Systemtekniker inom PKI
Nyfiken på PKI och redo att utvecklas? Vi söker nu en systemtekniker till PKI Operation team som får möjlighet att växa i rollen och arbeta i en spännande, komplex IT-miljö!
Trafikverket har påbörjat en spännande resa där vi nu är igång med uppbyggnaden av en robust och säker PKI (Public key Infrastructure) förmåga för att kunna möta upp nya interna behov men också externa krav och samarbetsbehov. En ny virtuell organisation och roller håller på att etableras och till PKI Operation team söker vi nu en systemtekniker med erfarenhet inom området. Vi kan erbjuda dig ett roligt, intressant och utvecklande arbete i en stor och komplex IT-miljö som är kopplad till samhällskritisk infrastruktur. Vill du vara med?
Om jobbet
PKI ingår som en del i Trafikverkets inloggningstjänst där PKI Operation team ska ha ansvar för att drifta, vidareutveckla och förvalta Trafikverkets PKI-infrastruktur i en on prem miljö. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att upprätthålla en stabil drift av våra PKI-system samt hantera inkomna larm och incidenter. Ett och annat utfärdande, förnyelse och återkallande av certifikat blir det också. För att alla ska ha rätt information när det behövs, behöver även driftdokumentationen uppdateras löpande.
Utöver driftarbetet medverkar du i förvaltningsaktiviteter och livscykling av Trafikverkets PKI-infrastruktur. Detta tillsammans med teamets systemspecialister, vilka du har nära samarbete med. Ert arbete planeras i iterationer enligt agilt arbetssätt.
Beredskapstjänstgöring kan komma att bli aktuellt.
Kvalifikationer
Vem är du?
Som vår nya kollega har du god förmåga att samverka och kommunicera med andra samt har lätt för att skapa nya relationer och personliga kontakter. På ett målmedvetet och strukturerat sätt tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten.
Din nyfikenhet och intresse till PKI gör att du inte tvekar till att ta initiativ för att driva din, teamets och leveransens utveckling framåt.
Vidare har du förmåga att arbeta både självständigt och i grupp för att hitta lösningar på uppkomna problem. Du har ett högt säkerhetsmedvetande och hanterar förändringsarbete på ett ansvarsfullt sätt.
Vi söker dig som har
- relevant utbildning inom IT eller motsvarande kunskaper/utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av felsökning och drift av PKI-system on prem
- grundläggande förståelse för Active Directory Domain Services (ADDS)
- erfarenhet av Active Directory Certificate Services (ADCS) on prem
- erfarenhet av Windows server OS 2019 och senare
- goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet av
- certifikatbaserade inloggningsmetoder
- EJBCA keyfactor
- protokoll så som SCEP, NDES, ACME och CMP
- Linux server
- scriptspråk så som Powershell, Phyton, Bash eller liknande
- Hardware Security Module (HSM)
Övrig information
Möjliga placeringsorter för denna tjänst är Borlänge, Gävle, Göteborg, Stockholm eller Örebro.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuer kommer att ske digitalt via Skype och är planerade att genomföras under vecka 37.
Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan. Läs gärna mer om hur det är att jobba hos oss och vad vi kan erbjuda dig som anställd här.
Har du frågor angående tjänsten, verksamheten etc. är du välkommen att höra av dig till rekryterande chef Marie Mognaschi (marie.mognaschi@trafikverket.se). På grund av semestertider så kan svarstiden dröja något.
För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).
#LI-Hybrid
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Rekryterande chef: Marie Mognaschi,
0101257312
SEKO: Tony Ridderstedt,
0101257441
SACO: Kjell Israelsson,
0101257225
ST: Magnus Hedström,
0101232828