Flera län Skellefte- och Pitebanan, spårbyte etapp 2
Vi rustar upp delar av järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk. Det gör vi för att göra den mer driftsäker och lättare att underhålla.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk är delvis i dåligt skick. Järnvägssträckorna är viktiga för näringslivet eftersom de används för att transportera gods till och från Övre Norrland, till exempel kopparslig, rundvirke, sågade trävaror och pappersrullar.
Vi byter ut spåren på delar av sträckorna så att vi får en driftsäker järnväg som även kommer att bli lättare och billigare att underhålla. Vi byter ut träslipers mot betongslipers och lägger ny räl. Längs hela sträckan ska ballasten (krossad sten) renas.
Vi har delat in spårbytet i två etapper. I första etappen, under 2022, har vi utfört spårbyte längs Innatill och Arnemark samt mellan Gråberg och Myckle. Andra etappen genomför vi under 2024 då vi byter spår längs resterande sträckor.
Aktuellt
Bullrande nattarbeten på järnvägen mellan Skellefteå C - Skelleftehamn
Nu påbörjas kabelsänkningsarbeten på järnvägssträckan Skellefteå C-Skellefteå hamn. Arbetena utförs främst nattetid av spårgående fordon och kan orsaka störande buller för närboende.
Arbetsfordonen rör sig sakta fram längs järnvägen och störande buller kan förekomma under 3-5 nätter vid varje fastighet. Entreprenören kommer att försöka passera förbi varje område så fort det går och i första hand arbetar de med sin batterimaskin där husen står som närmast, detta för att minska störningen så mycket som möjligt.
Vi sänker markförlagda kablar på Skelleftebanan under sommaren och hösten 2023. Kablarna sänks som ett förberedande arbete inför spårbytet sommaren 2024. Spårbytet innebär att räl, sliprar och finmaterial i ballasten byts ut.
Tidplan
Här kan du följa vad som händer i projektet framöver. Observera att tiderna är preliminära.
Projektering inför och spårbyte och ballastrening längs Pite- och Skelleftebanan.
Vi upphandlar en entreprenör för spårbyte och ballastrening.
Under 2024 genomförs spårbyte längs de delar vi inte bytt spår.
Andra projekt i närheten
Här kan du läsa om planerade projekt i närheten av upprustningen på Skellefte- och Pitebanan.
-
Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå som kommer att göra det snabbare, säkrare och mer miljövänligt att resa och transportera gods i hela landet.
-
Väg 791, Krångfors, ny väg
Två riskområden har identifierats längs väg 791 i Krångfors, Skellefteå kommun. Vi planerar att flytta vägen för det ena området. Preliminär byggstart 2024.
-
Se alla projekt på karta
Här kan du se Trafikverkets projekt.