Ostlänken är Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Efter många år av planering är det nu dags att börja bygga den 16 mil långa dubbelspåriga järnvägen.
Östergötland
Aktuellt i länet
Under hösten, med start vecka 38 kommer Tjustbanan mellan Nelhammar och Storsjö att rustas upp vilket innebär att banan stängs av. Arbetena är planerade att avslutas vecka 40.
Spårhalka är ett problem för tillförlitligheten hos järnvägstransportsystemet. Halkan orsakas av krossade löv, smörjfett och andra föroreningar som vid fuktigt väder skapar en beläggning på rälsen.
Efter tre års byggtid rullar tågen på dubbelspår längs ytterligare en etapp. Nu återstår bara en delsträcka innan vi har byggt bort hela den flaskhals i järnvägssystemet som varit mellan Hallsberg och Degerön.
Sedan 2021 har vi arbetat längs järnvägen mellan Jakobshyttan och Degerön. Nu kan vi öppna fyra nybyggda vägbroar för trafik, och därmed stänga tidigare plankorsningar för gott.
Vårt arbete inom E22-projektet fortskrider i avvaktan på besked om byggstart från regeringen, som vi tror kommer i slutet av 2024. Nu tar vi första stegen för att upphandla en entreprenör som ska bygga nya E22-sträckan.
Just nu pågår en del underhållsarbeten i länet.