Stockholm Solna/Huvudsta
I Solna planerar vi fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta. Genom att bygga in spårområdet på sträckan Frösundaleden-Nybodagatan kan stadsdelarna Huvudsta och Skytteholm länkas samman.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
-
Trafikverket pausar arbeten i Solna och Sundbyberg
Tillståndsprocessen som berör Mälarbanans fortsatta utbyggnad har visat sig vara mer komplicerad än vi förutsett. I dialog med Solna och Sundbyberg pausar vi därför arbeten.
- Därför tar det tid att bygga - planläggning en demokratisk process
- Frågor och svar om pausen
I Solna planerar vi för fyra nya spår i en tunnel ovan mark från Frösundaleden och cirka 450 meter österut i riktning mot Stockholm. Det innebär att vi bygger en tunnel runt spåren, en så kallad intunnling. Tack vare intunnlingen mellan Frösunda och Nybodagatan, bygger vi bort den barriär som järnvägen utgör idag och frigör ytor för nya mötesplatser. Utbyggnaden bidrar även till stadsutveckling i Solna när stadsdelarna Huvudsta och Skytteholm länkas samman.
Vi planerar att bygga en ny pendeltågsstation i Huvudsta med stationsentrén på Huvudstagatans bro, som kommer att byggas om. Vi planerar även att bygga ett anslutningsspår för godståg från Huvudsta till Tomteboda bangård. Med det nya anslutningsspåret för godstrafik på sträckan Huvudsta-Tomteboda bangård behöver godstågen inte korsa de övriga spåren och påverka övrig tågtrafik.
Pågående och kommande arbeten
Schaktarbete vid Ankdammsgatan
På grund av ett ras på avloppsledning görs för närvarande schaktarbeten i gatan mellan Ankdammsgatan 19-23, vilket påverkar bland annat busstrafiken. Dessa arbeten är inte kopplade till Trafikverket eller Mälarbanan, utan vi ber att få hänvisa till Solna stad.

Vi har arbetat inom det orangea området på kartan under hela 2022 och arbetet pågick fram till mars 2023. Inom de två röda områdena började vi arbeta under våren 2023 och arbetet pågår under hela 2023. När vi är klara med dessa arbeten kommer vi att fortsätta med ledningsomläggningar på Nybodagatan. Vi kommer att genomföra såväl ledningsarbeten som fjärrvärmearbeten i det här området.
Nybodagatan, Framnäsbacken och Ankdammsgatan
Arbetena på Nybodagatan och Framnäsbacken är färdigställda. Det innebär att de parkeringsplatser som inte varit tillgängliga under tiden vi arbetat i området, nu är tillgängliga. Nu fortsätter vi med ledningsarbeten upp mot Ankdammsgatan.
Oskarsrogatan
Ledningsomläggningarna på Oskarsrogatan är klara. Nu arbetar vi med mindre återställningsarbeten.
Ny cirkulationsplats vid Frösundaleden
Från söndag vecka 48 till och med torsdag vecka 51 kommer vi att arbeta nattetid för att bygga en ny tillfällig cirkulationsplats vid korsningen Frösundaleden/Huvudstaleden. Vi arbetar under aktuell period söndagar till torsdagar mellan klockan 22:00 till klockan 06:00.
Vi bygger cirkulationsplatsen för att öka trafiksäkerheten. Arbetena kommer att pågå under natten eftersom vi inte vill hindra framkomligheten för bil- och busstrafiken under dagen. Bullrande arbeten kan förekomma då vi bland annat kommer att schakta (gräva) och använda markvibrator. Vi kan också behöva kapa sten.
Se filmerna om hur det går till när vi lägger om ledningar och schaktar
Filmen beskriver hur det går till när vi gräver ur, det vill säga schaktar.
Filmen beskriver varför vi behöver lägga om ledningar ibland.
Du som bor i närheten av våra arbeten
Nyheter för Solna
Följ Mälarbanan i olika kanaler
Tidslinje för delsträckan Tomteboda-Huvudsta
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice