå. Totalt är det fem mil järnväg som ska projekteras. Normalt tar det 4–5 år att ta fram en järnvägsplan.
Under 2025 och 2026 kommer vi göra linjestudier och slå fast var järnvägen ska gå inom korridoren. Det vi arbetar för i dagsläget är att kunna möjliggöra en byggstart innan 2033 mellan Skellefteå-Luleå.
I vår planeringsprocess sker samråd löpande genom hela processen och de ger möjlighet att påverka ett järnvägsprojekt. Under arbetet samråder vi med länsstyrelsen, berörda kommuner, övriga berörda myndigheter, allmänheten samt de organisationer och enskilda som berörs. Syftet med samråd är att samla in kunskap om området samt synpunkter på den planerade utbyggnaden. Boende, myndigheter och andra berörda får tycka till och ges möjlighet att få svar på eventuella frågor.
I såväl tidigare arbete med förstudier och järnvägsutredningar som i kommande arbete med järnvägsplaner finns möjlighet att påverka järnvägens utformning. Under den fortsatta processen kommer samråd pågå fram tills järnvägsplanen är klar för fastställelse.
Mer plats för Piteå att växa
Det handlar inte bara om en järnväg till och genom Piteå. Då järnvägen dras centralt, blir det mer plats för bostäder, handel och nöje där gammal infrastruktur nu finns.
Piteå blir en stad man kan ta tåget till och från
Med ett centralt placerat resecentrum blir tåget ett enkelt och attraktivt val för pendlare, studenter och besökare. Närheten till bostäder, arbetsplatser och skolor gör att fler kan välja tåget – utan att vara beroende av bil eller omständliga anslutningar. Norrbotniabanan kommer halvera restiderna. Om man idag tänker sig att det vanliga är att man pendlar från Piteå till Luleå, så kan framtidens pendlingsmönster se helt annorlunda ut. Du kan lika gärna bo i Bureå för att pendla till Piteå för att jobba på sjukhuset där.
Smidigare och mer hållbara godstransporter
Industrin och hamnen behöver effektiva transportlösningar. Genom att flytta godshanteringen till Pitholm förbättrar vi både trafiksäkerheten och stadsmiljön. Dessutom gör järnvägens sträckning att mer gods kan flyttas från väg till räls, vilket minskar utsläpp och buller – en lösning som den avfärdade korridoren vid Lomtjärn inte hade kunnat erbjuda lika effektivt, eftersom mycket av godstrafiken ändå hade behövt gå genom centrum.
Tryggare och smidigare trafik
Vi bygger inte bara ny järnväg, vi ska också genomföra flera förbättringar på vägar i Piteå, tex Timmerleden. Med en ny järnväg i centrala stan så försvinner plankorsningar där väg- och tågtrafik möts. Med den centrala korridoren blir alla passager planskilda, vilket innebär att bilar, cyklister och fotgängare kommer korsa järnvägen antingen genom passager över eller under järnvägen. Du slipper alltså stå och vänta på timmerleden vid rödljusen för att passera järnvägen. Med det alternativ som ligger vid Lomtjärn hade vi inte kunnat bygga om järnväg och vägar i centrala stan, utan problemen som finns där hade blivit kvar.
Det är av stor betydelse av att resecentrum lokaliseras centralt nära orternas koncentration av bostäder, arbetsplatser, skolor, vård och andra viktiga målpunkter. Ett acceptabelt gångavstånd till ett resecentrum är en kilometer, vid högklassiga gång- och cykelvägar. Upp till tre kilometer är acceptabelt cykelavstånd vid högklassiga cykelvägar. Ur det perspektivet är ett stationsläge i centrala Piteå är mycket mer fördelaktigt.
Det är viktigt att det lokala kollektivtrafiknätet, som försörjer såväl byar som stadsdelar, har en nod i anslutning till resecentrum. En sådan nod placeras lämpligen i centrala staden för att inte orsaka omvägar för alla som ska resa kollektivt, särskilt för de som inte ska åka tåg då de riskerar få en omväg.
Ett centralt placerat resecentrum ger även möjlighet till utveckling av framtida service, bostäder och arbetsplatser i närområdet.
