Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Är dubbelspår och stambana samma sak som höghastighetsjärnväg?
Järnvägssystemet är stort och komplext. Det innehåller många olika delar - olika typer av spår där olika slags tåg kan åka. Här reder vi ut vad som är vad, och hur höga hastigheter järnvägen egentligen tillåter.
Järnvägen började växa fram för tvåhundra år sen
Järnvägen fick sitt genomslag på 1800-talet, och till en början såg spåren olika ut. De kunde till och med ha olika bredd mellan rälsen! Till slut enades man som tur var om en standard, så att alla tåg skulle kunna åka på samma banor. Trots det är järnvägssystemet fortfarande komplext och ser olika ut på olika håll. Det finns exempelvis stambanor, enkelspår, dubbelspår och flerspår. Vad är vad egentligen?
Vad är vad i järnvägssystemet?
Ny järnväg
Många järnvägssträckor är idag maximalt trafikerade samtidigt som underhållsbehovet är stort. När vi bygger ny järnväg ökar vi kapaciteten och främjar den regionala utvecklingen. Det gör att godstransporter och persontrafik kan bli mer effektiva genom att gå på olika banor. Ny järnväg avlastar även de befintliga järnvägsbanorna så att vi kan underhålla dem på ett effektivt sätt.