Ett levande resecentrumområde med liv och rörelse under större delar av dygnet skapar trygghet för resenären. Detta är inte minst viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv.
Nu gällande prognos, sen 2 april 2024, innebär 77 tåg per dygn varav 23 av dessa är godståg.
Tillbud och olyckor med farligt gods är ovanliga i Sverige. Med Norrbotniabanan bygger vi planfria korsningar där samtliga vägar, inkl. Timmerleden, samt gång- och cykelvägar går över eller under järnvägen. I och med att vi bygger bort dagens plankorsningar ökar säkerheten för transporter och risken för olyckor minskas. Omlokaliseringar av spår på bangården i stan ut på Pitholmen ger även det ökad möjlighet för säkrare transporter.
Tidigare bortvalda korridorer som inte passerar centrum skulle innebära att dagens situation kvarstår med godstrafik till hamnen och industrierna genom centrala stan, med de befintliga plankorsningarna och godsbangården i centrum.
I samband med byggandet av Norrbotniabanan och resecentrum finns möjlighet att utveckla området i Södra hamn. Tillgängligheten kan förbättras genom säkrare passager över- eller under järnvägen.
Idag begränsas utsikten från gatuplanet på större delen av sträckan på grund av tätslutande bebyggelse. Trafikverket har gjort skisser som visar på att utsikten från Storgatan/Uddmansgatan påverkas marginellt av en framtida järnväg. Tillsammans med Piteå kommun ska vi jobba vidare med placering av resecentrum med tillhörande plattformstak mm. Även utformning och placering av bullerskärmar är en fråga att jobba vidare med, bland annat vad gäller möjligheten till genomskinliga skärmar.
Vi vet ännu inte vilken brotyp det blir. Vi utreder möjligheterna för en hög fast bro med en höjd på cirka 26–30 meter, uppströms befintlig vägbro närmare kraftledningsgatan. I det här arbetet jobbar vi tillsammans med sjöfarten för att hitta en acceptabel seglingsfri höjd.
Förutsatt att det blir en öppningsbar bro, kommer broöppningarna planeras med hänsyn till såväl tågtrafiken som sjöfarten. Öppningarna planeras så att de påverkar tågtrafiken så lite som möjligt. Man undviker tex broöppning under rusningstid i tågtrafiken. Öppningsbara broar finns även på andra platser i Sverige där både sjö- och tågtrafiken är omfattande.
Det finns stora skillnader i förutsättningarna i Luleå jämfört med Piteå.
- Mer båttrafik i Luleå: I Luleå förväntas lika mycket båttrafik på en dag som Piteå har på en månad. Det betyder att bron i Luleå skulle behöva öppnas oftare
- Mer tågtrafik vid bron i Luleå: Tågen till och från Kallax skulle också använda den sträckan.
- Isbildning: I Piteälven är strömningshastigheten större och problemen med isbildning betydligt mindre än i Lule älv där isbildningsproblematiken är betydande
Sammantaget innebär detta att öppningsbar bro i Luleå behöver öppnas betydligt oftare vilket påverkar tågtrafiken. Tågtrafiken innebär begränsningar för sjöfarten och hamnens funktion. Detta sammantaget skulle leda till att hamnen och järnvägens funktion och utvecklingsmöjligheter begränsas i framtiden. Utifrån ett drift- och underhållsperspektiv så står den öppningsbara delen i Piteå på land, i Luleå mitt i älven, vilket då påverkar drift och underhållsåtgärderna.
Dessa faktorer tillsammans gör att vi har valt bort alternativet med en öppningsbar bro i Luleå.
Dokument och handlingar
Genom vårt dokumentarkiv kan du ta del av handlingar för Norrbotniabanan, till exempel kartor, järnvägsplaner och samrådsunderlag.
- Dokument och handlingar för Norrbotniabanan
-
Järnvägsutredningar för Norrbotniabanan
För Piteå är järnvägsutredningen den senaste dokumentation som vi tagit fram. Den hittar du i länken ovan.
Information från Piteå kommun
På Piteå kommuns webbplats lägger kommunen upp information om sina frågor kopplade till Norrbotniabanan.

Kontakt
Norrbotniabanan
Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Norrbotniabanan: